Nekromanti Bra synkservice för kontakter?

krank

Går ondskans ärenden
Jag gillar tanken att kunna synkronisera adressbok mellan olika enheter och operativsystem. Att kunna ha samma personer i windows contacts, thunderbird, på min iPod touch och på min Nokia N900 känns... Tja, det känns som en schysst idé.

Det finns ett öppet protokoll för just det här. SyncML. Jag har hyfsade klienter för SyncML i linux och windows, på min ipod touch och på min Nokia N900.

Problemet ligger i att hitta en bra server i molnet.

Google Contacts var min första fundering, men där verkar det som att de tar bort en del information (t.ex strippar bort foton från kontakter etc). Enligt osäkra källor beror det på att google contacts inte stödjer SyncML i senaste version, eller vcard 3.0, eller vad det nu kan handla om.

Jag har kollat på:
Funambol (verkar sagt, skrivet i Java, och har allmänt dåligt rykte bland klienttillverkare - man får dessutom typ köra egen server).
Vodaphone 360 (ser OK ut men vägrar ge mig info så jag kan skriva in manuellt i telefonen, och de påstår sig sakna stöd för n900)
Nokia OVI (Verkar ha bra stöd, men å andra sidan verkar inte inloggningen via syncML lösenordsskyddas alls, räcker med användarnamn och URL så kan vem som helst fucka med mina kontakter)
Memotoo (Jag får inte med bilderna till memotoo-servern, men de försvinner åtminstone inte från telefonen. Kostar dock pengar om man vill ha fler än 50 kontakter och att de inte ska radera alla ens grejer efter 21 dagars inaktivitet)
GooSync (Har bara kontaktsynkronisering i sin Premiumversion, som kostar) <br style="font-weight: bold;">Mobical (Jag får inte användarnamn och lösenord att accepteras)

I teorin verkar min idé alldeles ypperlig, men som synes finns det stora nackdelar med alla de olika servervarianterna jag hittat.

Nu vet jag att detta är ett riktigt, riktigt långt longshot; men har någon här några erfarenheter av SyncML? Tankar?

krank

Går ondskans ärenden
Eftersom ingen nånsin lär läsa den här tråden och än mindre fatta vad fan jag snackar om, här är lite kompletterande info: Anledningen till att Google strippar bort fotona är för att databasen som synkas inte innehåller sagda foton, utan bara referenser till bildfiler på mobiltelefonens hårddisk. Bildfiler som inte skickas med. Och eftersom google då inte hittar sagda bildfiler så tar google helt enkelt bort referensen. Så när N900'n sedan rycker åt sig databasen igen så är bildfilsreferenserna borta - presto, inga bilder.

Alternativen är alltså: 1) inte använda google contacts eller 2) sluta ha bilder till kontakterna.

Ett möjligt alternativ är 3) lägga in bilder enbart via google contacts, för åt andra hållet kanske det funkar. Kanske. Har inte undersökt saken än.

tull

Hero
krank said:
Alternativen är alltså: 1) inte använda google contacts eller 2) sluta ha bilder till kontakterna.

Ett möjligt alternativ är 3) lägga in bilder enbart via google contacts, för åt andra hållet kanske det funkar. Kanske. Har inte undersökt saken än.
Kan inget. Vet inget. Är dock väldigt intresserad, tänker börja synkronisera min blivande Air och iPhone 4 med google contacts. Vore trevligt och veta ifall bilder kan föras över genom google contacts till telefonen.

Skulle inte kännas som en förlust om det inte går, varför är fotografier på kontakter viktiga?

ripperdoc

Myrmidon
Det går finfint att synka bilder till konakter via Google Contacts om du använder Google som Exchange-tjänst i iPhone.

Kan dock inte svara på SyncML tyvärr.

krank

Går ondskans ärenden
RipperDoc said:
Det går finfint att synka bilder till konakter via Google Contacts om du använder Google som Exchange-tjänst i iPhone.

Kan dock inte svara på SyncML tyvärr.
Nackdelen är att en del andra fält som används av N900'n försvinner då, har jag för mig (Den har ju också Exchangestöd). Jag ska nog testa igen imorgon dock, för det var ett tag sedan.

Just iOS är ju för mig mer en bisak; det vore najs att ha kontakter i iPoden men knappast absolut nödvändigt. Det viktigaste är N900'n och thunderbird och att jag dessutom kan ha tillgång till dem online.

krank

Går ondskans ärenden
Persson said:
Skulle inte kännas som en förlust om det inte går, varför är fotografier på kontakter viktiga?
Det ser trevligt ut i kontaktlistan och det går ofta snabbare att navigera till rätt person via bilder+text än med bara text, även om bilderna är ganska små, upplever jag.

krank

Går ondskans ärenden
Efter tester:

Av någon anledning vill inte googles activesync/Exchangagrejer leka snällt med N900's kontakter. Kalender och todos kan synkas, men de har jag ju redan andra system för.

Det verkar som att det bästa jag egentligen kan hoppas på kanske är att få ha bilder på mobilen men ingen annanstans, i och med att problemet ligger i hur N900'n sparar sina bilder. Det är helt enkelt ingen som orkar skriva ett program som omvandlar fillänkar till inbäddade blobs och sen tillbaks till filer beroende på vilken som är nyast eller whatever. Och det har jag viss förståelse för.

Jag har nu också testat Soocial, som kostar pengar om man vill ha fler än 3 olika enheter synkade och/eller fler än 250 kontakter och lite annat. Precis som Memotoo tar de åtminstone inte bort bildlänkarna. Jag testade just att synka mot mina google contacts också, och efter det återigen med n900'n.

Jag tror det kan bli gruff om jag lägger till information till google contacts och sedan synkar, men annars ser det rätt OK ut än så länge.

Synd bara att jag inte får google och n900'ns bilder till kontakterna att leka snällt. Det betyder att den enda onlinetjänst jag kan använda som stödjer mina bilder är nokia Ovi, och då bara om jag kör via deras jävla Windowsbaserade Ovi Suite.