Nekromanti Bra system för alkemi?

kwarnberg

Swordsman
En av mina spelare i mitt hemmasnickrade system spelar alkemist, och verkar se mycket fram emot möjligheterna att göra egna bomber, drycker, och andra typiska alkemiska grejer. Jag har dock inte listat ut något vettigt system för det än, men spelaren är lite för pepp på att spela det för att jag vill hindra henne att göra det. Känner ni till några bra system för att göra alkemiska grejer? Tänker exempelvis på ett system med olika grenar man kan kombinera i stil med Magicka, eller dylikt. Själva handlingen att skapa grejerna överlåter jag till ett slag i Alkemi (ja, färdigheten finns, men har inget system att stötta den med än... Pre Alpha och allt det där), men behöver ett ramverk inom vilket alkemi fungerar. Känner ni till något sådant, eller har ni ett i huvudet att slänga ur er?

.113

Swashbuckler
Vet ju inte vad det är för system du har men jag gillar det I the Witcher, som I stort sett går ut på en bas av olika stark sprit, sen Finns det olika monster delar och växt delar, som ger olika ingredienser. Så njuren från en typ zombie kanske ger X men även växten månblomma.

da_bohz

Swordsman
I mitt system Halean har jag knåpat ihop ett eget system som jag i alla fall är nöjd med. Jag hade samma problem som du väldigt länge. Jag tror just Alkemi är den färdigheten som haft flest olika regelverk i mitt system hittills. Då snackar vi åtminstone 4-5 helt olika varianter.

Jag har inte speltestat det nuvarande systemet ännu, så vet inte riktigt hur det kommer funka, men här kommer en kort briefing:

För att tillreda en ?Alkemisk produkt krävs det att man ett antal ingredienser. Minst två, som mest fyra.
Nästan alla ingredienser har en Potens och minst en Effekt. ?Det finns även neutrala ingredienser som inte har någon egen effekt, men som kan användas som utfyllnad tillsammans med andra ingredienser.
  • Potensen avgör hur stark produkten som skapas kan bli, och denna läggs ihop bland alla ingredienser som används i ett hopkok.
  • Effekten avgör vad produkten kan göra. Det finns ungefär 40 olika effekter i nuläget med allt från klipulver och nervgift till helande drycker och alkemiskt ljus. Jag kommer dock på fler hela tiden så listan kommer byggas på så småningom.
När man kokar ihop ingredienser får man ett preparat med den Effekt som har högst potens (man kan använda flera ingredienser av samma eller olika sorter för att få en starkare produkt). Varje effekt har en beskrivning för hur man konverterar potensen i en produkt till en "faktisk effekt".

mirandir

Veteran
Jag gillar hur alkemi funkar i Elder Scrolls. Där varje ingrediens har ett antal olika effekter. En del positiva. Andra negativa. Om du blandar två eller fler ingredienser så får hopkoket de effekter som delas av minst två av ingredienserna. Så man får se upp så att den där helande brygden man blandar inte samtidigt kanske gör dig hyperkänslig för magi. Eller att giftet du blandat inte helar fienden mer än vad giftet skadar m.m.

Och det behöver inte vara så att allkemisten är kunnig nog att känna till alla effekterna en ingrediens har. Så hen får helt enkelt experimentera sig fram.

kwarnberg

Swordsman
Det jag funderar på i nuläget är ett syrem som fungerar något åt det här hållet:

Börja med att välja en primär effekt av den färdiga produkten. Typ att den ska vara Läkande, Göra Skada, eller göra något Visuellt.
Bestämd därefter vilken form den färdiga produkten ska ha - Salva, Pulver, Vätska, etc.
Du behöver sedan samla komponenter med rätt egenskaper. Exempelvis kanske Mörkblå Skogssvamp har egenskapen Helande, medan Svartkrut är Explosivt, och Rödbark ger hallucinogena effekter (mycket material döpt efter färg här verkar det som...). Du behöver åtminstone två komponenter. En av komponenterna bör ge en effekt, den andra bör ansvara för slutproduktens form på något sätt. Fler komponenter kan ge sekundära effekter.

I spelet finns också fyra gudar, som representerar Liv, Död, Mörker, och Ljus. Kanske skulle dessa gå att använda i alkemi på något sätt också.

Låter det någorlunda vettigt?

luddwig

Lawful evil
Jag har använt lite alkemi när vi spelat Fantasy! men utan något större regelsystem till. Alkemisten har fått lära sig nya recept när han blivit bättre ungefär som en magiker får lära sig nya besvärjelser. Recepten har jag hittat på allt eftersom. Det har varit fråga om ganska enkla effekter eftersom vi inte spelar en särskilt heroisk kampanj. Komponenterna i recepten har varit mer eller mindre lätta för rollpersonerna att få tag i och på så vis har jag som spelledare kunnat reglera mängden drycker, bomber o.s.v. Bieffekter har jag inte använt hittills men det är en kul idé.

anth

Vetefan
Pathfinder har en klass som heter Alkemist.
Det är antagligen inte alls vad du vill ha, men det kanske ger lite inspiration.
http://www.d20pfsrd.com/classes/base-classes/alchemist

GURPS har ett helt fungerande system för alkemi (som är särskilt från magi). Jag kan kolla när jag kommer hem i vilken bok det finns och hur det fungerar (det var flera år sedan jag läste igenom det).

Jag har något vagt minne av at jag läste igenom ett alkemi-system ganska nyligen, men jag kan för mitt liv inte komma på vilket spel det var, ska se vad jag hittar när jag kommer hem.