Nekromanti Bra system till Eclipse Phase?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag började fundera på Eclipse Phase igen, i ren desperation över att få något rollspelsrelaterat att fundera på och skriva om. Det har varit för lite sånt på sistone.

Nå; Eclipse Phase har en apcool värld och ett tråkigt, traddigt, krångligt regelsystem som ganska aktivt motarbetar spelets teman genom att tillföra extra krångel för den som vill bejaka saker som kroppsbyte etc.

Så: Vad ska man ha för system? Vad behöver det stödja, för att det ska passa?

Jag har en liten egen önskelista, men ni andra som läst spelet har säkert egna.

- Utrustning och cybernetik är viktigt, visst mått av utrustningsrunkeri.
- Kroppsbyten behöver stödjas ganska bra, även om man inte gör dem varje spelmöte. Det behöver vara smidigt och lite spännande och häftigt att byta kropp. Hur stödjer man det?
- Hacking och sådant behöver kunna levandegöras. Vad behövs för verktyg här, för SL och spelare?
- Möjligt att både undersöka och fightas.

Om jag skulle bygga något från grunden tänker jag ungefär såhär:
- Poängbaserat rollpersonsskapande. Dels för att jag personligen ogillar slump här, men det känns också väldigt o-futuristiskt.
- Binära undersökande färdigheter a' Gumshoe, men utan point spend.
- Tärningspölar med typ t6:or eller kanske t10:or. Enkelt att rent fysiskt ge bonusar och sådant istället för att räkna.
- Utrustning som har specialregler, men specialregler som utgår från någon form av ganska uniform och flexibel kärna.
- Kroppar betraktas som utrustning, och har också specialregler. Men att byta kropp innebär inte matematik - man kanske får nya saker man kan göra (vara ute i vacuum, hoppa jättehögt, klättra på väggar) men ganska få typ bonusar och sånt.

Hacking vet jag inte riktigt vad jag ska göra med. Finns det nåt spel som gör det bra? Jag funderar mest på hur man skulle kunna göra cybernätet lika levande som spelvärlden, att man på något sätt skapar en möjlighet för spelaren att vara kreativ i sina lösningar. Kanske kan man hitta en liknelse till något spelarna redan kan? Jag vill helst undvika att det bara handlar om att slå tärningsslag.

Jag funderar på om man skulle kunna hämta in något i stil med "välj X"-listorna från Apocalypse World, men fokusera dem så att avvägningarna bara är sådana rollpersonerna skulle kunna göra (välj två av snabbt, bra eller billigt...).