Jag behöver en bra regelterm. Jag har en mätare som mäter en rollpersons … ja, vad? Jag tänker på det som "tryck" eller "press". Den ökar när man lider, när man anstränger sig, när man utsätts för saker. Fysiska skador ökar också denna mätare. Den kan nollställas när andra beter sig väl mot dig, eller när du "släpper på trycket" och typ säger vad du egentligen tycker eller skäller ut någon. Eventuellt kan du också nollställa den genom att slappna av och göra saker du tycker om, eller hänge dig åt synder som droger, etc.
Denna mätare är inspirerad av "Stress" i Cartel, men "stress" har inte samma konnotationer på svenska och är inte en bra term. "Tryck" eller "press" känns bättre, men är svåra att använda väl i tal och regeltexter. Jag har använt "tryck" och skrivit "öka trycket med två" och "nollställ trycket", men jag vill nog prata om olika "poäng" här, och "två tryck" låter inte toppen, och "tryckpoäng" känns för abstrakt.
Har ni några förslag? Hjärnstorma lite med mig.
Denna mätare är inspirerad av "Stress" i Cartel, men "stress" har inte samma konnotationer på svenska och är inte en bra term. "Tryck" eller "press" känns bättre, men är svåra att använda väl i tal och regeltexter. Jag har använt "tryck" och skrivit "öka trycket med två" och "nollställ trycket", men jag vill nog prata om olika "poäng" här, och "två tryck" låter inte toppen, och "tryckpoäng" känns för abstrakt.
Har ni några förslag? Hjärnstorma lite med mig.