Nekromanti Bra universalsystem - vad och finns det?

solvebring

Superhero
Jag skulle behöva ett bra universalsystem, frågan är väl om det finns något? "Vad menar du med bra då?" tänker nog ni. Jag kan spontant inleda med att jag i princip bara känner till GURPS och att jag inte gillar det. Nåväl, jag gillar informationen och inspirationen i kampanjböckerna, de är ju hur bra som helst. Däremot är inte dess system speciellt bra. Jag söker kort och gott ett universalsystem som går att slänga på vilken genre som helst. I övrigt ska systemet vara snabbt, lätt men effektivt. Jag vill inte ha en massa plotter och mekanismer hit än dit. Jag vill bara ha väsentligheter och därav ett mycket avskalat och snabbt system.

Det är nämligen så att det börjar bli knappt med rollspelandet för min del. Folk flyttar, folk gör ditten, folk gör datten. Så, den enda spelgrupp jag har kvar består av två gamla polare som bor 12 mil bort, och så ska vi lyckas synka våra liv dessutom. Med andra ord, jag har ingen spelgrupp alls. Fast, om man nu skulle vara lite engagerad skulle vi säkert kunna dra ihop ett spelmöte då och då, det har vi gjort förr. Hur som helst, det har alltid varit jag, mer eller mindre, som spellett under våra tio år tillsammans. Jag har dock inte tid för förberedelser längre och tradandet känns inte alls kul just nu. Jag vill ha frihet! Så, varför inte ta ett skitlätt system som går att applicera på vad som helst och improspela på det tänkte jag. :gremsmile: ... Med lite färdiga indiespel bortemellan också, förhoppningsvis.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja... Lite beroende på vad för slags rollspel du vill pyssla med så finns ju Unisystem och White Wolf (som egentligen inte är generiska, men kan funka som såna utan problem) för mer traddigt spelande, och Gumshoe och dess varianter för undersökande detektivjobb.

Vad har vi mer... d20 och BRP tycker jag inte är så värst bra (eller snabba/effektiva), så de kan vi skippa...

Nä, jag kommer nog inte på några fler universalsystem jag tycker kommer i närheten av att vara lätta och snabba.

Christoffer

It's all pig.
Spontant tänker jag på The Pool. Regellätt, fungerar med det mesta och stödjer Story Now!.

Annars har du ju Solar System, Hero Quest i nya utgåvan har väl gjort upp med Glorantha har jag för mig.

Vill duga traditionellt så finns ju GURPS i en liten gratisversion också.

Annars kanske FATE vore något? Gratis, inte så regeltungt och väldigt anpassningsbart.

solvebring

Superhero
Okej, Unisystem vet jag inte riktigt om jag känner till. I övrigt behöver det inte vara så trad. Det jag vill ha, i allra enklaste men effektivaste mån, är en rollperson, hur du utför handlingar och hur du dödar/dödas. Så mycket mer än så begär jag inte. Jag vill heller inte att något av dessa ska vara för detaljerat eller meckigt.

solvebring

Superhero
Spontant tänker jag på The Pool. Regellätt, fungerar med det mesta och stödjer Story Now!.
Aha, vad finns det mer att säga om det då?

Annars har du ju Solar System, Hero Quest i nya utgåvan har väl gjort upp med Glorantha har jag för mig
Aldrig testat eller läst överhuvudtaget. Effektivt, tokigt lätt?

Vill duga traditionellt så finns ju GURPS i en liten gratisversion också.
Mja, GURPS Lite vore väl en nödlösning om inget annat dyker upp.

Annars kanske FATE vore något? Gratis, inte så regeltungt och väldigt anpassningsbart.
:gremsmile: Och vad innebär det?

solvebring

Superhero
Hm, det känns inte som jag gjort mig förstådd riktigt. Jag söker inte något regelsystem som är ganska effektivt, eller ganska regellätt eller ganska lättviktigt...
Jag söker ett regelsystem som är effektivt, regellätt och lättviktigt. Jag vill inte behöva lägga någon tid på det. Jag vill inte behöva läsa en hel bok på 100 sidor eller behöva förklara någon längre stund för spelarna. Det ska rinna på helt enkelt. Jag söker egentligen inte så mycket mer tyngd än 1. En rollperson 2. Så utför du handlingar 3. Så dödar/dödas du - i den allra mest väsentligaste mån som går utan att det blir dåligt. Med andra ord behöver jag en schysst regelbas som är otroligt enkelt men ändå bra, och som går att applicera på alla genrer.
Det kanske är värt att minnas att det kommer bli minimala förberedelser och impro på detta också. ...Jag vet inte, men jag lägger till det som en liten statement i alla fall, ifall det säger er något.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
solvebring said:
Jag söker egentligen inte så mycket mer tyngd än 1. En rollperson 2. Så utför du handlingar 3. Så dödar/dödas du - i den allra mest väsentligaste mån som går utan att det blir dåligt.
Det är väl helt enligt de här premisserna som Parallel Worlds (pdf) skrevs. 12 sidor inklusive rollformulär och omslag är ju inte så hejjans mycket läsning att göra.

Systemet jag vände mig till i samma situationer back in the day (innan jag blev dirty hippie gamer) var Fuzion. Finns bland annat, i olika versioner, i Bubblegum Crisis och gamla Usagi Yojimbo. Borde gå att hitta online också för det släpptes fritt också. Grundegenskap+färdighet+tärningar, slå över svårighetsgrad. Jäkligt modulärt system där man kan slänga bort och plocka in saker utan större besvär.

EDIT: hittade igen en lämplig länk där det finns en massa material samlat. Pdf:en med »grundreglerna« är på 42 sidor (jag sätter det inom citattecken eftersom det går utmärkt att förenkla utifrån det som presenteras i dokumentet också). Ta en titt!

Christoffer

It's all pig.
Jag vet jag vet...

...ber att få återkomma när jag har något annat än mobilen att skriva med. :gremsmile:

Arfert

Facit

Telash

Swordsman
Mitt eget regelsystem till Kontinuum skulle nog fungera väldigt bra som ett univeralsystem. Skulle även vara väldigt enkelt att konvertera exempelvis gamla DoD-rollpersoner till det systemet med.
Stridssystemet är dock fortfarande under utveckling, inte helt 100% ännu.
Men skulle gärna dela med mig av systemet under förutsättning att man får lite feedback hur det fungerar i spel. Det är nämligen inte speltestat ännu.

Organ

Out of time, out of mind
Det korta svaret på din fråga är "nej det finns inte". I alla fall inte om du ska ha kvar kriteriet att det ska funka till exakt allt. Det finns många universalsystem som är alldeles utmärkta och som funkar ypperligt i många fall men inte i alla. BRP t.ex. funkar bra om man vill ha ett enkelt system som är dödligt och ganska gritty, men vore en ren katastrof om man skulle få för sig att använda det för en klassisk superhjältekampanj. Så vad jag föreslår är att du skaffar flera universalsystem som du väljer emellan allt efter tycke, smak och den stämmning du är ute efter vid just det aktuella tillfället.

Sedan vad gäller att föreslå system kan jag hjälpa till i betydligt mindre grad. BRP är du redan bekant med så den hoppar vi över. (Arferts Parallell Worlds funkar bra som BRP-substitut ifall du av någon anledning inte vill använda det då båda är ganska lika i stämning om inte i utförande.) Olika D20-varianter kan även vara av intresse (True 20, D20 Modern, SpyCraft mfl.) men dessa har du vad jag vet hyfsad koll på med. GURPS och D6 har jag aldrig spelat så om dessa kan jag inget säga.

/Anders

solvebring

Superhero
men då du tycker att GURPS är för komplicerat kan de vara värda att titta på
Tja, jag tycker inte GURPS är komplicerat som system i sig. Det är väl tvärtom relativt enkelt. GURPS är dock för segt och mer än vad jag vill ha. Jag vill kort och gott komma undan med så lite som möjligt.

solvebring

Superhero
om du inte gjort det tidigare kan du ju alltid spana in mitt Parallel Worlds (PDF).
Jodå, det ligger allt en PDF här i burken någonstans sedan ett par år tillbaka i alla fall. Det var dock ungefär lika längesedan jag läste det så jag får nog ta mig en ny titt.

Fudge är ju ett bra universalsystem annars..
Okej, noterat. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Arfert said:
Anthraxus said:
Det finns två universalspel som inte nämnts här ännu:

D6 System som bl.a. användes i gamla STAR WARS
http://en.wikipedia.org/wiki/D6_System

Tri-Stat dX som bl.a. används i Big Eyes Small Mouth
http://en.wikipedia.org/wiki/Tri-Stat_dX

Personligen tycker jag bättre om GURPS för jag tycker att de är för enkla - men då du tycker att GURPS är för komplicerat kan de vara värda att titta på. :gremsmile:
Det mesta till D6 kan man dessutom få GRATIS!
Jo, jag plockade allt hem alltsammans då när du skapade en tråd om detta. :gremwink:
Jag har inte spelat D6 förut och har inte hunnit läsa ännu. Ser ut som jag blir tvungen till det.