Nekromanti Bra världar?

Troberg

Sinister eater
Jag sitter och småpysslar på mitt spel och vill ha en värld att basera exempel (angående skapande av världar) på. Eftersom systemet i sig är världslöst (världar kommer senare) så vill jag ha någon värld som är någotsånär allmänt känd, även internationellt. Eftersom jag inte vill bli uppäten av rabiessmittade advokater så krävs det också att den är att betrakta som public domain.

Det går bra med litterära världar, filmvärldar och mytologiska världar eller något annat som passar.

Några förslag?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Odysséens värld

Detta är ett seriöst svar. Odysséens sagovärld är välkänd för det flesta västerlänningar, färgstark och helt licensfri.

Krille

Super Moderator
Re: Odysséens värld

"Odysséens sagovärld är välkänd för det flesta västerlänningar, färgstark och helt licensfri."

Nja. Känd är den, men inte välkänd. I alla fall inte förrän uppföljaren på Troy kommer upp på bio (men vi får i alla fall en hollywoodiserad Illiaden innan dess).

Troberg

Sinister eater
Men den vet ju inte amerikaner något om...

Skämt åsido, jag funderade själv på historiska settings, men de är lite speciella ur världsskaparsynpunkt, så jag tror jag föredrar en fiktiv setting.

Troberg

Sinister eater

Detta är ett seriöst svar. Odysséens sagovärld är välkänd för det flesta västerlänningar, färgstark och helt licensfri.
Jo, har själv funderat på den. Det som gör att jag i väntan på bättre är tveksam är att den har en lite annan berättartradition och därmed struktur.

Men den är ju om inte annat säkrare än X-Files, vilket jag modigt exempliferar med tills vidare...

Krille

Super Moderator
"Men den vet ju inte amerikaner något om..."

Skriver du för amerikaner? Pucko! :gremwink:

"Skämt åsido, jag funderade själv på historiska settings, men de är lite speciella ur världsskaparsynpunkt, så jag tror jag föredrar en fiktiv setting."

Fast ur regelskapar- och exempelsynpunkt så är det inte så stor skillnad på fiktiva och verkliga världar.

Krille

Super Moderator
Det finns ju vissa som hävdar att H P Lovecrafts verk ligger i Public Domain på grund av diverse konstiga omvägar i överlåtandet av upphovsrätten.

Troberg

Sinister eater
Fast ur regelskapar- och exempelsynpunkt så är det inte så stor skillnad på fiktiva och verkliga världar.
Oftast, ja. I just det exempel jag pysslade med så är det dock mycket svårare att tydligt visa på det jag vill peka på (vikten av att ha lagom många större koncept i en värld, tillsammans med exempel på större och mindre koncept i världen).

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Nja. Känd är den, men inte välkänd. I alla fall inte förrän uppföljaren på Troy kommer upp på bio (men vi får i alla fall en hollywoodiserad Illiaden innan dess).
Brad Pitt som Achilles -- nej, Viggo Mortenson hade varit bättre. Jag fruktar det värsta med den här filmen.

Jag såg en skitseg Hallmark-filmatiserering av Odyseen häromåret. Stor budget, trist manus.

Havoc

Swordsman
Tror också på Lovecraft. Hur är de egentligen, betalar några av de som ger ut hans böcker några licenspengar? Har också läst att helt säket hälften, men troligen nästan alla, av hans verk är public domain.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Skilda världar (ANT)

Det var väl ungefär det jag tänkte föreslå seriöst. Att ta exempel från våran värld gör det lättare att relatera till och det gör att man kan sätta sig in bättre. Så mitt förlag är att använda vardagen som exempelvärld.

Troberg

Sinister eater
Det finns ju vissa som hävdar att H P Lovecrafts verk ligger i Public Domain på grund av diverse konstiga omvägar i överlåtandet av upphovsrätten.
Hans värld är väl definitivt public domain? Han uppmuntrade ju aktivt andra att skriva böcker om Cthulhu mythos.

Krille

Super Moderator
"Hans värld är väl definitivt public domain? Han uppmuntrade ju aktivt andra att skriva böcker om Cthulhu mythos."

Dåså! Buss på! Gör ett Bättre Cthulhu!

Troberg

Sinister eater

Att ta exempel från våran värld gör det lättare att relatera till och det gör att man kan sätta sig in bättre. Så mitt förlag är att använda vardagen som exempelvärld.
Men det är väldigt svårt att hitta rena exempel på koncept (som tex att X-Files är baserat på koncepten detektivande, övernaturligheter och konspirationer) i vår värld.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Men det är väldigt svårt att hitta rena exempel på koncept (som tex att X-Files är baserat på koncepten detektivande, övernaturligheter och konspirationer) i vår värld. "

Fast resonerar du så tror jag du får det svårt att hitta en värld som uppfyller alla saker du ska skriva exempel om. Det är ju trots allt ett generiskt system du håller på med och de brukar ha en tendens att bli ganska breda. :gremwink:

Men du kanske ska testa Hong Kong-action a la Feng Shui?

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, varför inte Terry Pratchett:s Skivvärld, den är ju gansak skoj & bra...
Eller varför inte en värld som liknar Trudvang ??

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad sägs om...

...england så som det ser ut i Arthur-legenderna. Det borde väl vara en ganska välbekant miljö (även om den antagligen är välbekant från dåliga och halvdåliga filmer och tv-serier snarare än de ursprungliga myterna).

Alternativt samma England men under korstågstiden med kända figurer som Richard Lejonhjärta, Robin Hood och Wilfred av Ivanhoe.

/tobias