Nekromanti Bra Venus eller Mars-rollspel?

Ram

Skev
Finns det något riktigt bra rollspel som fångar samhälle, spänningar, lite infrastruktur och liknande för en lite light core (som i inte hard core men inte rymdopera) SF-kampanj med mycket socialt spel och lite klassresa placerat på Venus eller Mars?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ram;n279078 said:
Finns det något riktigt bra rollspel som fångar samhälle, spänningar, lite infrastruktur och liknande för en lite light core (som i inte hard core men inte rymdopera) SF-kampanj med mycket socialt spel och lite klassresa placerat på Venus eller Mars?
GURPS Mars har precis det du behöver. Du kan även kolla i GURPS Terradyne (fast där ligger fokus på jorden).

Ram

Skev
Bra tips. Jag känner att de har några år på nacken dock. Båda är bra spel/moduler men jag har för mig att jag kände att de var lite lätt daterade när jag läste dem.

Men det var länge sedan jag läste dem dock så jag kan både minnas fel och de kan ha kommit i nyare versioner.

anth

Vetefan
Vilken sorts mars hade du tänkt dig?
Det finns ett par rollspel som bygger på John Carter on Mars /Barsoom.
Och så finns det lite CoC-material som utspelas på mars

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Kanske köra Traveller som regler och plocka världsinspiration från The Expanse? Traveller är snällt på det sättet att det är otroligt världsagnostiskt.

Ram

Skev
anth;n279091 said:
Vilken sorts mars hade du tänkt dig?
Det finns ett par rollspel som bygger på John Carter on Mars /Barsoom.
Och så finns det lite CoC-material som utspelas på mars
Jag tänkte mig ett ganska klassiskt "SF"-mars med bubbelstäder, pågående terraformering, mycket politik och hierarkier, många småpåvar, rätt farligt och småskitigt och rollpersoner som börjar som knegare och sedan involveras i större och större spel om makt och förräderi. Inga (synliga) medvetna ailiens, eventuellt monsteraliens om det passar etc.

Det jag letar efter är egentligen ett spel/en värld som på ett bra sätt fångar de svårigheter som en person på en nyexploaterad planet måste bråka med. Transporter, övervakning, när saker går sönder, vad man vill bråka om, hur man begränsas och vilka särskilda möjligheter som finns osv osv. Regler är inte så viktiga, endera är de bra och då kör jag med dem eller också letar jag rätt på något annat.

anth

Vetefan
Ram;n279096 said:
Jag tänkte mig ett ganska klassiskt "SF"-mars med bubbelstäder, pågående terraformering, mycket politik och hierarkier, många småpåvar, rätt farligt och småskitigt och rollpersoner som börjar som knegare och sedan involveras i större och större spel om makt och förräderi. Inga (synliga) medvetna ailiens, eventuellt monsteraliens om det passar etc.

Det jag letar efter är egentligen ett spel/en värld som på ett bra sätt fångar de svårigheter som en person på en nyexploaterad planet måste bråka med. Transporter, övervakning, när saker går sönder, vad man vill bråka om, hur man begränsas och vilka särskilda möjligheter som finns osv osv. Regler är inte så viktiga, endera är de bra och då kör jag med dem eller också letar jag rätt på något annat.
I sånt fall är det GURPS Mars du vill ha.

Ram

Skev
Tack för tipsen alla, jag får ta och se om jag kan jaga rätt på en GURPS Mars.