Nekromanti Brainstorming - Övergripande kultur

Übereil

Swashbuckler
Mitt fantasyspel strandade lite efter den initala kreativiteten lagt sig. Men efter konventet så känner jag mig nu redo för/sugen på att ta nästa steg med min värld.

Världen är tänkt att ha ett kulturellt centralblock som är omgivet av diverse kryddgrejer. Kryddgrejerna innefattar i nuläget ett komunistiskt gruvsamhälle, en slätt där det finns hippienomadalver samt en högalvsstad bortom slätten (som är överlägsna men isolationistiska). Jag kanske kommer på mer sköj att slänga in men jag hoppar det för tillfället.

För nu ska vi (som vill) börja peta på det där centralblocket. Centralblocket är tänkt att vara navet i världen. Dels för att det ligger i mitten och dels för att det är där det finns ett överflöd sociala klyftor och problem och dylikt, så det är där det finns mest problem.

Centralblocket ska bestå av ett antal länder (fem eller sex) som "tävlar" om makten. Detta ledde ursprungligen till krig, men på grund av [det vete fåglarna egentligen, men någon anledning finns givetvis] så har nu länderna tvingats till fred och samarbete och frihandel och skit. Men givetvis så försöker samtliga länder fuska sig till en ledarposition i detta samarbete genom diverse spiongrejs och dylikt, och samma minut som anledningen att hålla ihop försvinner så skickas krigsdeklarationen iväg till de andra länderna.

Värt att notera är att tanken är att hålla nere på drakar och onda Sauronfigurer som försöker ta över världen och sådana element (bortsett från en plan med en galen magiker som är såpass hotfull att länderna tvingats samarbeta mot honom, vilket kan vara ovannämnda slutsats). Istället ska källan till problem (och därifrån till äventyr!) vara spänningarna mellan länderna.

Det är en introduktion till hur jag typ tänkt om världen i stort. Frågor/idéer uppskattas givetvis.

Vad gäller raserna så är tanken att de flesta skillnaderna ska handla om kultur. Det finns för tillfället fyra raser: människor, som uteslutande bor i centralblocket och är det styrande folket i dessa, dvärgar, som uteslutande bor i centralblocket och styr dessa tillsammans med människorna, alver, som består av tre folkslag (tattaralver som är ett romliknande folk som reser runt i centralblocket, hippienomadalver som bor på slätten och högalver som bor bortom slätten och är kulturellt överlägsna) samt orklings, som är något slags blandning mellan orcher och goblins och som främst används som slavar av de styrande i centralblocket. Tanken är att det ska finnas skillnader, men att de flesta skillnaderna ska vara rent kulturella.

Av den anledningen så ska det finnas hyfsat tydliga kulturella skillnader mellan länderna i centralblocket. Dock så är det så att de ligger så tätt att någon slags gemensam kulturkärna borde finnas (så någon extrem lapptäcksvärld kommer det inte bli, även om sådana tendenser ska finnas). Tanken med den här tråden var främst att spåna kring vad denna kulturkärna skulle vara, men jag har kommit fram till att det smartaste nog ändå är att spåna på båda samtidigt (vissa idéer blir centrala, andra anammas bara av enstaka land). Så vad för typ av kulturella inslag skulle ni tycka vore intressanta?

Saker att fundera på: förhållandet mellan dvärgar och människor, förhållandet mellan män och kvinnor, hierarki, värderingar, hur man ser på orklings, hur man ser på alver (de alver som vanligtvis syns till i centralblocket kallar jag medvetet för tattaralver, men någon annan kanske har intressantare idéer för alvers kulturella nisch i blocket).

Übereil