Nekromanti Brasklapp.

Deadprez

Veteran
Hej alla glada,

Tänkte inleda min vistelse på detta forum med att lägga in en brasklapp. Jag har viss erfarenhet av rollspel men det finns säkert dem med större kunnande än jag, ändock är min erfarenhet att de flesta skapare av rollspel glömmer en viktig detalj. Nämligen KÄNSLAN med rollspelet. Vilken känsla ska rollspelet ha? Denna fråga ska varje seriös/oseriös spelskapare ställa sig.

Gemensam nämnare för bra välarbetade rollspel är att känslan är rätt, man har låtit känslan i spelet genomsyra helheten. Komponenterna i spelet såsom världen och regler ska gagna känslan.

Man kan visserligen gå bakvägen så att säga...Alltså först skapa komponenter och sedan sammanfoga det till en känsla. Detta tror jag dock är mkt svårare. Har man som spelskapare en bra uppfattning om hur känslan i spelet ska vara så är man en god bit på väg.

Tack för er tid och lycka till med utvecklandet.

//
Ottman

kalcidis

Hero
It's bigger than rules-hop, hip-worlds

Grymt bra poäng som jag själv reflekterat över många gånger. Det är tyvärr en sådan liten men viktig del som kan förstöra ett helt spel.

Många tenderar att tro att bara för att man har en världsbeskrivning så finns känsla och tanke med världen meddetsamma och det kan stämma till viss del. Det innebär inte nödvändigtvis att hela texten delar samma riktning som resterande text. Det ger, i sin tur, en splittrad känsla för allt. Så jag håller helt och hållet med.

Välkommen till forumet förresten! Grymt användarnamn och intressant första inlägg. Kul att ha dig här.