Hej alla glada,
Tänkte inleda min vistelse på detta forum med att lägga in en brasklapp. Jag har viss erfarenhet av rollspel men det finns säkert dem med större kunnande än jag, ändock är min erfarenhet att de flesta skapare av rollspel glömmer en viktig detalj. Nämligen KÄNSLAN med rollspelet. Vilken känsla ska rollspelet ha? Denna fråga ska varje seriös/oseriös spelskapare ställa sig.
Gemensam nämnare för bra välarbetade rollspel är att känslan är rätt, man har låtit känslan i spelet genomsyra helheten. Komponenterna i spelet såsom världen och regler ska gagna känslan.
Man kan visserligen gå bakvägen så att säga...Alltså först skapa komponenter och sedan sammanfoga det till en känsla. Detta tror jag dock är mkt svårare. Har man som spelskapare en bra uppfattning om hur känslan i spelet ska vara så är man en god bit på väg.
Tack för er tid och lycka till med utvecklandet.
//
Ottman
Tänkte inleda min vistelse på detta forum med att lägga in en brasklapp. Jag har viss erfarenhet av rollspel men det finns säkert dem med större kunnande än jag, ändock är min erfarenhet att de flesta skapare av rollspel glömmer en viktig detalj. Nämligen KÄNSLAN med rollspelet. Vilken känsla ska rollspelet ha? Denna fråga ska varje seriös/oseriös spelskapare ställa sig.
Gemensam nämnare för bra välarbetade rollspel är att känslan är rätt, man har låtit känslan i spelet genomsyra helheten. Komponenterna i spelet såsom världen och regler ska gagna känslan.
Man kan visserligen gå bakvägen så att säga...Alltså först skapa komponenter och sedan sammanfoga det till en känsla. Detta tror jag dock är mkt svårare. Har man som spelskapare en bra uppfattning om hur känslan i spelet ska vara så är man en god bit på väg.
Tack för er tid och lycka till med utvecklandet.
//
Ottman