Massor
..av monster finns det ju. Vi kan ju kika på Star Trek, B5, Star Wars och alla andra "gamla klassiker".
Jag har nog snott hejvillt genom mina år som SL, det har blivit stora skalbaggar (hm de dök upp innan Starship Troopers), det har varit kattdjur (innan jag såg filmen om den där inga tigerlika sakerna, men det kan ju ha att göra med de fyrbenta sakerna härhemma) med hologrammasker (varur kommentaren "var är resten av honom" kom till). Det har funnits lite monster i alla historier, mer eller mindre stulna från annan plats. Visst har jag haft egna varelser också, åtminstone saker som jag inte visste varit "lånade".
Favoriterna just nu är dock figurerna ur Titan AE. Vi har gjort om en av huvudkaraktärerna därur. (se bild)
My point är dock att vi har lånat deras skal, men tillfört dem egen kultur som passat kampanjen eller konspirationsteorin för stunden. Dessa varelser blir alltså inte som de var från början, utan de får en bakgrund som kanske inte skaparna tänkte sig.
Mycket av bakgrunden skapas utifrån den värld vi själva känner till. Vi/jag ger dessa motiv och mål som vi själva känner till. Det är oerhört svårt att tänka sig in i en annan varelses motiv alltså utgår vi från bekanta ramar. Visst blir dem inte mänskliga, men det mänskliga skiner alltid igenom. Hat, kärlek, lidelse, sorg och andra mänskliga egenskaper finns hos dessa varelser, hur man än gör. Motiven är detsamma, girighet, grymhet, tro och annat likaså. Det är lättare att få till det så.
Samma problem uppstår om vi skapar demoner, dessa ska ju vara motsatsen till oss... men det är de inte. Demoner vill alltid förstöra och det finns hos oss också... eller ... jag vet inte om ni förstår vad jag menar, men demoner som de beskrivs försätts alltid med vad som påminner om mänskliga drag, motiv och känslor. Det borde inte vara så, men det är enklare att gestalta dem med det bekanta...
Så tills jag blir gammal nog att förstå universum så kommer mina monster/varelser alltid vara smått mänskliga/jordiska.
För att citera kontentan hos ett utalande av Jan Lindblad "vi människor lägger för mycket mänskliga känslor hos djuren."