Jag hann med lite speltest av stridssystemet till B1914 med en polare i går, med blandade resultat.
Positivt:
* Avståndsstridssystemet funkade riktigt bra även om jag är osäker på om det berodde på att de slag som producerades var precis de som behövdes för att systemet skulle funka bra...
* Jag tog fram en liten mall som höll stridskort, skador, överrinnande bonusar/avdrag från förra rundan, gard etc. och den tillsammans med stridskorten funkade riktigt bra. Det blev enkelt, överskådligt och snabbt.
* Den medrullade effekttärningen upplevde jag snabbade upp det hela på ett bra sätt och skadorna funkade också helt ok.
* Betan av rustningsreglerna funkade överaskande bra. I stort sett så består de av att man drar av rustningens värde från vapenskadan för att se om man skadar eller ej och att det bara finns fyra steg på rustning: Orustad (-0), Lätt rustad (läderharnsek till ungeför ringbrynja)(-1), Tungt rustad (tung riddarrustning) (-2) och Tungt bepansrad (Tungt bepansrade automater) (-3). Det skevar lite för vissa saker och det kommer att vara svårt att sätta brytpunkterna men det löser sig.
Negativt:
* 2T8, högst under FV fungerade inte alls. Det var aldeles för lätt för en skicklig kämpe som rullade dåligt eller ens medelmåttigt att få spö av en nybörjare som rullade bra. Att sannorlikhetskurvan kröker in mot medelvärdes-FV:n gör att höga skickligheter inte gynnas på rätt sätt. Ännu värre blev det när det var flera mot en. Så det systemet kommer att bytas ut helt. Det system som skall testas nästa gång blir i stället 2T6+FV, högst vinner. Flera mot en skall också få sig en rejäl översyn.
Några funderingar:
- Vad tror ni om det nya valet av slumpsystem?
- Vad är er spontana reaktion på rustningsystemet?
- Som det är nu så måste man orsaka tre (egentligen fyra) skador på en person för att denne skall slås ut. Detta får konsekvensen att det är i princip omöjligt (undantaget försvarslösa motståndare) att döda någon med ett skott eller ett hugg. Detta är iofs i mångt och mycket vad jag är ute efter, men är det något som stör så till den milda grad att jag borde göra om det på något vis? Jag funderar t.ex. på att det skall gå att orsaka motsvarande två skador med vissa typer av slag (t.ex. lika på 2T6 samt en etta på skadetärningen) men det känns mest lökigt.
Positivt:
* Avståndsstridssystemet funkade riktigt bra även om jag är osäker på om det berodde på att de slag som producerades var precis de som behövdes för att systemet skulle funka bra...
* Jag tog fram en liten mall som höll stridskort, skador, överrinnande bonusar/avdrag från förra rundan, gard etc. och den tillsammans med stridskorten funkade riktigt bra. Det blev enkelt, överskådligt och snabbt.
* Den medrullade effekttärningen upplevde jag snabbade upp det hela på ett bra sätt och skadorna funkade också helt ok.
* Betan av rustningsreglerna funkade överaskande bra. I stort sett så består de av att man drar av rustningens värde från vapenskadan för att se om man skadar eller ej och att det bara finns fyra steg på rustning: Orustad (-0), Lätt rustad (läderharnsek till ungeför ringbrynja)(-1), Tungt rustad (tung riddarrustning) (-2) och Tungt bepansrad (Tungt bepansrade automater) (-3). Det skevar lite för vissa saker och det kommer att vara svårt att sätta brytpunkterna men det löser sig.
Negativt:
* 2T8, högst under FV fungerade inte alls. Det var aldeles för lätt för en skicklig kämpe som rullade dåligt eller ens medelmåttigt att få spö av en nybörjare som rullade bra. Att sannorlikhetskurvan kröker in mot medelvärdes-FV:n gör att höga skickligheter inte gynnas på rätt sätt. Ännu värre blev det när det var flera mot en. Så det systemet kommer att bytas ut helt. Det system som skall testas nästa gång blir i stället 2T6+FV, högst vinner. Flera mot en skall också få sig en rejäl översyn.
Några funderingar:
- Vad tror ni om det nya valet av slumpsystem?
- Vad är er spontana reaktion på rustningsystemet?
- Som det är nu så måste man orsaka tre (egentligen fyra) skador på en person för att denne skall slås ut. Detta får konsekvensen att det är i princip omöjligt (undantaget försvarslösa motståndare) att döda någon med ett skott eller ett hugg. Detta är iofs i mångt och mycket vad jag är ute efter, men är det något som stör så till den milda grad att jag borde göra om det på något vis? Jag funderar t.ex. på att det skall gå att orsaka motsvarande två skador med vissa typer av slag (t.ex. lika på 2T6 samt en etta på skadetärningen) men det känns mest lökigt.