Nekromanti Brott och straff.

Spiral

Veteran
Tja. Jag behöver verkligen en lista eller nåt på vanliga straff när det gäller brott. Vad får man till exempel för straff om man misshandlar någon, eller är det lagligt? Skulle vara hrligt om någon kunde hjälpa mig.

Tack på förhand från Takalorr.

Phelan

Hero
Vilken plats/område?

Rättssystemet är inte identiskt över hela Mundana, så vilket område är mest aktuellt att få info om?

Mvh / Phelan

Mouja

Hero
Jag skulle vilja hänvisa dig till Asharien & Soldarn-modulen för brott och straff inom dess gränser. Annars så tror jag det står lite om Damariska tortyrmetoder i George*, så mycket mer officiellt har jag inte för mig det står.

*Geografica Mundana

Silvervarg

Warrior
Hmm
Det är lite olika på olika platser...
Titta i böcker om medeltida straff eller sök på internet.
Vanligast är dock kroppsstraff. Fängelstraff borde vara ovanligt
men det finns något som heter soldsutö vilket är ett arbetsläger för straffade kriminella.... jag vet dock inget om stället...

Minimoni

Homelander
Re: Beror på vem man misshandlar

Hallå!

Vill nog påstå att inte bara platsen för misshandeln spelar roll utan också vem man misshandlar. I Jargien så skulle jag nog tro att misshandel räknas många gånger värre om offret på något sätt arbetar under kyrkans administration. Troligen så finns det nog stora skillnader även inom Jargien när det gäller straffet för våldsbrott. Jag har dock fått känslan av att man bör vara strängare i Jargien än i tex större delen av Asharina.

Tzimisce

zokie

Veteran
kolla A&S och kanske Consaber, i Tiraker finns det straff till havs oxå...

på krilles sida finns det lite om consabers lagar, vet inte om det står något specifikt dock

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Bära hand på Daaks präst

"I Jargien så skulle jag nog tro att misshandel räknas många gånger värre om offret på något sätt arbetar under kyrkans administration."

Tro fa... *hrmm* Vid Daaks skäggiga haka! Klart det är! :gremwink:
Tja, enligt Religioner så är det en blasfemisk synd att "Bära hand på Daaks präst" och blasfemiska syndar hanterar man bara på ett sätt. Till skärselden för rening, ju snabbare desto bättre.

/Naug, med fanatisk nit

Korpen

Hero
Tja, som flera sagt, frihetsberövning existerar inte som straff,
de vanligaste straffen är heders- och kroppsbestraffning.

Vad gäller olika sorters brott så ses misshandel mindre allvarligt än stöld, förolämpningar (i de flesta samhällen) allvarligare än bägge och mord svårast. än båda, rent generelt kan man säga att toleransnivån för våld är MYCKET högre än i vårat samhälle, mycket våld som vi ser som misshandel som t.ex barnaga och misshandel inom hemmet är inte ens brottsliga utan husfaderns rättighet. Man kan nog säga att misshandel blir ett brott först om den blir riktigt allvarlig eller "offret" är av betydligt högre status. Det kan finns dock en hel del förmildrande omständigheter som kan vara, den vanligaste att man fått sin heder kränkt, den finns fall (1400-tal som jag sett) där mördare som erkänt undgått straff p.g.a. av att den dödade slagit av honom hatten och smädat hans namn.

Totalt sett kan man nog säga att heders och egendomsbrott är mycket allvarligare än våldsbrott.
(Jag baserar mig främst på europisk renässans, d.v.s. 1400- och 1500-tal.)