Nekromanti Brottning i rollspel

anth

Vetefan
Jag har läst rollspelsregler till fler spel än jag kommer ihåg - men jag kan inte komma på något rollspel som har vettiga regler för brottning.

Känner ni till något rollspel som har vettiga regler för brottning, och hur fungerar dessa i sånt fall?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
DEt finns ju fria regler för nedtagningar och hållfastningar (sen finns det väl i EDD men jag minns inte och MUA som sagt). Men avancerade regler för typ MMA tror jag inte finns och skulle det ens va kul? Menkika på NeoTech. De har avancerade regler för typ att andas. :gremwink:

Jag tycker visserligen att stridskonsternas regler i Neotech 2, mer specifikt i Offensiov boken, är bra.

De är inte överdrivet avancerade och gör saker enklare om du kan olika tekniker. Vissa saker blir mer komplicerade för att man gör dem mer komplicerade, inte nödvändigtvis för att spelet är komplicerat.

Jag håller dock med om att Neotech är ett regeltungt spel, men behärskar man reglerna bra går det snabbt och är inte vidare värst komplicerat, tycker jag.

Phelan

Hero
Kan bara instämma i problematiken - de flesta system (kan) ha ganska basic resolution för vanliga attacker, men så fort man kommer in på brottning och dylikt läggs det på en massa motståndsslag och slikt fram och tillbaka. Jämfört med att bara slå ihjäl någon blir det alltid betydligt mer regeltungt om man ska försöka sig på grepp och låsningar.

Ser fram emot hänvisningen som motbevisar mig.

/ Phelan

w176

Förlorad dotter
WoD har ett helt okej system. Man slår för att grappla, och sen kommer man in i brottningsläge.

Då slår man samma slag, men väljer mellan ett antal olika action. Bryta sig lös, göra skada, pinna den andra, ta ifrån den andra dess vapen (om sådant finns) osv.

Strömlinjeformat, men med olika taktiska val och det funkar.

Rickard

Urverk speldesign
Phelan said:
Ser fram emot hänvisningen som motbevisar mig.
I Matiné slår man ett slag mot vapenfärdighet eller mot grundegenskapen Fysik. Man gör skada precis som vanliga attacker. Slår man väldigt bra med vapenfärdighetsslaget får man dessutom beskriva hur man tar ut den andra medelst brottning.

Jag tröttnade på specialregler för olika specialstrider när jag läste actionrollspelet Feng Shui, där varenda liten stridskonst hade specialregler. Då insåg jag att jag hellre har att spelaren själv får beskriva attacken än att det ska finnas regelmekaniken som spelaren måste följa. Det senare är bara såååå 00-tal.

/Han som även varit med om att spelaren velat ge minus till den andres handlingar eller hålla fast motståndaren så att kompisar kunde lättare träffa den

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Och i Starchallenge så väljer du intention i din attack och är det att brotta ner någon som visar ditt Utförandeslag i handlingskastet hur svårt det blir att ta sig ur greppet.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Grapple-reglerna i D&D 3.5 var ju bra...

:gremwink:

Närå, men i Pathfinder har de gjorts om och är mycket enklare och smidigare. Kanske för enkla beroende på vad du är ute efter. Simulation eller gamism?