Fridigern
Swordsman
- Joined
- 23 Sep 2014
- Messages
- 404
Min spelgrupp har inget emot pillande med färdighetsvärden, erfarenhetspoäng och annat före och efter spelmötena, så länge själva spelandet går fort. I DoD82 står det mycket om att äventyrare måste träna hela tiden och lägger stora summor pengar på detta. Jag skall ändra grundegenskapsmekaniken så att den delas upp i Anlag och Träning på varje grundegenskap.
Först slår man 2T6 i ordning för sina anlag. Sen får man slå 1T6 sju gånger och placera ut värdena som man vill på Träning. Har man exempelvis 7 i Anlag och 1 i Träning får man 8 i Grundegenskapen. Jag tänker mig också att ett normalt värde är mellan 7-9 (de flesta SLP:er har bara 1 i Träning) istället för det gamla 10-11, och att allt över detta är olika grader av ”bra”. Med vårt gamla system började Bra först vid 12-13 vilket ger ett mindre spann att beskriva rollpersoner med (vilka oftast är bra).
Folk som beslutat bli äventyrare förusätts träna aktivt på de flesta grundegenskaper, medan de flesta andra i världen bara jobbar på sina viktigaste.
Under spel skall man kunna få förbättringskryss i sina grundegenskaper, antingen genom äventyr som frestar på en specifik, eller genom hårdträning under down-time. När man rullar för ett kryss slår man 2T6, om bägge tärningarna visar lika eller över ens Träningsvärde får man öka detta.
För att sen suga pengar ur rollpersonerna så krävs det pengar för att hålla träningen i nivå under down-time mellan äventyren. Det får bli något i stil med 10 sm för Träning 2, 100 sm för 3, 1000 sm för 4 osv, som en engångssumma när SL utlyser down-time. Kan man inte punga ut detta så får man slå försämringsslag med 1T6, slår man lägre än Träningsvärdet så sänks det. Har man en gång tränat upp sig till en nivå är det dock enklare att komma dit igen, spelarna får markera hur högt de legat som bäst och förbättringsslag slås med 1T6 för att komma upp dit igen.
Systemet skall förhoppningsvis ge lite mer tredimensionella karaktärer via grundegenskaperna, extremt muskliga men ändå ganska svaga personer, folk som tränat Storlek mer än Styrka och därav har mer rondör osv.
Hjältepoäng skall få vara med och skall bland annat kunna användas för att Hjälteträna grundegenskaper upp över 6, då till en kostnad av vad man vill träna dem till – och av att spelaren spelar en bra montage-låt såklart.
Allt krångel med träning och annat tänker jag mig skall skapa en stämning av fantasyäventyrare lite som hur dagens legoknektar framställs i böcker som Snabba Cash - överdrivna mobbande muskelknuttar som häller i sig proteinshakes och måste få ihop massa snabba pengar för sin livsstil. Här får det bli BRP-äventyrare i OSR-miljö, som inte någonsin kommer att kunna levla sig ur att kunna bli Spetsad av minsta smågoblin men kan biffa upp sig till groteska proportioner och frossa i utrustning av senaste märke som kanske skulle kunna rädda dem ur någon farlig sits.
Först slår man 2T6 i ordning för sina anlag. Sen får man slå 1T6 sju gånger och placera ut värdena som man vill på Träning. Har man exempelvis 7 i Anlag och 1 i Träning får man 8 i Grundegenskapen. Jag tänker mig också att ett normalt värde är mellan 7-9 (de flesta SLP:er har bara 1 i Träning) istället för det gamla 10-11, och att allt över detta är olika grader av ”bra”. Med vårt gamla system började Bra först vid 12-13 vilket ger ett mindre spann att beskriva rollpersoner med (vilka oftast är bra).
Folk som beslutat bli äventyrare förusätts träna aktivt på de flesta grundegenskaper, medan de flesta andra i världen bara jobbar på sina viktigaste.
Under spel skall man kunna få förbättringskryss i sina grundegenskaper, antingen genom äventyr som frestar på en specifik, eller genom hårdträning under down-time. När man rullar för ett kryss slår man 2T6, om bägge tärningarna visar lika eller över ens Träningsvärde får man öka detta.
För att sen suga pengar ur rollpersonerna så krävs det pengar för att hålla träningen i nivå under down-time mellan äventyren. Det får bli något i stil med 10 sm för Träning 2, 100 sm för 3, 1000 sm för 4 osv, som en engångssumma när SL utlyser down-time. Kan man inte punga ut detta så får man slå försämringsslag med 1T6, slår man lägre än Träningsvärdet så sänks det. Har man en gång tränat upp sig till en nivå är det dock enklare att komma dit igen, spelarna får markera hur högt de legat som bäst och förbättringsslag slås med 1T6 för att komma upp dit igen.
Systemet skall förhoppningsvis ge lite mer tredimensionella karaktärer via grundegenskaperna, extremt muskliga men ändå ganska svaga personer, folk som tränat Storlek mer än Styrka och därav har mer rondör osv.
Hjältepoäng skall få vara med och skall bland annat kunna användas för att Hjälteträna grundegenskaper upp över 6, då till en kostnad av vad man vill träna dem till – och av att spelaren spelar en bra montage-låt såklart.
Allt krångel med träning och annat tänker jag mig skall skapa en stämning av fantasyäventyrare lite som hur dagens legoknektar framställs i böcker som Snabba Cash - överdrivna mobbande muskelknuttar som häller i sig proteinshakes och måste få ihop massa snabba pengar för sin livsstil. Här får det bli BRP-äventyrare i OSR-miljö, som inte någonsin kommer att kunna levla sig ur att kunna bli Spetsad av minsta smågoblin men kan biffa upp sig till groteska proportioner och frossa i utrustning av senaste märke som kanske skulle kunna rädda dem ur någon farlig sits.