Nekromanti BRP-fantasy?

Storuggla

Champion
Jepp, jag snackar CoC Dark Ages som ska komma nu till Januari (peppar peppar ta i trä).
Till att börja med använder det BRP. Ska tydligen inte kräva att man äger CoC-grundboken och ska ha 160 mysiga sidor.
Settingen är jorden runtomkring 950 efter vår frälsares död (Neeej, inte Ron L Hubbard!).

Så vad har vi då? Enkla regler, enkel setting som de flesta känner till (eller tror sig känna till) och allt i en bok. Kan detta otroliga koncept fungera tro?
Jag kommer ju köpa det för att man kan rocka runt i Byzans, men ni andra då? Köp eller inte?

Storuggla, första BRP-fantasyn sedan Runequest?

Eksem

Champion
Men, men, är det inte sånt de alltid gör på Chaosium? Tar en halvobskyr setting, langar på BRP-reglerna med nån liten modifikation, låter nån frilansare rita lite fula bilder och sedan hälla ner allt i en bok på c:a 160 sidor innan kränger eländet till Chaosium-fansen?

Och ELRIC! kom ju efter Runequest, eller hur menar du nu?

Storuggla

Champion
"Men, men, är det inte sånt de alltid gör på Chaosium? Tar en halvobskyr setting, langar på BRP-reglerna med nån liten modifikation, låter nån frilansare rita lite fula bilder och sedan hälla ner allt i en bok på c:a 160 sidor innan kränger eländet till Chaosium-fansen? "

Näe, Chaosiums grej är mer att ge ut nytryck av snorgamla saker som de gav ut i inkomplett skick för femton år sedan. Och sedan marknadsföra det som något nytt.

"Och ELRIC! kom ju efter Runequest, eller hur menar du nu? "

Och ELRIC! gills inte, för jag mindes inte det och det har ett fult och löjligt namn (kom igen, man känner sig pervers när man skriver saker i caps och dessutom ett utropstecken? Värsta typograporren liksom). Men mest för att jag glömt bort det.

Storuggla, vågra vägra !

Eksem

Champion
"Och ELRIC! gills inte, för jag mindes inte det och det har ett fult och löjligt namn "

Jag har för mig att det var i en RPG.NET-recension som någon tyckte att kalla spelet för ELRIC! vore ungefär som att kalla ett Star Wars-rollspel för LUKE!, och jag känner mig tvingad att hålla med.

Troberg

Sinister eater
Jag har för mig att det var i en RPG.NET-recension som någon tyckte att kalla spelet för ELRIC! vore ungefär som att kalla ett Star Wars-rollspel för LUKE!, och jag känner mig tvingad att hålla med.
Tja, man kanske kommer undan lite trademarkproblem på det sättet. Jag betvivlar att Lucasarts äger namnet Luke...

Johan K

Gammal & dryg
Hemmm..

Tjaoo, det låter ju lite småtrevligt..
Så varför inte, det är ju lite småkul att ha lite rollsepl & läsa ju !
Så är det en rimlig kostnad för den boken, så slår jag nog till.

Storuggla

Champion
"Detta rockar sylta med rödbetor. Svinet är lustigt och gurkan är skalad, benet är avsågat, ontan tontan!"

Okej, fram till rödbetor begrep jag. Sen... not so much.

Storuggla, blandar språk likt en hemul

Johan K

Gammal & dryg
Re: Rimligt: $23.95? [NT]

Låter det ålrajt?
Jaooo, visst det är väll ganska ok tycker jag... På ett ungefär vad en bok brukar kosta... Så priset ska nog inte vara några större problemas i det läget.

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja, man kanske kommer undan lite trademarkproblem på det sättet. Jag betvivlar att Lucasarts äger namnet Luke...
Men det skulle ge en del kul effekter om man i ett viss väldans spritt bokelände (gäller då engelskspråkiga versioner) var tvunga att sätta ett TM med hänvisning till Lucasarts efter kapitelhänvisningarna.

Fast klart den boken har ju haft en del andra roliga typografisk saker i sig. Typ, någon som på ett ställe tappade bort ordet inte .

/Ulfgeir