Nekromanti BRP -Licens

Zadrith

Hero
Någon som har koll på vad som gäller om man vill basera ett spel på Chaosiums BRP-system. Finns det någon form av licens i stil med den som finns till D&D?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Såvitt jag vet är det inte bara så att det finns en "i stil med den som finns till D&D", mina efterforskningar en gång i tiden gav vid handen att BRP var före med att ha en fri licens samt att BRP's är friare än wotc's-

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det var mer än vad jag visste! Jag har för mig att det finns en BRP-klon som är "öppen", men Chaosium har inget med den att göra, så vitt jag vet.

Sen så har vi ju Mongoose variant, men den är nytillkommen.

Var hittar jag den fria licensen till BRP?

/M

krank

Magnus Seter said:
Det var mer än vad jag visste! Jag har för mig att det finns en BRP-klon som är "öppen", men Chaosium har inget med den att göra, så vitt jag vet.

Sen så har vi ju Mongoose variant, men den är nytillkommen.

Var hittar jag den fria licensen till BRP?

/M
No fucking aning, jag har inte varit intresserad av att göra BRP-spel på fem-åtta år, och har inte kvar länken...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sorry, men jag hittar ingenting om den på webben, och har aldrig hört talas om den, och inte heller hört någon annan tala om den. Så jag utgår helt sonika från att den inte finns eller har funnits.

/M

krank

Mjo, jag hittar ingenting jag heller egentligen. Så antingen har den försvunnit sedan jag kollade senast för flera år sedan, eller så har mitt minne spelat mig ett spratt.

Sorry att jag inte kunde vara mer hjälpsam, hursomhelst.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Zadrith said:
Någon som har koll på vad som gäller om man vill basera ett spel på Chaosiums BRP-system. Finns det någon form av licens i stil med den som finns till D&D?
Nej, det finns ingen öppen licens för Chaosiums regelsystem. Det finns dock detta:

http://www.darkshire.net/jhkim/rpg/srd/srd_runic/index.html

Som är en klon av BRP. Och så finns ju som sagt RQ från Mongoose. Leta efter förkortningen SRD på följande sida:

http://www.mongoosepublishing.com/home/series.php?qsSeries=39

That's it, så vitt jag vet.

/M

peterb

Swordsman
Vad är det du tror att du behöver licensen till?

Reglerna som sådana är fair game, för säkerhets skull bör man väl inte kopiera beskrivningarna av reglerna rakt av men om du skriver på svenska så är ju det inget problem...

Varelsers egenskapsvärden är också fair game. Dessa är data om, i och för sig fiktiva väsen, men ändå data och därför helt oskyddade. Ett statblock kan man altså norpa rakt av, även dess layout. En layout som sådan saknar nämligen skydd i Sverige och ett sätt att ställa upp data på är i praktiken omöjligt att skydda.

Vapentabeller o.dyl. kan om de innehåller väldigt mycket information (flera tusen rader) vara skyddade som kataloger, men i princip alla sådana tabeller som finns i rollspel saknar skydd.

Trollformlers namn är i 999 fall av 1000 oskyddade. Trollformlers egenskaper är oskyddade men deras beskrivningar kan vara skyddade men i så fall bara mot direkt kopiering.

Karaktärsblad saknar skydd. Blanketter är nästan undantagslöst oskyddade i Sverige (det samma gäller fö. även i USA).

Ett rollspels textmassa och tabeller är alltså i praktiken som bäst bara skyddat mot direkt kopiering.

Bilder är däremot bättre skyddade, de får man inte kopiera eller bearbeta hur som helst. Kartor kan man ta data ifrån och man kan ta de grafiska elementen men man kan inte direkt kopiera.

Så frågan kvarstår: vad är det du ska ha en licens till?