Nekromanti BRP monsterbok nutid?

Harry S

Swordsman
Finns det någon bra monsterbok till BRP i nutid med snygga illustrationer typ D&D?

Tycker det borde ha getts ut massor av monsterböcker till BRP.

Bolongo

Herr Doktor
Alltså, "nutid" är lite vagt, du får nog specificera genre noggrannare.

Men rent generellt har det inte gjorts så värst många monsterböcker till BRP. Tidigare upplagor av RQ hade några, IOFS.

Harry S

Swordsman
Bolongo;n134811 said:
Alltså, "nutid" är lite vagt, du får nog specificera genre noggrannare.
Jag behöver en monsterbok för att lägga in lite olika monster i ett spel som utspelar sig i vår samhälle på 2000-talet. Genren är en blandning av agent/thriller/skräck.

Bolongo

Herr Doktor
Med de parametrarna är det närmaste jag kan komma på att om du kollar i vilken som helst upplaga av grundboken till Call of Cthulhu, så brukar de innehålla inte bara Mythos-varelser, utan också vanliga djur som kan vara farliga och en del varelser av standard-skräck typ (vampyrer å varulvar å sånt).

Basenanji

Postd20modernist
Synd att det måste vara BRP - till d20 Modern finns allt du beskriver! Googla Urban Arcana! :)

Fjodor Pollett

Swordsman
Harry S;n134814 said:
monster i ett spel som utspelar sig i vår samhälle på 2000-talet
  • Rovgiriga affärsmän
  • Pedofiler
  • Korrupta politiker
  • Seriemördare
  • Regnskogsskövlare
Eller menade du monster-monster? Ta en titt i Kult, om du kan hitta det. Systemet är i stort sett BRP, och där är gott om räliga kräk.

anth

Vetefan
Nyfiken fråga: vad skiljer moderna monster från fantasymonster?
Vad finns det för fantasymonster som man inte kan ha i en modern kampanj? Vad finns det för moderna monster som man inte kan ha i en fantasy-kampanj?

Det man måste förstå är att BRP är mycket större i Sverige än i övriga världen.
Utanför Sveriges gränser är BRP i princip bara Call of Cthulhu (jag skulle tro att 80+ % av alla internationella BRP-spelare är CoC-spelare och CoC är inte så stort).
Här kan du få en ungefärlig uppfattning om hur den internationella rollspelsscenen ser ut idag.

Chaosiums Malleus Monstrorum till Call of Cthulhu är en ren monsterbok till BRP (och av vad jag vet den enda rena monsterboken till BRP som finns in print idag).

G

Guest

Guest
Kolla BRPcentral.
Jag vet att det var nån som hade konverterat D&D:s mosterböcker åtminstone.

Harry S

Swordsman
anth;n134829 said:
Nyfiken fråga: vad skiljer moderna monster från fantasymonster?
Vapnen och kläderna? Jag vill ju ha en monsterbok med snygga illustrationer på monstren.

Harry S

Swordsman
Basenanji;n134816 said:
Synd att det måste vara BRP - till d20 Modern finns allt du beskriver! Googla Urban Arcana! :)
Det är för få illustrationer i Urban Arcana. Jag vill ha snygga illustrationer på alla monster. Jag gillar inte grejen med att slå T20 och lägga till FV för att komma över en svårighetsnivå. Varför kan aldrig någon skapa rollspelsboken som jag vill ha? Alltid är det något som inte stämmer.

d20 Menace Manual verkar vara ungefär som Urban Arcana.

anth

Vetefan
Harry S;n134933 said:
Varför kan aldrig någon skapa rollspelsboken som jag vill ha? Alltid är det något som inte stämmer.
Letar man efter den "perfekta" rollspelsboken får man nog göra den själv. Och skulle du göra en egen rollspelsbok kommer du upptäcka att alla klagar på att du inte gör som de vill. :)

nyvinter

Illustrationist
Tyvärr är nog CoC det modernaste som finns för BRP — men där finns å andra sidan Delta Green som utspelar sig efter 1920. Vet inte om det finns någon dedikerad monsterbok för den linjen däremot. Fast nu när jag tänker efter: Nattens Fasor till Chock kanske kan fungera?

(Tyvärr verkar ingen heller ha gjort en BRP-konvertering av Book of Unremitting Horrors.)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Chock är ju inte ett BRP-system, så jag är inte säker på att Nattens fasor är speciallt användbar, om man skulle lyckas hitta ett exemplar.

JJoghans

Regelknackare
Nattens Fasor var också det första jag kom att tänka på (trots att det inte handlar om BRP). Synd att den är så ojämn i produktionen - det märks med all önskvärd tydlighet att den är ett hopplock av flera olika produkter. Man kunde ha önskat att alla monster hade fått samma ingående presentation som de olika vapyrerna - det skulle ha gjort den till en mäktig lunta!

Harry S

Swordsman
Helt otroligt att det inte finns en monsterbok till BRP med snygga illustrationer. Hur är det med Zonernas Zoologi då? Det är väl BRP och den innehåller väl även monster i den som inte är specifika för Mutant?

Bolongo

Herr Doktor
Det är en bok på gång till CoC som är ett slags monsterbok - Petersen's Guide.

Mest mythos-grejer såklart, men den skall inkludera Dreamlands också, så det blir litet weird fantasy med.

Bolongo

Herr Doktor
Harry S;n135000 said:
Helt otroligt att det inte finns en monsterbok till BRP med snygga illustrationer.
Det du måste fatta är att BRP, utanför Sverige, aldrig handlat om att banka monster. Det är alldeles för farligt i ett sådant system.

Vilket är anledningen att DoD efter första upplagan började stoppa in mer och mer superförmågor till rollpersonerna. De ville göra sitt spel till det svenska svaret på D&D, och då måste det gå att överleva mycket mer strid än vad som är möjligt i RQ.

anth

Vetefan
Harry S;n135000 said:
Helt otroligt att det inte finns en monsterbok till BRP med snygga illustrationer. Hur är det med Zonernas Zoologi då? Det är väl BRP och den innehåller väl även monster i den som inte är specifika för Mutant?
Varför är det otroligt?
BRP är helt enkelt inte så stort som du tror att det är.
Och rena monsterböcker utanför DnD/d20/OSR är väldigt ovanliga.
Dessutom kostar bra illustratörer mycket pengar.

JJoghans

Regelknackare
Efter lite browsing på Drivethru kan man konstatera att det nog är som Bolongo och Anth skriver. Du får helt enkelt jaga rätt på begagnade exemplar av monsterböckerna till DoD - alternativt Monsterboxen.