Nekromanti BRP Space blir M-SPACE

clarence redd

FrostByte Books
Nu har jag äntligen fått en licens för grundreglerna till BRP Space! Efter en del efterforskningar blev BRP-baserade Mythras, alltså Runequest 6 under nytt namn, det bästa alternativet.

Den nya titeln blir M-SPACE.

M som i Mythras, mytologiskt och modulärt : )

Grunden är den 32-sidiga versionen av Mythras, kallad Imperative, som jag anpassar för sci-fi.

Reglerna kommer också att innehålla ett nytt system för generisk konflikthantering för BRP. Tanken är att erbjuda andra möjligheter till detaljerade konflikter än strid. (Varför ska det bara behövas ett tärningsslag för att laga en rymdskeppsmotor, men 5-10 slag för att avgöra ett slagsmål?). I M-SPACE fungerar alla grundegenskaper som “hit points”, men för olika typer av konflikter: Charisma som konfliktpool för sociala konflikter, Dexterity för att smyga och så vidare. Färdigheterna ställs mot varandra i motstående slag (Pendragon-slag) och den som vinner gör skada på motståndarens konfliktpool. Varje slag rollspelas också av spelaren, så att det inte bara blir en serie slag.

Under speltesterna har jag kört biltävlingar, haft cocktailpartyn och läst svårtydda manuskript med de här reglerna, och det har fallit väldigt väl ut. Det har varit något av en uppenbarelse att spela BRP på det här sättet. Intensiteten som många upplever i strid, finns nu tillgänglig för spelledaren i alla möjliga situationer.

Jag har även tagit fram ett förenklat stridssystem tillsammans med The Design Mechanism (Lawrence Whitaker och Pete Nash, återkommande skribenter i Fenix), och det finns med som ett alternativ för den som vill. Känslan i stridssystemet är bevarad, framför allt genom att Special Effects fortfarande används. Det gör strider farliga, korta och kreativa - ofta utan att någon dör. Det är, enkelt uttryckt, de roligaste stridsreglerna för BRP jag har provat på länge.

Det finns inget lanseringsdatum än, men jag siktar på tidig höst. Fler uppdateringar kommer!

Attachments

Leon

Leo carcion
Zoth-Ya;n187933 said:
Grymt, fick just hem Mythras Imperative häromdagen, kommer nog bli riktigt bra..
Intryck?

zonk

muterad
Låter som ett kul system! Ser fram emot att höra om hur det är att spela med!

clarence redd

FrostByte Books
Jag är ju part i målet, men jag upplever Imperative som väldigt likt andra enkla BRP-varianter. Eftersom de har skippat magi & monster, så är de andra delarna lite mer utvecklade än de 32 sidorna indikerar. Både Passions och Fatigue har fått plats till exempel, liksom ett mer komplext stridssystem. En bra prioritering för ett generiskt system tycker jag (även om jag oftast föredrar ett lite enklare stridssytem som i M-SPACE).

zonk

muterad
Skulle det vara svårt att bara dumpa in ett PSY-baserat magisystem a la DoD91 typ?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
clarence redd;n187920 said:
Reglerna kommer också att innehålla ett nytt system för generisk konflikthantering för BRP. Tanken är att erbjuda andra möjligheter till detaljerade konflikter än strid. (Varför ska det bara behövas ett tärningsslag för att laga en rymdskeppsmotor, men 5-10 slag för att avgöra ett slagsmål?).
Skitkul! Jag har laborerat lite gran efter liknande tankar vid några tillfällen (mest bara lite improviserat efter stundens ingivelse) och jag tycker det överlag har funkat jäkligt bra. Det ger lite mer kött på bena till oss som gärna har möjligheten att spela rollpersoner som ligger långt från oss själva inom andra områden än just strid.

Själv brukar jag oftast försöka köra med HP/KP som en väldigt abstrakt "undvika att bli skadad"-pott, och då funkar det ypperligt att även låta saker som hån och hot slå direkt mot KP i exempelvis strid, så man kan nöta ner motståndaren både psykiskt och fysiskt.

Som sagt har jag mest kört det lite improviserat, men jag känner att det vore skitkul att köra typ en rättegång eller dylikt på det här sättet. Där olika bevisföremål och vittnesmål gör olika skada mot åklagarens och försvararens "trovärdighetspöl" =)

Bolongo

Herr Doktor
Peter;n187965 said:
Det är väl bara RQ6 rakt av?

Jag har bara skummat Mythras Imperative, men de tycks inte ha ändrat något - utöver förenklingar p.g.a. utrymmet, men det kommer tydligen att återställas i den fullständiga upplagan.

Jag har spellett en del RQ6, och det flyter som RQ/BRP brukar göra. Det enda jag hakat upp mig på är svårighetsgraderna. Det funkar som i CoC7 att svårare omständigheter leder till en division av färdigheten som används, fast det finns en extra grad av svårighet. I CoC7 är skalan: hela färdigheten - halva - femtedel. I RQ6/Mythras är det: hel - två tredjedelar - halv - femtedel - omöjligt. Det är kanske något fel på min hjärna, men att halvera tal i huvudet är inga problem, och att räkna ut 20% av något går fort (kanske pga lång övning med tidigare RQ-upplagor), men att ta ut 2/3 av något genom huvudräkning tycker jag är jobbigt. Så i praktiken har jag mest kört med den alternativa regeln som ger fasta minus (-20%, -40%, -80%) istället.

Att köra två likartade system leder också till en del sammanblandningar: båda har motsatta slag där man jämför grad av lyckande (så en "hard" success slår en "regular"), men vad händer om båda får samma grad? I RQ6 löses det som Pendragon-slag, men i CoC7 avgörs det genom vem som har högst färdighet. Jag har blandat ihop de reglerna i spel många gånger...

Bolongo

Herr Doktor
zonk;n188004 said:
Skulle det vara svårt att bara dumpa in ett PSY-baserat magisystem a la DoD91 typ?
Skalorna är ju samma som vanligt. 3-18 för stats, 1-100 för skills. Så jag kan inte se någon svårighet.

clarence redd

FrostByte Books
zonk;n188004 said:
Som Bolongo säger, så är det nog väldigt smidigt.

Skitkul! Jag har laborerat lite gran efter liknande tankar vid några tillfällen (mest bara lite improviserat efter stundens ingivelse) och jag tycker det överlag har funkat jäkligt bra.
Roligt att du har testat nåt liknande! Och jag tycker som du, att det blir riktigt bra. Framförallt har det blivit ett mer nyanserat spelande, med fokus på väldigt olika typer av utmaningar. En av fördelarna med flera olika kp/hp, är att t ex en duell kan vinnas fysiskt av den ena parten, men den andra kan vinna publikens hjärtan (genom reducera motståndarens CHA-pool med verbala "attacker"). Utan att krångla till reglerna med specialregler.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
clarence redd;n188051 said:
En av fördelarna med flera olika kp/hp, är att t ex en duell kan vinnas fysiskt av den ena parten, men den andra kan vinna publikens hjärtan (genom reducera motståndarens CHA-pool med verbala "attacker"). Utan att krångla till reglerna med specialregler.
Hmmm, det var en väldigt intressant poäng. Som du säger: mer nyanserat!

clarence redd

FrostByte Books
Jag har experimenterat lite med en ny formfaktor på karaktärsbladen: En liten folder på cirka 12x7 cm. Foto på tidig prototyp nedan.

Det började som ett karaktärsblad i pdf avpassat för mobilskärmar, men flyttade snart ut i den fysiska verkligheten. Jag har bara provat den lite grann än så länge, och det fungerar riktigt bra. Det lilla formatet är väldigt smidigt om bordsytorna är begränsade till exempel. Nu krävs det lite utprovning av papperskvalitet och dylikt, för att se om konceptet håller hela vägen. Känns det här intressant - för mobilskärm eller i tryckt form? Både och/varken eller?

Attachments

zonk

muterad
clarence redd;n188103 said:
Jag har experimenterat lite med en ny formfaktor på karaktärsbladen: En liten folder på cirka 12x7 cm. Foto på tidig prototyp nedan.

Gäller nog att hitta nån klar logik så det inte blir för mkt bläddrande utan att hitta saker! Mobilerna är öht nåt man hade kunnat använda mer. Har själv funderat på att maila spelarna istället för att dela ut lappar, men ogillar att sänka tempot, så det har inte blivit av..

clarence redd

FrostByte Books
Ja, mobiler vid spelbordet är både en möjlighet och en risk. Det gäller att de inte sabbar inlevelsen.

När det gäller bläddrandet så hoppas jag få klarhet när nästa testutskrift blir klar: 12 cm hög och lång som en A1. Hoppas det går att trycka utan att man ruinerar sig.