Nekromanti BRP, storytelling, fisktank med mera

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Har alla dessa uttryck skapats här eller är det ett hopkok från alla som började hänga här då det begav sig. Eller en mismatch? (förmodligen)

Eksem

Champion
Storytelling tror jag är från White Wolf (som gjort bland annat Vampire), men det kan vara fel. Basic Roleplaying (BRP) är från Chaosium (som har gjort bland annat BRP, Call of Cthlhu och Runequest), troberg (som ligger bakom dogmatävlingen och gillar GURPS) tror jag ligger bakom Fisktank, och Rising (som aldrig har gjort klart något men påbörjat en hel del) har hittat på en himla massa uttryck som jag inte tänker lista här.

Vissa uttryck, som fisktank, används nog bara här, medan andra är uttryck från spel, produktnamn och säkert också från andra forum.

Däremot vet jag inte om det finns några uttryck som faktiskt fötts här.

Insignia

Swashbuckler
Förstår inte riktigt frågan, men BRP är namnet på ett system, såvitt jag vet. Storytelling är White Wolfs variant av spelledande och fisktank var väl Trobergs idé. Typ.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Storytelling - Storyteller

Storytelling tror jag är från White Wolf (som gjort bland annat Vampire), men det kan vara fel.
Tja... antingen är det helt rätt, för WWs system heter ju Storyteller, eller så är det fel pga. att WW döpte systemet efter stilen. Nån som har stenkoll? :gremconfused:

Troberg

Sinister eater
Har alla dessa uttryck skapats här eller är det ett hopkok från alla som började hänga här då det begav sig. Eller en mismatch? (förmodligen)
Fisktank skapades inte på forumet, det var något jag svamlade ihop framför min dator i ett försök att beskriva en spelstil (iofs för ett inlägg på forumet, men skapelseprocessen skedde vid min dator).

Edit: Jag är dessutom skyldig till ordet 'dogmaspel' och dess varianter. Iofs lånade jag iden från von Triers, men jag tror inte att någon annan tillämpat det på spel.

Annars gillar jag många av Risings uttryck, han har en enorm känsla för vad som låter rätt. Om han bara kunde få tummen ur och få klart Eskapix så att han kan posta sitt 5000-e inlägg och komma med i diskussionen igen så hade det varit ännu bättre. Kan inte någon admin jacka upp hans inläggsräknare till 5001?

Eksem

Champion
Vet du, jag tänkte faktiskt skriva exakt så:

Vissa uttryck, som fisktank, används nog bara här (och hemma hos troberg).

Den sista halvan av meningen föll bort.

Troberg

Sinister eater
Vet du, jag tänkte faktiskt skriva exakt så:

Vissa uttryck, som fisktank, används nog bara här (och hemma hos troberg).

Den sista halvan av meningen föll bort.
Vad kan man lära sig för läxa av det?

Jo, man kan lära sig följande:

Tänk aldrig innan du skriver.

Eller som Arne Anka formulerar det:

Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter.

Krille

Super Moderator
Re: Storytelling - Storyteller

Stilen som White Wolf premierar i sina spel kallas "storytelling". Regelsystemet som White Wolf använder kallas "Storyteller<sup>TM</sup>".

BRP som förkortning är vedertagen även internationellt, men inte officiell. Dess betydelse, "Basic Role-Playing", är ett begrepp sedan nittonhundrasjuttiokallt.

Rickard

Urverk speldesign
Fler fåniga förklaringar [edit]

Skiftning är Feliaths variant på en finare form av rälsning där spelarna inte lägger märke till att deras beslut inte spelar någon större roll för vad som händer.. Jag brukar använda den formen av spelledande själv ibland..

Rising har en mängd fina uttryck.. Den finurliga dockskåpsspelandet är namnet för när en spelledare har en massa saker i sin värld som denne kan plocka, pyssla och leka med.. Aversion och [något annat svårt ord som börjar på "re"], vilket jag inte kommer ihåg vad det var för något för att orden inte säger mig något.. Det föga smickrande matinérollspelande har mannen också kommit på, liksom prestationsspelande och de båda orden är rätt självförklarande.. Han skrev en artikel (ett manifest) om ett visst sätt att spela rollspel och då förekom flera termer.. "Skala löken" har han skrivit mycket om i sina tidiga skräcktrådar, men de har han inte kommit på utan nämns ofta annanvars också (om filmer).. När han var inblandad i en het diskussion med Krille en gång kom uttrycket ålfiske fram, vilket ungefär innebär att spelledaren ger en massa grisodlarinformation till sina spelare..

Grisodlare, däremot, är en gammal term som nog är påhittad av Anders Blixt.. Betyder typ att man spelar på ett jordnära plan.. Vardagsgöra och bekymmer som gräl om land, sjukdomar eller odlandet av grisar kan förekomma.. Kan sägas vara en motsats till episkt spelande..

ANT kommer jag inte ihåg vem det var som kom på, men den termen utomsvenska förekommer nog endast på detta forum..

OF är en variant på OT och betyder Off forum men den termen har nog dött för att den är så värdelös, då OT duger precis lika bra..

Gräsklippare är något troberg har hittat på att han har.. Jag vet inte.. Ingen av oss har sett varken bildbevis och papper på att det är hans.. Gräsklipparen i hans avatar som ibland dyker upp är nog hans grannes (det är ju dessutom snö ute, så fotomontage är också troligt).. Som du märker så har vi en del internskämt på forumet också..

Om det är något jag missförstått så poängtera gärna och jag vet med mig att det finns fler termer som fått gehör.. Om du vill ha mer information så sök på ordet bland användarens inlägg..

EDIT: Herr walium har annars en gång postat en tråd om termer..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker BRP har nämnts väldigt mycket på sistone

<FONT SIZE=1>[edit] Fick en länk av Rising </FONT>

Zaphod_UBBT

Swordsman
Rising och språket - för bildat för pöbeln? ;)

"Aversion och [något annat svårt ord som börjar på "re"], vilket jag inte kommer ihåg vad det var för något för att orden inte säger mig något.."

Nå, det är ju knappast Rising som har kommit på de där två orden, utan var bara något som han använde i sin provokativa tråd om Cthulhu, eller vad det nu var, uppenbarligen bara för att förvirra och uppröra ännu mer.

De ord han använde var aversion och resignation.
Aversion betyder ungefär motvilja eller inre motkraft. Som motpol till aversions-rollspelande pratade Rising den gången om resignation till illusionen (eller hur det nu var - jag blev fascinerad och tjusad av det där inlägget, men också lite irriterad för att det bara kändes som ett mer bildat sätt att bråka), vill säga underkastelse, upp- eller eftergivenhet.

Det är alltså inte han som har kommit på orden på något sätt, men förmodligen kan han omnämna sig själv som den ende som har använt dem här på forumen. Om det var i syfte att provocera ytterligare med den där tråden, glänsa med sin bildning, fånga precis rätt ord för det han menade eller något annat, det lär vi aldrig få veta...

Zap

Staffan

Myrmidon
Re: Storytelling - Storyteller

Jag har iofs för mig att termen "Storytelling game" först dök upp i Ars Magica, som gavs ut av Lion(s?) Rampant. Sen köpte ju iofs WW upp LR, så förvirringen må väl vara förståelig.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: BRP, storytelling, fisktank med mera (OT)

Varför får Rising inte för sig själv skriva inlägg 5000 innan han är klar med det han nu ska bli klar med? Lider regelslaktaren fö av samma åkomma?

Netfeed

Swashbuckler
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter

ett av världens bästa citat

Troberg

Sinister eater

Varför får Rising inte för sig själv skriva inlägg 5000 innan han är klar med det han nu ska bli klar med? Lider regelslaktaren fö av samma åkomma?
För att han i ett sinnessvagt ögonblick lovade att hans 5000-e inlägg skulle innehålla det färdiga Eskapix (eller om det var Duellito, kommer inte ihåg).

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Är det jobbigt för honom? Var han full? Kryper han på väggarna? Är det som då Chandler i vänner lovade att inte vara ironisk mer i hela sitt liv? Hur många försöker provocera fram det 5000:e inlägget? Får han skicka mess?

Dimfrost

Special Circumstances

Är det jobbigt för honom? Var han full? Kryper han på väggarna? Är det som då Chandler i vänner lovade att inte vara ironisk mer i hela sitt liv? Hur många försöker provocera fram det 5000:e inlägget? Får han skicka mess?
1. Ja. 2. Möjligt. 3. Troligt. 4. Ingen aning. 5. Ett gäng. 6. Japp.

/Dimfrost, och ja, det var Duellito.

anth

Vetefan

han har även visat sig i vrållådan på infosidan.