MetaLarsson
Warrior
- Joined
- 22 Mar 2014
- Messages
- 283
Lärosluss
Ja.Personer som inte är bra på matte skulle antagligen hata ett sånt system.
Ja, jag kan också tilltalas av matematisk elegans men det här blir nog för krångligt. Snyggt dock!Min första tanke var "brytpunkt" - men det säger bara ATT något ändras, inte vad som ändras.
Min andra tanke var "mästarnivå" - men en mästarnivå ska vara lika för alla, säg 90 %, vilket rimmar illa med att det ska bero på baschansen och därför variera från person till person.
Vad du är ute efter är någon som beskriver hur rollpersonen passerar sina egna begränsningar, så jag tänkte igenom vad man kallar sånt inom vetenskapen.
Gräns är "limes" och att passera gränsen är "trancendera".
Så antingen liminalpunkten eller trancendenspunkten.
Sedan tänkte jag ytterligare ett steg.
Det är inte bara chansen at förbättra sig som ska minska, utan även hur mycket man kan förbättra sig som minskar. Varför inte så här:
GE1 + GE2 = BC
1xBC = 1d6+1
2xBC = +1d4+1
3xBC = +1d3
4xBC = +1
Eftersom det alltid minskar vid varje multipel av baschansen så finns det inget unikt värde (det finns flera multiplar) och därför behövs inget unikt namn.
Ett varningsens finger: jag har lätt för matte, säg att jag har en färdighet som beror på INT och DEX och jag har INT 11 och DEX 12. För mig är det huvudräkning att BC blir 23/46/69/92. Personer som inte är bra på matte skulle antagligen hata ett sånt system.