Nekromanti Bruket av magireglerna [EDD, smålång]

Rickard

Urverk speldesign
Hejsan!

Tänkte bara fråga om ni använder alla magiregler som står i EDD (alt. 91:ans magibok).. Jag läste igenom magikapitlet för att hitta lite insperation till äventyrsskapande och kom fram till flera regler som jag glömt bort och därmed inte kör med.. Är det några magiregler som ni glömt bort?

Glömt bort:
"Om en trollkarl blir skadad eller förhäxad så att han förlorar medvetandet glömmer han alla formler han har i minnet." - sidan 3 i EDD:s magibok

Kör inte med:
Rasernas restriktioner av magiskolor.
Magikerna restriktioner på andra färdigheter.

Och så undrar jag hur ofta era magiker i spelgruppen har...
...skapat av egna besvärjelser? Våra magiker har ofta nöjt sig med sina besvärjelser och har aldrig levt länge nog att lära sig nya på egen hand.
...haft med sig en formelsamling? Då vi tydligen inte kör med att magikern blir av med formlerna efter medvetslöshet (inte sömn) så har vi aldrig känt behovet av att ha en formelsamling.
...utövat ritualer?
...läst en besvärjelse från ett magiskt pergament eller från sin formelsamling?
...gjort en självmordsattack med magi?
...spenderat E för att öka räckvidd eller varaktighet?
...fått inträdesprovet rollspelat? Som jag har förstått det är det lite som Aes Sedaier prövas i Wheel of Time..

Själv måste jag säga att jag aldrig har varit med om att någon av har gjort någon av ovanstående punkter..

Vidare har jag två funderingar, varav den sista har jag för mig jag har frågat förut..

I grundreglerna (DoD2-3) så står det att en spelare måste välja att spela en magiker när rollpersonen skapas för att en magiker tränas från barnsben till att kunna trolla och att man inte kan lära sig detta i vuxen ålder (s. 34). I EDD så står det att man kan göra ett inträdesprov.. Själv har jag kört med att inträdesprovet (INT+PSY) bara har bevisat om varelsen kan lära sig magi, alltså att den kan det "lilla extra" som behövs för att kunna ta till och förstå magisvingande.. Men i EDD så står det att inträdesprovet "...konfronteras kandidaten med sina innersta önskningar och sina innersta fasor." (s. 2). Innebär detta att alla kan lära sig magi? Inträdesprovet görs bara av akademier, men man kan ju lika gärna lära sig magi från en ensam läromästare..

Den andra funderingen är hur lång tid det tar att kasta besvärjelser.. Skit i handlingar, det är jag helt ointresserad av, utan att det tar en SR att kasta den, OK.. Det står att magi kommer innan "slagväxling" (s. 4). Detta innebär alltså att magi kommer innan hjälteförmågan Snabbslående? För mig verkar det vettigt, då magikern spenderat en hel SR ens för att få iväg den.. Jag brukar även köra med att när magikern lagt en besvärjelse så kan denne förbereda en ny i samma SR som han/hon släppte iväg den.. Detta kanske är lite fel?

Det som blir verkligen fel är när man börjar tänka på de kvicka besvärjelserna.. Är en kvick besvärjelse fortfarande snabbare än Snabbslående? Här brister även konsekvensen i magin för mig när det gäller att förbereda besvärjelser.. Om en trollkarl lägger en besvärjelse och den sker i början av en ny SR kan denne alltså lägga en kvick besvärjelse i samma SR och därmed få två besvärjelser som sker i samma SR.. Om man, lite mer vettigt, låter besvärjelsen ske i nästa SR så innebär det att den kvicka besvärjelsen då tar lika lång tid som en normal besvärjelse..

~Antagligen är detta fel resonemang, men [color:448800]Han</font color=448800> kommer nog att köra på så i alla fall

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

...skapat av egna besvärjelser? Våra magiker har ofta nöjt sig med sina besvärjelser och har aldrig levt länge nog att lära sig nya på egen hand.
...haft med sig en formelsamling? Då vi tydligen inte kör med att magikern blir av med formlerna efter medvetslöshet (inte sömn) så har vi aldrig känt behovet av att ha en formelsamling.
...utövat ritualer?
...fått inträdesprovet rollspelat? Som jag har förstått det är det lite som Aes Sedaier prövas i Wheel of Time..

<hr></blockquote>

1. Inte skapat nya, men snappat upp nya under äventyrets gång. Detta har bara hänt en gång (åt den enda magikern hittills sedan vi bestämt oss för att magiker ska få lite utvecklingsutrymme)
2. Formelsamlingen finns där, men den nämns aldrig...hrrm...typ.
3. Aldrig /images/icons/wink.gif
4. Från formelsamlingen har nog hänt en gång, efetrsom man inte kan memorera fler än tio besvärjelser enligt reglerna och min Balentinos Eldmagiker gick och släpade på ungefär 14 st.
5. Tjaa, det var ju självmord, och det var pga magin som en aknmagiker dränkte sig själv. Men det berodde nog på fummel /images/icons/wink.gif
6. Aldrig
7. Aldrig, tyvärr. Kunde vara kul att prova på det också. Tyvärr är det ganska mycket "en Sl+ en spelare" stuk över det hela.

/Black Dwarf som inte tänker ge sej in i en diskussion om magi och SR och liknande saker just nu /images/icons/wink.gif

Eksem

Champion
Det enda jag varit med om har varit E för att öka räckvidd och långvarighet.

Vad det gäller skillnad i regler mellan EDD och DoD 2-3 så är det ju tänkt att EDD ska vara en slags verktygslåda till DoD 2-3, så om man använder ett verktyg (nya magireglerna) så gäller EDD-varianten istället för DoD 2-3-varianten. Alltså borde vem som helst med tillräckligt mycket PSY och INT (och pengar) kunna bli en trollkarl.

Jag har alltid tolkat det så att magikern förbereder en besvärjelse, varpå den tar effekt det första som händer nästa runda, före all slagväxling (vilket även inkluderar den med Snabbslående) . Eftersom magikern inte är upptagen med något samma runda som besvärjelsen tar effekt (eller ja, om det inte är en besvärjelse med lång varaktighet och koncentration, typ Flyga och Lyfta) så borde han ju kunna förbereda en ny besvärjelse?

Om den besvärjelsen som han utför den rundan (alltså rundan som den förra besvärjelsen tar effekt) är en kvick besvärjelse så träder den i kraft samma runda. Alltså en besvärjelse i början av rundan, en i slutet av rundan.

/Jonas, som ju mer han funderar på DoD's regler börjar förstå hur mycket bättre ELRIC! verkligen är... *

* Jag gör endast jämförelsen eftersom de är så pass lika.

Silke

Warrior
Ojdå ska väl försöka svara så gott jag kan. Det var ett tag sedan jag själv kollade igenom reglerna (typ 10 år sedan /images/icons/smile.gif)

1. Jajjemän. En spelare hade en magiker som var med i många år (5 år irl och ca 50 år i spelet). Denne magiker forskade fram besvärjelsen Återuppväcka död (fanns inte i EDD), samt några andra som jag inte kommer ihåg. Detta trots varningar från lie-mannen om att det skulle gå illa...
2. Formelsamling? Japp ett tvång om nu inte magikern skall springa till sin mästares boning efter att ha svimmat av (har dock kört med att om magikern klarar ett svårt INT/PSY-slag så innebär det att besvärjelserna inte glöms bort).
3. Japp, flera gånger. Jag har gjort det själv under äventyret Skelett byns hemlighet, efter att ha åkt på lite däng och varit avsvimmad...
4. Jadå, ett par karaktärer har sturkit med på det sättet. Nu var det länge sedan...
5. Nä inte vad jag kommer ihåg.
6. Nä inte det heller, konstigt nog. Borde nog påverka personen en hel del dock...

Vi har inte alltid kört med inträdesprov men när det börjar bli för många som ville vara magiker (händer då och då) så införs detta. Vi använder det för tillfället tex.

Fall 1. Kvick besvärjelse kastas omedelbart först i 1 SR.
Fall 2. En icke-kvick besvärjelse kastas först i 2 SR och det är det första som händer i den SR:n.
En ny besvärjelse kan inte påbörjas förens i fall 1 efter 1 SR avslut (dvs i SR 2) och i fall 2 först i den 3:e SR:n.
Magi går alltid först enligt reglerna iaf vad jag minns.

Egen regel
Vi har slagit initsiativ för alla inblandade parter. Magikern slår mot PSY istället för SMI. På så vis blir magikern mer sårbar och inte lika säker på sin självklara roll som "snabbast".

Angående snabbslående.
Hmm har inte råkat ut för detta på många år och kommer inte ihåg hur vi löste detta. Dock så borde en kvick-besvärjelse gå före i initsiativ då det endast är en tanke/ord medans ett slag förmodligen tar längre tid (slaget består av tanke och handling).

Rickard

Urverk speldesign
"Eftersom magikern inte är upptagen med något samma runda som besvärjelsen tar effekt (eller ja, om det inte är en besvärjelse med lång varaktighet och koncentration, typ Flyga och Lyfta) så borde han ju kunna förbereda en ny besvärjelse?"
Ja, hmmm.. Om man ser på Flyga så har trollkarlen alltid fått förflytta sig i samma SR som besvärjelsen har ägt rum.. Det verkar troligt..

"Alltså en besvärjelse i början av rundan, en i slutet av rundan."
Detta räknas ju precis som "En i början av rundan och en i början av nästa runda".. Det beror ju på hur man placerar SR:en.. Antingen är den sist i denna runda eller absolut först i nästa..

"/Jonas, som ju mer han funderar på DoD's regler börjar förstå hur mycket bättre ELRIC! verkligen är"
~[color:448800]Han</font color=448800> som verkligen vill få tag på ELRIC! och läsa reglerna

Rickard

Urverk speldesign
"Magikern slår mot PSY istället för SMI. På så vis blir magikern mer sårbar och inte lika säker på sin självklara roll som 'snabbast'."
Men minskar då magikerns initiativ i takt med att PSY sjunker eller kör ni med (som i grundreglerna DoD2-3) att man har lika många kraftpoäng som PSY och att det är kraftpoängen som sjunker?

"Dock så borde en kvick-besvärjelse gå före i initsiativ då det endast är en tanke/ord medans ett slag förmodligen tar längre tid (slaget består av tanke och handling)."
Sant.. Kan bara hålla med..

~Nu får nästan [color:448800]Han</font color=448800> dåligt samvete då [color:448800]Han</font color=448800> svarat på allas inlägg förutom [color:blue]Black Dwarf</font color=blue>s

Berserk

Warrior

...utövat ritualer?

<hr></blockquote>

1. Skapat, nej. Att magiker lärt sig nya har dock skett vid ett flertal tillfällen. Kommer att tänka på fyra på rak arm.
2. Alltid. Dock fästs inte mycket uppmärksamhet vid den. Ungefär som vapenvårdsutrustningen.
3. Många gånger. Min egen Rp har gjort det tre gånger om jag minns rätt, och flera jag har spellett. (OBS! Talar nu om färdigheten ritualmagi, inte ritualer som Livsförlängning.)
4. Har skett. Åtminstone två gånger.
5. Självmordsattack återstår för min del att uppleva. Planer har jag dock haft, men aldrig genomfört.
6. Har väl hänt. Rätt vardaglig sak som jag inte lagt på minne.
7. Även om jag läst magikerns handbok kommer jag inte ihåg något om inträdesprov. Måste friska upp minnet lite... Har dock aldrig spelat eller spellett någon form av prov för magiker.

Angående den senare delen av ditt inlägg så blir mitt svar att vi kör med handlingar, som jag tycker fungerar utmärkt, och har system som gör kastande av magi mycket kompatibelt med det. En kvick besvärjelse tar en handling, och en icke-kvick tar tre. Funkar bra tycker jag.

/Berserk

Eksem

Champion
"Detta räknas ju precis som "En i början av rundan och en i början av nästa runda".. "

Näää, inte om det finns fler magiker? Det är väl i praktiken rätt sällan det gör någon skillnad, men det KAN hända ;)

"Han som verkligen vill få tag på ELRIC! och läsa reglerna "

Nya Stormbringer är exakt samma spel. En varning dock. Chaosium är inte direkt kända för att ha bra layoutare och illustratörer. Att gå direkt från t.ex. DOD6-produkterna kan vara skadligt för ögonen (även om omslaget till nya Stormbringer är rätt fint). Reglerna är dock tipptopp! Lite som ett smart utvecklat DoD2-3, eller kanske som ett mer slimmat och konsekvent EDD? Kanske nånstans däremellan.

Hmmm [OT]

Nu får nästan Han dåligt samvete då Han svarat på allas inlägg förutom Black Dwarfs

<hr></blockquote>

Jag visste det! Du är fortfarande sur för min miss med mitt svar till Kornella! /images/icons/wink.gif

/Black Dwarf, seriös..

Black_Ocean

Veteran
...utövat ritualer?
1. Har nog aldrig hänt..men hittat ny magi har man. Magiska kodex är alltid trevligt :gremtongue:
2. Jo..alltid, men det är alltid ett problem med sånt. Inte skoj då ens magiker faller i sjön.
3. Nästan varje spelmöte. Speciellt nödvändigt med besvärjelser som t.ex. Avläsa magi. Dock har vi ändrat lite på ritualreglerna i magikerns handbok. Man kan endast ha ett ämne som ger bonustimmar. Objekt som de vises sten förlorar sitt värde om man istället kommer släpandes med en massa olika objekt och på så sätt får lika många bonustimmar.
4. Ja, det händer då och då. Speciellt komiskt var det då en spelare fumlade då han läste upp från sin formelsamling. Tror tärningen ligger ännu där ute i snön nånstans :gremsmile:
5. Nej, tror inte de nånstin har hänt. Förutom då Black Dwarfs expempel på ankmagikern. Det var komiskt ...nästan lika komiskt som när hans (black dwarf) hund började läcka under ett spelmöte :gremlaugh:
6. Ja, det händer, speciellt i samband med ritualer.
7. Nej, har aldrig gillat det där med inträdesprov. Lyckas man inte första gången är det inte så svårt att göra en ny rollperson. Förr eller senare kommer man att lyckas. Så därför tycker jag det är lika bra att skita i hela regeln.

Vad gäller tiden att kasta en besvärjelse så använder jag de regler som står i regelboken.
Vi har så att magi är alltid först i rundan. Magikerna använder alltså inte sitt initsiativvärde om de slänger magi. Om det finns två eller fler magiker inblandade i striden så är den som har högst PSY först.

2. Jo..alltid, men det är alltid ett problem med sånt. Inte skoj då ens magiker faller i sjön.
Är det inte så att magiska skrifter inte kan förstöras på något annat sätt än med magi? Eller möjligtvis eld... hrrm

/Black Dwarf, trodde det... samt tycker inte att hans hund har någon relevans här :gremblush:

Black_Ocean

Veteran
Är det inte så att magiska skrifter inte kan förstöras på något annat sätt än med magi? Eller möjligtvis eld... hrrm
Beror väl lite på SL de där, vi har åtminstone så att om inte formelboken är skriven med magiskt bläck så kan den även bli raderad av sånt som t.ex. vatten
Går ju även att fixa med hjälp av skydd och permanens (eller nåt annat passande)