Okej, det var
lite hårt att han valde en låt av just nätta lilla Alanis Morissette som förlaga.
---
Fast när jag först läste rubriken till den här tråden så började jag faktiskt att fundera: Vilken
är egentligen den hårdaste låten? Alltså på riktigt - inte någon töntig dödsmetall och inte någon tokrolig buskis - utan något som öser fett med riktigt skön attityd utan att ha sitt huvud uppkört i sitt eget arsle?
Här är mina favoriter:
Ministry - Jesus built my hotrod
Av någon anledning har den här videon dock fuckat upp den helt nödvändiga texten i inledningen, som givetvis skall vara:
soon i discovered that this rock thing was true
Jerry Lee Lewis was the devil
Jesus was an architect previous to his career as a prophet
all of a sudden, i found myself in love with the world
so there was only one thing that i could do
was ding a ding dang my dang a long ling long
Så länge jag får mitt "ding a ding dang" så är jag nöjd, dock.
---
White Zombie - Electric Head pt.2 (The Ecstacy)
Jag älskar den här låten. Efter att den dragit igång med en tuff sampling som säger "I just said up yours, baby" så bara svamlar Rob Zombie ur sig vansinniga oneliners över ett malande riff.
"Strip down core violate and paralyze
Flood my soul, a coffee dreg, supersize
Slung low like a whore,
devil want some more
Cupid bought a gun, he gonna blow the fucker"
Men jag vill nästan inte posta några länkar, för skivbolaget är assholes som pajar alla länkar till låten i sin helhet. Det finns ett
liveframträdande på youtube - men det är rätt
meh - och så har vi själva
musikvideon - men den är dels rätt töntig och har dessutom blivit uppstyckad så att alla fula ord såväl som den hårda samplingen i inledning gått förlorad. Så de gör inte låten rättvisa.
---
Turbonegro - Get it on
När något är lökigt och mesigt så brukar det ligga nära till hands för oss killar att avfärda det som varandes bögigt, men sätt vilken machokille som helst jämsides med Bill Burroughs och han framstår som en puritansk liten skolflicka. Det är svårt att vara riktigt rock n roll utan att kunna anamma den där auran av degenererad perversion och smutskåt lystmätenhet som bara bögar riktigt klarar att ro i land med. Detta fattar Turbonegro, som sjunger "Gimme teen machine - So young, firm and clean" och bara öser på med hårda riff.
"Give me friction, baby" är en riktigt, riktigt skön textrad.
---
Chemical Brothers - Leave Home
Det här är låten jag lyssnar på när jag vill känna mig tuff. Jag tror att alla har någon sådan här låt; som de sätter på och börjar gå omkring i rummet på ett tufft sätt till. Eller som man trycker på omstart om och om igen medan man röker på en cigarett för att öva in den perfekta timingen hur och när man ska dra halsbloss medan låten börjar dra igång.
Det finns helt enkelt ingen låt som börjar på ett funkigare sätt.
---
MOP - Ante up Feat. Busta Rhymes m.fl
Återigen en töntig video, men det här är verkligen den ikoniska battlelåten för mig. Det är så hårt, så oldschool, så pampigt; det är nästan så att Busta och Co. får det svårt att rappa något smart över beatet, eftersom det ju räcker med att bara mässa "muddafuckah!" till rytmen för att det ska låta bra.
---
Det är mina "tufflåtar". Jag har inte så många, men de där återkommer jag hela tiden till. De utgör min definition av rockig hårdhet.