Nekromanti bryt

litleme

Warrior
ok vid det här laget finns det nog ingen som inte är tröt på mina mer eller minder intelegenta inlägg och frågor ....men jag har beslutat mig för att förpesta forumet änu en gång =)

om ett svärd går av hur får man reda på var det går av ??

jamenar om spetsen går av så minksar juh hugg inte spetcielt mycke men stick blir till noll men om klingan går av vid parerstången så blir svärdet obrukbart .

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain

Oceanliner

Warrior
<I>"vid det här laget finns det nog ingen som inte är tröt på mina mer eller minder intelegenta inlägg och frågor"</I>

Så länge folk svarar så är det nog inte så illa...

<I>"om ett svärd går av hur får man reda på var det går av ??"</I>

Jag har nog inget jätte intelligent svar på den frågan, men jag kan meddela min åsikt...

I de fallen då det faktist har betydelse var svärdet går av så tycker jag spelledaren avgör bäst beroende på situationen var svärdet gått av. Man kan inte har regler för precis allt.

<I>"jamenar om spetsen går av så minksar juh hugg inte spetcielt mycke men stick blir till noll men om klingan går av vid parerstången så blir svärdet obrukbart ."</I>

Hugg borde minska avsevärt efterssom det är svärdets tyngd som bidrar mycket till huggskadan. Sedan borde ett avhugget svärd vara svårare att använda på grund av annorlunda balans osv.

Brutet svärd [Frivillig regel]

Går svärdet av vid parerstången måste rollpersonen kasta det på sin motståndare samtidigt som han flyger på honom med sina bara händer och vrålar ett utdraget "Döööö!"

//Jonas

P|uT0NiUm

Swashbuckler
På sätt och vis. Använd Krilles frivilliga regler som du hittar på Smedjan (jaja, här är adressen: <A HREF="http://www.foxtail.nu/eon_kluris.html#brytvärde" target="_new">http://www.foxtail.nu/eon_kluris.html#brytvärde</A>), svärdet gör Ob1T6 mindre i skada och blir Ob1T6 svårare att hantera om du misslyckas med brytriskslaget. Alltså går kanske toppen av, eller kanske en fjärdedel av svärdet? Eftersom att ett svärd gör stickskada Ob1T6+2 och det sänks med Ob1T6, så finns det redan en regel för det där du nämnde om brutna spetsar. Det är först när slaget fumlas eller BRYT sänks till noll som det går av, och är då obrukbart. Jag skulle säga att när det är 'obrukbart' så har klingan gått av till ungefär hjaltet eller så att en ytterst liten stump finns kvar (typ en sjättedel).
Svärdet i sig går väl inte att använda mer än som... öh... ryggkliare, micro-påk eller klumpig dolk utan egg när det väl har gått av (BRYT = 0), skulle jag tro.

Anpassa det visuella efter reglerna, precis som med skador...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas/Index.html" target="_new">http://home.bip.net/ananas/Index.html</A>

Der_Wald

Veteran
Om vi säger att 5cm brtyts av i toppen kan jag säga att hugg skadan borde minska avsevärt. För när man slås med svärd och vet hur man använder det korekt t.e.x om man har Fv 15, så hugger man nästan uteslutet med de första 10 cm på svärdet. Rästen är bara där för att få litte räkvid på de där 10 centimetrarna.

In Hoc Signio Vinces

Sir Foilan

Hero
"Jag har nog inget jätte intelligent svar på den frågan,"

Med tanke på att jätteintelligent är ett ord så kanske du har rätt... /images/icons/wink.gif (obs! stor mängd sarkasm)

Åter till det brustna hj... svärdet. Det finns bara en sak och säge: För fan, betyder ordet improvisation något för dig! (obs jag syftar till personen som ställde frågan, dvs denna tråds trådmakare)

"Man kan inte har regler för precis allt."

Näe, det går inte! Speciellt inte för en sån sak som hur många centimeter ifrån parerstången svärdet går av. Kan du som SL inte bestämma dig så gör en "Highlander 3", låt svärdet splittras i en kaskad av splitter!

/Foilan, King of Warriors of Odin

Sir Foilan

Hero
"Anpassa det visuella efter reglerna"

Tvärtom! Anpassa reglerna till det visuella, låt inte regler stå i vägen för coola effekter och manövrer! Regler skall, imo, inte begränsa - snarare inspirera!

/Foilan, King of Warriors of Odin