Hade tänkt míg ett stridssystem som fungerar ungefär såhär:
Varje större handlingssegment kallas för HR (Handlingsrunda) och är en tidsenhet som omfattar ca 5 sekunder (som SR; ville bara ha ett annat namn )
När man ska slåss, så har varje kombatant ett antal Momentpoäng (MP) som ska spenderas på olika handlingar såsom olika typer av anfall med eller utan vapen, parader, undvika (+ kanske annat, kommer inte på mer nu..). Alla inblandade kombatanter slår varsitt initiativslag. Detta slag avgör i vilken ordning deltagarna får börja spendera sina MP på handlingar. När alla deltagare spenderat sina MP slås nytt initiativslag för nästa HR och allt börjar om. En normalperson har ca 3-5 MP, fler är ovanligt. Kostnader för handlingar är olika, beroende på typ av handling. ex:
parad- 1 MP
undvika- 2 MP
slag- 1 MP
spark- 2 MP
hugg (med lätt svärd)- 1 MP
hugg (med tungt svärd)- 2 MP
o s v (detta är bara snabbt improviserade riktlinjer..)
naturligtvis påverkar andra faktorer också, tar inte upp mer här dock.
Strid går alltså till så här:
1. Initiativslag görs
2. Handlingar deklareras och MP dras av för alla handlingar
3. Tärningsslag för handlingar genomförs och konsekvenserna av dessa "träder i kraft"
4. HR fortsätter börjar om från punkt 2 för de som har MP kvar och i den givna initiativordningen
5. När alla gjort av med sina MP börjar en ny HR från steg 1
Nu till rubrikens innebörd, initiativbrytningen:
Om den med lägre initiativ än sin fiende så önskar (Den ökände slusken Boris), kan han försöka sig på en sk. Initiativbrytning. Detta innebär, att när hans motståndare (med högre initiativ, vi kallar honom Tompa) deklarerar att han ska göra ett utfall, så väljer Boris att själv försöka sig på ett anfall. Tärningsslag görs. Skulle nu Tompa misslyckas med sitt anfall och Boris lyckas har han genomfört en lyckad Initiativbrytning. Tompa förpassas nu efter Boris i initiativordningen under resten av HR (när alla deklarerat vad de gör, från Initiativ: Bäst till Initiativ: Sämst) tills dess att en ny HR inleds. Om Båda misslyckas med sina anfall händer ingenting. Om Tompa lyckas och Boris misslyckas fortsätter striden som vanligt, d v s enligt den från början gällande initiativordningen
Exempel:
Jorgo är en elak isbarbar beväpnad med tungt svärd och har REF (reflexer): +1 och MP 4
Birgas är en liten smidig tjuv beväpnad med lätt svärd och har REF (reflexer): +3 och MP 6
Initiativslag görs med 1T6. Inför första HR slår Jorgo 4 (+1) = 5. Birgas slår 1 (+3) = 4, vilket innebär att Jorgo har initiativet inledande HR. Jorgo väljer att göra ett hugg med sitt tunga svärd. Ett hugg med tungt svärd kostar enligt ovanstående 2 MP. Jorgo drar av 2 MP från sina ursprungliga 4 och har nu 2 MP kvar.
Birgas är angelägen om att avsluta striden snabbt, och trots att han vet att Jorgo tänker anfalla honom, så chansar han på att han missar med sitt hugg. Birgas väljer alltså att också anfalla (och försöka sig på en Initiativbrytning) och drar av 1 MP (för hugg med lätt svärd) från sina ursprungliga 6 MP och har nu 5 MP kvar.
Jorgos slag för anfallet misslyckas
Birgas slag för anfallet lyckas
Birgas har alltså lyckats med sitt anfall och åsamkar Jorgos en lätt skada. Nu har han initiativet under resterande HR och har dessutom 5 MP kvar mot Jorgos 2...
Hade det nu varit ytterligare en kombatant inblandad (alias Bamse), med initiativ lägre än de två i exemplet ovan, så hade han som tredje man fått deklarera och genomföra sin första valda handling enligt gällande ordning, varefter den nya turordningen varit: Birgas, Jorgos, Bamse inför den fortsatta deklareringen av hur kombatanterna spenderar sina resterande MP. Bamse hade i o f s i sin tur kunnat bryta initiativer för ngn av de två andra kombatanterna och orsakat en annan turordning (går inte in mer på detta; det är förvirrande nog som det är)..
Om någon orkar titta på det, verkar det konstigt? bara en idé jag fick, börjar bli trött i huvudet nu... det finns säkert flera "där ute" med bra stridssystem, det är inte min specialitet, men jag försöker...
Varje större handlingssegment kallas för HR (Handlingsrunda) och är en tidsenhet som omfattar ca 5 sekunder (som SR; ville bara ha ett annat namn )
När man ska slåss, så har varje kombatant ett antal Momentpoäng (MP) som ska spenderas på olika handlingar såsom olika typer av anfall med eller utan vapen, parader, undvika (+ kanske annat, kommer inte på mer nu..). Alla inblandade kombatanter slår varsitt initiativslag. Detta slag avgör i vilken ordning deltagarna får börja spendera sina MP på handlingar. När alla deltagare spenderat sina MP slås nytt initiativslag för nästa HR och allt börjar om. En normalperson har ca 3-5 MP, fler är ovanligt. Kostnader för handlingar är olika, beroende på typ av handling. ex:
parad- 1 MP
undvika- 2 MP
slag- 1 MP
spark- 2 MP
hugg (med lätt svärd)- 1 MP
hugg (med tungt svärd)- 2 MP
o s v (detta är bara snabbt improviserade riktlinjer..)
naturligtvis påverkar andra faktorer också, tar inte upp mer här dock.
Strid går alltså till så här:
1. Initiativslag görs
2. Handlingar deklareras och MP dras av för alla handlingar
3. Tärningsslag för handlingar genomförs och konsekvenserna av dessa "träder i kraft"
4. HR fortsätter börjar om från punkt 2 för de som har MP kvar och i den givna initiativordningen
5. När alla gjort av med sina MP börjar en ny HR från steg 1
Nu till rubrikens innebörd, initiativbrytningen:
Om den med lägre initiativ än sin fiende så önskar (Den ökände slusken Boris), kan han försöka sig på en sk. Initiativbrytning. Detta innebär, att när hans motståndare (med högre initiativ, vi kallar honom Tompa) deklarerar att han ska göra ett utfall, så väljer Boris att själv försöka sig på ett anfall. Tärningsslag görs. Skulle nu Tompa misslyckas med sitt anfall och Boris lyckas har han genomfört en lyckad Initiativbrytning. Tompa förpassas nu efter Boris i initiativordningen under resten av HR (när alla deklarerat vad de gör, från Initiativ: Bäst till Initiativ: Sämst) tills dess att en ny HR inleds. Om Båda misslyckas med sina anfall händer ingenting. Om Tompa lyckas och Boris misslyckas fortsätter striden som vanligt, d v s enligt den från början gällande initiativordningen
Exempel:
Jorgo är en elak isbarbar beväpnad med tungt svärd och har REF (reflexer): +1 och MP 4
Birgas är en liten smidig tjuv beväpnad med lätt svärd och har REF (reflexer): +3 och MP 6
Initiativslag görs med 1T6. Inför första HR slår Jorgo 4 (+1) = 5. Birgas slår 1 (+3) = 4, vilket innebär att Jorgo har initiativet inledande HR. Jorgo väljer att göra ett hugg med sitt tunga svärd. Ett hugg med tungt svärd kostar enligt ovanstående 2 MP. Jorgo drar av 2 MP från sina ursprungliga 4 och har nu 2 MP kvar.
Birgas är angelägen om att avsluta striden snabbt, och trots att han vet att Jorgo tänker anfalla honom, så chansar han på att han missar med sitt hugg. Birgas väljer alltså att också anfalla (och försöka sig på en Initiativbrytning) och drar av 1 MP (för hugg med lätt svärd) från sina ursprungliga 6 MP och har nu 5 MP kvar.
Jorgos slag för anfallet misslyckas
Birgas slag för anfallet lyckas
Birgas har alltså lyckats med sitt anfall och åsamkar Jorgos en lätt skada. Nu har han initiativet under resterande HR och har dessutom 5 MP kvar mot Jorgos 2...
Hade det nu varit ytterligare en kombatant inblandad (alias Bamse), med initiativ lägre än de två i exemplet ovan, så hade han som tredje man fått deklarera och genomföra sin första valda handling enligt gällande ordning, varefter den nya turordningen varit: Birgas, Jorgos, Bamse inför den fortsatta deklareringen av hur kombatanterna spenderar sina resterande MP. Bamse hade i o f s i sin tur kunnat bryta initiativer för ngn av de två andra kombatanterna och orsakat en annan turordning (går inte in mer på detta; det är förvirrande nog som det är)..
Om någon orkar titta på det, verkar det konstigt? bara en idé jag fick, börjar bli trött i huvudet nu... det finns säkert flera "där ute" med bra stridssystem, det är inte min specialitet, men jag försöker...