Denelian Arali
Veteran
Jag vet att det är ganska självklart att vapen, rustningar, sköldar och dylika utrustning måste ha ett brytvärde för att kunna representera en realistisk tillvaro.
Men vad som jag anser mindre självklart är när man egentligen ska behöva slå för bryt. I regelboken så nämns det i stort sätt bara att man behöver slå mot det i situationen Utfall Vs. Parering (med vapen)... men borde inte rollpersonerna slå mot sina resp. brytvärden (om vi nu förutsätter att de är dem som anfaller) även om de träffar t.ex. en rustningsdel i hårt material på sin motståndare, eller fummlar och slår ned vapnet i marken, träffar en sköld, hugger mot ett tjockt lårben (alltså själva skelettet). Det finns ju oändligt med möjliga situationer som man, bara man orkar, kan nämna.
Observera att det inte är egentlig regelmässig fakta jag är ute efter, utan mer efter övrigt rollspelande människors allmänna åsikter om vart man som SL borde dra gränsen.
En sak till som berör brytslagen...
När man som magiker förtrollar ett vapen temporärt (eller vid väldigt ovanliga tillfällen, permanent) med t.ex. effekten vässa, kross (inklusive deras resp. formaliserade versioner naturligtvis), så kan ju skadan för vapnet öka markant. Och eftersom skadan ett vapen kan göra väldigt nära hör ihop med hur lätt det går sönder (ju högre skada man slår, ju lättare går ju vapnet sönder), tycker jag att det är ett ämne värt att ta upp.
Jag menar, borde det verkligen vara så?
Magi påverkar väl inte vapnets fysiska natur på det sätt att det verkligen blir mer vässat t.ex. (vilket skulle antyda på smalare och skörare klinga). Hur skulle man då förklara effekten kross t.ex.?
Ge lämpliga alternativ på hur man som SL ska kunna tackla de här problemen...
Tack på förhand...
"Gud är endast ett fenomen som har uppkommit utav ett behov att förklara det oförklarliga och finna tröst i en osäker värld då fysik och psykologi inte fanns som begrepp... i alla fall enligt mig"
Men vad som jag anser mindre självklart är när man egentligen ska behöva slå för bryt. I regelboken så nämns det i stort sätt bara att man behöver slå mot det i situationen Utfall Vs. Parering (med vapen)... men borde inte rollpersonerna slå mot sina resp. brytvärden (om vi nu förutsätter att de är dem som anfaller) även om de träffar t.ex. en rustningsdel i hårt material på sin motståndare, eller fummlar och slår ned vapnet i marken, träffar en sköld, hugger mot ett tjockt lårben (alltså själva skelettet). Det finns ju oändligt med möjliga situationer som man, bara man orkar, kan nämna.
Observera att det inte är egentlig regelmässig fakta jag är ute efter, utan mer efter övrigt rollspelande människors allmänna åsikter om vart man som SL borde dra gränsen.
En sak till som berör brytslagen...
När man som magiker förtrollar ett vapen temporärt (eller vid väldigt ovanliga tillfällen, permanent) med t.ex. effekten vässa, kross (inklusive deras resp. formaliserade versioner naturligtvis), så kan ju skadan för vapnet öka markant. Och eftersom skadan ett vapen kan göra väldigt nära hör ihop med hur lätt det går sönder (ju högre skada man slår, ju lättare går ju vapnet sönder), tycker jag att det är ett ämne värt att ta upp.
Jag menar, borde det verkligen vara så?
Magi påverkar väl inte vapnets fysiska natur på det sätt att det verkligen blir mer vässat t.ex. (vilket skulle antyda på smalare och skörare klinga). Hur skulle man då förklara effekten kross t.ex.?
Ge lämpliga alternativ på hur man som SL ska kunna tackla de här problemen...
Tack på förhand...
"Gud är endast ett fenomen som har uppkommit utav ett behov att förklara det oförklarliga och finna tröst i en osäker värld då fysik och psykologi inte fanns som begrepp... i alla fall enligt mig"