Nekromanti Brytvärdes reglerna

Mr SL

Warrior
vilken idiot har gjort brytvärdesreglerna svärd går sönder efter en strid.

Kraggsvärd är det största mäktigaste vapnet, varför är det skört som glas?

gör om reglerna eller så gör jag det!!!

Krille

Super Moderator
"Kraggsvärd är det största mäktigaste vapnet, varför är det skört som glas?"

Kraggsvärdet är inte det mäkrigaste vapnet. Det är ett utbankat vässat spett. Det är stort, framtungt, och smidigt som en råtta i yoghurt, och det är i själva verket ett praktexempel på ett ärkefult SLF ("svärdsliknande föremål" - en hel radda lika hemska och opraktiska tingestar finns här och här). Det finns inget smideshantverk bakom det och det ser mer ballt ut än är praktiskt. En typisk sak att sälja till överförfriskade turister på Teneriffa.

Enda orsakerna till att kraggisarna använder svärdet är att det är höjden av deras vapenteknologi och att de inte har någonting annat som de kan använda för byteshandel för att köpa bättre svärd av civiliserat folk. Dessutom är det ball och macho, vilket passar deras läggning. Men det är inte bra för fem öre. De är ett barbarfolk, för sjutton, inga hantverksmästare!

"gör om reglerna eller så gör jag det!!!"

Way ahead of you. Fast de är inte officiella, men de fungerar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

hatten

Swashbuckler
Bryt reglerna ÄR lite over kill i min åsikt MEN faktum är att Kraggsvärdet ska föreställa att spett som har bankats till ett som krille brukar säga svärdsliknande objekt..

Det är Uselt järn och dålig kvalite..
Enda orsaken att det gör jävulsk med skada är att det är TUNGT så tungt att man det behöver igentligen inte vara vidare vass för att göra stor skada..

Livet är en gåta utan enkla svar.

Emil

Hero
vilken idiot har gjort brytvärdesreglerna svärd går sönder efter en strid.

Jag har spelat Eon i över fyra år och jag har aldrig haft några problem med brytvärdet! Du får gärna förklara närmare vad det är som är problemet.

Det är sällan som man plockar upp så mycket skada med sitt svärd så att den överstiger BRYTx2 och alltså blir skadorna sällan särskilt farliga (-1 i BRYT får man räkna med att man får - det är ju ett svärd som används i strid, ingen matkniv).

Den mest kvalificerade gissning som jag kan komma angående problemet är följande: Försök powergamea lite mindre. Kraggsvärd + Hugg + mängder av grundskada innebär visserligen apmycket skada, mer än vad den stålklump som du håller i handen är gjord för att kunna applicera på sitt mål.

Kraggsvärd är det största mäktigaste vapnet, varför är det skört som glas?

Kraggsvärd må verka häftiga, de har ju trots allt +Ob5T6 i Huggskada, men mäktigaste? knappast! Lyfalisvärdet slår Kraggsvärdet med hästlängder! Jag menar: Hög skadeverkan, högt BRYT-värde, grymt bra SI och en mycket låg vikt med tanke på svärdets utformning. Och så ser det ju bra mycket snyggare ut än Kraggsvärdet också.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Nightowl

Champion
Kragg! (OT)

Precis! Hade det inte varit för att misslorna håller dem vid liv, hade kraggbarbarerna dött ut för länge sedan! :)

Nightowl

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen

Har du läst vägen till jerusalem? Där är svärden i norden mycket större och tyngre än Arn men deras är av järn (tror jag) och Arns är av stål. Hans svärd är också ett mästerverk som är skapat av en munk som lärt sig av mycket utbildade smeder. Nordmännens svärd är gjorda av bysmeden. Deras svärd är hur sköra som helst och hans tål allt. Det vär därför kraggsvärden går sönder hela tiden. Dock behöver man en tunna kraggsvärd för att kunna slåss ofta. Med tanke på att ungefär alla kragger gör ob1t6+2 i grundhuggskada och kraggsvärdet gör ob5t6 i hugg blir det mycket skada. Jag själv brukar så över 24 med ob6t6+2 rätt ofta så det är inte så konstigt att svärdet går sönder.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

lave

Warrior
javisst är kraggsvärdet stort, boffigt och klumpigt.....
men ÄR det bra? enligt reglerna altså? enda nackdelen som jag kan minnas (var ett tag sen jag läste reglerna) är att det går av lätt?

Celofan

Veteran
Gör såhär:

Svär lite till över hur /&%#¤"½! usla reglerna är och strunta i att använda dom helt enkelt. Det Är juh den bästa lösningen.

Staffan

Myrmidon
Kraggsvärdet gör asmycket i skada, och sedan lite till. Det är ungefär allt som är bra med det. Det har sunkigt brytvärde, och halvkasst SI (4/2) - man har rätt stor chans att börja som anfallare, men rätt liten chans att behålla/ta initiativet om man inte lyckas få ihjäl motståndaren direkt. Dessutom måste man vara stark som ett troll för att kunna slåss med det.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

lave

Warrior
ja men det verkar ju inte vara SÅ illa... det finns väl flera stridsyxor som är ungefär så långsamma... och att man måste vara stark, tja det är ju bara en kragg barbar som använder svärdet i fråga.
min poäng blir att en kraggbarbar som använder ett "bättre" stort svärd tjänar typ en poäng i SI.... och en massa överblivna sty-krav poäng!... inte så mycket med andra ord!

Re: Gör såhär:

Nej, det ska man sannerligen INTE göra. Svärden går ju sönder efter ett tag. Men om du förändrar reglerna lite så blir de passar verkligheten bättre så är det helt ok.

"I begynnelsen skapade människan Gud"