Nekromanti Buffy, the Vampire Slayer, säsong 8

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har hört rykten om det här tidigare, men glömde bort det, och brukar ha dålig koll på nyheter inom serievärlden innan de faktiskt dyker upp katalogerna över kommande serier. Vad den här tråden handlar om är i alltså den nya Buffy, the Vampire Slayer-serietidningen från Dark Horse. Den kommer att utgöra en direkt fortsättning på tv-serien och ta vid ett par månader efter det sista avsnittet. Det hade kunnat vara precis hur ointressant som helst, precis som de flesta sådana licensprodukter riskerar att vara, om det inte vore för följande:

Den är skriven av Joss Whedon!

(Okej, alla nummer kommer inte att skrivas av honom, men han kommer att skriva inledningen, slutet och ha någon form av kreativ kontroll över resten, vilket räcker för mig.)

Länk till lite information om det första numret.

Länk till intervju med Joss Whedon.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Påhitt och påhitt

Finns det andra tecknade Buffy-serier? Officiella och inofficiella?
Ja, det gör det. Dark Horse har gett ut en del, men jag har dålig koll på hur mycket och vilka titlar*. De är officiella på så vis att de har köpt rättigheterna till licensen och därmed får producera serier om figurerna, men inte officiella på så sätt att det som händer i dem med nödvändighet måste anses ha hänt "på riktigt". (Jag hoppas att folk förstår skillnaden, för det är skitklurigt att förklara på vilket sätt vissa påhittade händelser som drabbar påhittade figurer är mer verkliga än andra påhittade händelser som drabbar samma påhittade figurer.)

*Wikipedia vet däremot allt.

/tobias

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Påhitt och påhitt

Jag hoppas att folk förstår skillnaden, för det är skitklurigt att förklara på vilket sätt vissa påhittade händelser som drabbar påhittade figurer är mer verkliga än andra påhittade händelser som drabbar samma påhittade figurer.
Det är hur lätt som helst att förstå. :gremwink: Det hände ju Stålmannen redan på 1960-talet när jag var barn. Och jag var då med på icke-noterna när "han bildade familj och fick tvillingar" i en fiktion i fiktionen. (Det var faktiskt en retell av myten om Castor och Pollux med Stålis i Zeus-rollen.)

Nightowl

Champion
Re: Påhitt och påhitt

(Jag hoppas att folk förstår skillnaden, för det är skitklurigt att förklara på vilket sätt vissa påhittade händelser som drabbar påhittade figurer är mer verkliga än andra påhittade händelser som drabbar samma påhittade figurer.)
Nja: Om Whedon eller någon annan vill göra "sin" Buffy igen kan han skita i allt som sagts i icke-officiellt material, men han ska inte skita i det som sägs i officiellt material. Dessutom kan man säga olika saker i olika sorters inofficiellt licensierat material - rollspelet kan säga andra saker än den tecknade serien som säger andra saker än romanerna.

Erik

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
jag tror ärligt talat att det blir skit. Joss är TV-serieskapare, inte serieförfattare - och Buffy som serie har tidigare knappast imponerat - känslan i TV-serien gör sig helt enkelt inte alls bra i serieformat.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
jag tror ärligt talat att det blir skit. Joss är TV-serieskapare, inte serieförfattare - och Buffy som serie har tidigare knappast imponerat - känslan i TV-serien gör sig helt enkelt inte alls bra i serieformat.
Baserar du den här åsikten på serier skrivna av Joss Whedon eller på något annat?

/tobias

MrG

Swashbuckler
Jag tycker att hans X-men är klart okej, och tittar man generellt så har många TV (och film)-författare funkat bra på att skriva serier. T ex (axplockar hårt) Kevin Smith (Green Arrow, Daredevil), Peter Davis (X-factor), JMS (Rising Star, Spider-Man), Alan Heidelberg (Young Avengers, Wonder Woman)...

MrG

Swashbuckler
Re: Grymt! Fråga:

Offeciellast kändes Fray som Josh skrev som en långt framtida fortsättning på Buffy i sf-setting. Men vet inte om den kom i samling eller inte.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fray-samling

Offeciellast kändes Fray som Josh skrev som en långt framtida fortsättning på Buffy i sf-setting. Men vet inte om den kom i samling eller inte.
Jo, den finns samlad för de som är intresserade. Går att köpa från vilken seriebutik eller internetbokhandel som helst antagligen.

/tobias

krank

Josh som serieskapare - är inte alltför impad av hans X-men. Kan visserligen bero på att jag inte kan låta bli att jämföra med Grants prylar, men ändå.

Buffy som serie - de jag läst har varit vidunderligt skitdåliga. Det blir en helt annan känsla med byta av format, och TV-seriens känsla mår inte bra av konverteringen. Man vill ju ha rätt skådisar... =)

Foggmock

Myrmidon
Jävla skit helvetes fanskap!

...inte för att jag missunnar Buffy-fans Whedongrejer, han är ett fucking geni, men det vore trevligare om han kunde lägga sin kreativa energi på att ge oss mer Firefly! :gremcrazy:

Dimfrost

Special Circumstances
Jag gillar verkligen Astonishing, även i jämförelse med Morrisons tid med New X-Men. Jag läste om dem nyligen, och fortfarande tycker jag att det är stora delar som inte alls är särskilt lysande. I och för sig lär det delvis bero på att jag i min tur jämför dem med till exempel Invisibles, men ändå... Det är inte så att jag föredrar Whedon framför Morrison, men jag tycker Astonishing är väldigt bra.

/Dimfrost

MrG

Swashbuckler
Josh som serieskapare - är inte alltför impad av hans X-men. Kan visserligen bero på att jag inte kan låta bli att jämföra med Grants prylar, men ändå.
Grant och Josh tycker jag förhåller sig rätt olika till bakgrunden i X-men, medan Josh är väldigt trogen kontnuiteten och gamla X-menfans, Grant däremot pumpade om skolan, multiplicerade världens mutanter med hundra och skrev en typisk Morrisonserie. Så var du redan fan av honom blev du frälst, medan Whedon bättre har kontrollerat att tillfredställa båda de som var sålda på X-men och de som läste det för att de var han som skrev (lite oschysst jämförelse kanske då Josh har erkänt sig som X-menfan själv...)

Och när det gäller karaktärer från Buffy i serie... har inte läst någon av Buffyserierna, men Kitty Pryde i X-men lär vara förebilden för Buffy Summers och jag i alla fall njuter av henne i X-men, enda abret är att hon åter blivit ihop mer Riley/Colossus igen :gremgrin:

-Gunnar (kommer köpa Buffy säsong 8)

krank

Grant och Josh tycker jag förhåller sig rätt olika till bakgrunden i X-men, medan Josh är väldigt trogen kontnuiteten och gamla X-menfans, Grant däremot pumpade om skolan, multiplicerade världens mutanter med hundra och skrev en typisk Morrisonserie. Så var du redan fan av honom blev du frälst, medan Whedon bättre har kontrollerat att tillfredställa båda de som var sålda på X-men och de som läste det för att de var han som skrev (lite oschysst jämförelse kanske då Josh har erkänt sig som X-menfan själv...)
Egentligen gnäller jag nog mest för att jag vill se mer i TV-serieväg från Josh, att han ska fokusera på det jag uppfattar som hans huvudtalang - Visst har han klarat X-men, men hans produktion hamnar i mina ögon knappast bland den absoluta toppen av X-menförfattare. Han håller huvudet över vattenytan väldigt bra, men inte går han på vatten, om du förstår hur jag menar...

MrG

Swashbuckler
Egentligen gnäller jag nog mest för att jag vill se mer i TV-serieväg från Josh, att han ska fokusera på det jag uppfattar som hans huvudtalang
Helt med på vad du menar, men samtidigt läser jag heldre en serie av honom än ingeting alls... För just nu verkar tv gå trögt för honom, medan han hyllas och säljer grymt som serieförfattare :gremcool:

krank

Helt med på vad du menar, men samtidigt läser jag heldre en serie av honom än ingeting alls... För just nu verkar tv gå trögt för honom, medan han hyllas och säljer grymt som serieförfattare
Mja, som sagt - utan rätt skådisar blir Buffy lätt dåligt - även om manuset nu skulle bli bra, s a s. Och i serier finns ju inga skådisar. Buffy-TV-serien avslutades på ett mycket tillfredsställande sätt, jag har inget som helst behov av att se en uppföljare som görs "bara för att".

Jag läser gärna serier av honom - men hellre något nytt.