Nekromanti Buggrapporter

Krille

Super Moderator
  • Bilder i gamla julkalendrar verkar ha försvunnit.
  • Även med antal nya inlägg avstängt så går forumet mer än lovligt segt.
  • Loggan borta från Rävsvans-forumet. Loggorna verkar vara borta rent generellt.

Krille

Super Moderator
  • Acrobat-ikonen har förvunnit på flertalet artiklar.
  • Bilderna i "Gör din egen kryptoskiva"-artikeln är borta

Gardener

Champion
* Bilder i gamla julkalendrar verkar ha försvunnit.
* Acrobat-ikonen har förvunnit på flertalet artiklar.

Fixar de senare, sökvägarna är inte rätt längre och det är en del jobb att gå igenom alla gamla artiklar och fixa det. Trodde ingen skulle läsa dem så att jag skulle komma undan med det... =P

* Loggan borta från Rävsvans-forumet. Loggorna verkar vara borta rent generellt.

Fixat, hade glömt att kopiera över dessa.

* Bilderna i "Gör din egen kryptoskiva"-artikeln är borta

Det är de inte alls, du råkade bara hitta en dummy-kopia av artikeln som jag hade lagt in innan alla gamla artiklar importerades. Hoppas jag har fått bort alla nu. =]

* Även med antal nya inlägg avstängt så går forumet mer än lovligt segt.

Håll dig borta vid högtrafik-tider är tyvärr mitt enda förslag just nu. En del av problemen består i att disken inte riktigt hänger med och det verkar vara lite problem med den. När jag får tid att installera nya disken så kommer det nog bli lite bättre. Men nya siten drar en hel del mer kraft än den gamla som bara var statiska sidor. Fast faktum är att vi var 50 inloggade samtidigt tidigare idag utan att det ens märktes av...

Troberg

Sinister eater
En del av problemen består i att disken inte riktigt hänger med och det verkar vara lite problem med den.
Se till att backuperna är aktuella. Jag har haft ett par diskhaverier som började visa sig som orimligt långa söktider på vissa spår, vilka dessutom när de inträffade blockerade ut all annan aktivitet på den disken. Lyckligtvis gick inga viktiga data förlorade i något av fallen, det blev bara driftstopp på en dag eller så.

Surukai

Warrior
Hur mycket plats tar en backup egentligen? Det lär ju bli en del data från alla inlägg och sånt :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
En annan grej

En liten bugg/miss

Följande scenario utspelat sig:
1. Feuflux läser om Tribes: the Förökening.
2. Feuflux högerklickar på "Gå till artikeln"-länken, väljer "open in new window" och hamnar här .
3. Feuflux läser artikeln och har kul (fattade inte vem berättaren var men det skyller jag på omtöckning pga matbrist samt allmän okoncentration).
4. Feuflux trycker på länken "[Tillbaka till listan]" och nada händer!

"javascript:window.history.go(-1);" funkar nog inte så bra ihop med open in new window... Ni borde kanske ändra länken där. Eller skita i det. :gremlaugh:

Gardener

Champion
Re: En annan grej

Det är klart det inte gör, eftersom du har ett nytt fönster som inte har någon history.

Hur tänkte du att det skulle lösas? Att vi gör en mind-read och kollar ifall du öppnat artikeln i ett nytt fönster?

Funktionen fungerar om du använder siten som det är tänkt, det räcker för mig.

Gardener

Champion
Det beror på vilken backup du åsyftar... Bara databasdump (och packad eller inte, optimerade sql-frågor eller inte), eller en kopia av db-filerna, eller en kopia av hela www.rollspel.nu-katalogen, eller en kopia på rollspelsarkivkatalogen eller... Mycket plats tar det i alla fall, och det är flera separata backuper.

Feuflux

omjonasson.se

Det är klart det inte gör, eftersom du har ett nytt fönster som inte har någon history.

Det fattar jag väl, jag är inte helt knäpp! Dock kan jag uppenbarligen inte göra mig förstådd. Jag var mer inne på att ni gör så att man hamnar på rätt sida när man klickar på länkar istället för att peta på Historyn.

Funktionen fungerar om du använder siten som det är tänkt, det räcker för mig.

Då hade du kunnat svara "vi i ledningen tycker inte att det är ett problem att det fungerar på det nuvarande sättet och tänker inte åtgärda någonting". Din luns! :gremwink:

Gardener

Champion

"vi i ledningen tycker inte att det är ett problem att det fungerar på det nuvarande sättet och tänker inte åtgärda någonting"
Det var ju det jag gjorde, fast jag skrev jag, eftersom jag inte ens har konsulterat redaktionen i frågan. Förvisso med andra ord, men det betyder exakt samma sak.

Problemet är att man kan komma till en artikel från flera olika ställen, och då fungerar javascriptet alldeles utmärkt för att gå tillbaka till föregående sida oavsett var man kommer ifrån. Klickar man sig till en artikel från forumet och sedan vill gå tillbaka till forumet så kommer man dit. Den funkar som det är tänkt så länge man använder siten som det är tänkt, jag har ingen lust att anpassa systemet för varje persons eget speciella sätt att utnyttja den på, det är ju helt orealistiskt och kontraproduktivt.

Feuflux

omjonasson.se
I'm done. Next patient.

....orealistiskt ....

Du vet vem du pratar med va? :gremwink:

Jaja, om tanken var att man alltid skulle hamna i artikelarkivet eller nåt så är det ju dumt att peta på historyn, men om man kunna återvända till flera ställen har ni gjort helt rätt även om helt rätt i det här fallet (mitt fall) är helt fel.

Men tack för din tid iaf.

Surukai

Warrior

Borde det inte gå att låta artikelns "gå tillbaka"-länk peka på REFERERN istället då? Den överförs ju normat sett även vid öppnande av nya fönster och sånt.

Gardener

Champion

Står redan "Gå tillbaka", fixade det efter ovanstående kommentar.

Referer hade varit jättetrevligt att använda, tyvärr strippar en del ogina isp:er den, och framförallt är standardinställningen i de flesta personliga brandväggar att strippa detta. Vilket gör att det då inte fungerar alls för väldigt många. Så man löser helt enkelt inget med det tyvärr. Så jag föredrar faktiskt något som fungerar för 99.99% av alla besökare som använder systemet som det är gjort, snarare än att det funkar alltid för 80% (siffra helt tagen ur luften, har inte den blekaste om hur många det kan vara som använder personliga brandväggar med standardinställningar) och inte alls för resten.