Nekromanti Build your own arkadkabinett!

Krille

Super Moderator
Jag börjar fundera lite på att bygga ett arkadkabinett kring MAME. Bara för att. Perfekta grejen att parta kring: sextusenplus arkadspel, oändligt med credits och ett flak öl.

Jag har en arkadjojje som jag fick med en Tekken 6 superspecialsamlarutgåva som webhallen reade ut, så den kan jag ha i prototypstadiet av skåpet. I längden kan den ersättas med en X-Arcade Tankstick, som har TVÅ arkadjojjar, och en TRACKBALL (!), när det börjar bli skarpt läge. Den kommer dock kosta 200 dollar plus frakt plus tullens lösensumma när de håller den som gisslan. Då kan jag dessutom ha kvar Tekken 6-jojjen, och då borde man kunna spela tre spelare runt Gauntlet.

Också i prototypstadiet så har jag en laptop med överbliven SSD som man kan stoppa in Linux och MAME i. Det är en HP Compaq 6510b och den har inte klagat hittills. Jag funderar på att ersätta den med en Intel NUC modell billig, för man vet aldrig när man vill ha en laptop över. Med 60 gig mSATA-SSD och 8 gig ram så borde den vara overkill för det mesta inklusive NeoGeo-spelen, och det finns på Net-on-net för 2700 i paket.

Jag kommer att behöva ljud också. Det kan nog funka med vilket 2.1-system som helst så länge som subben kan bullra ordentligt. Till NUCen behöver jag ett USB-ljudkort också eftersom den inte har en ljud-utgång.

En skärm är bra att ha, men jag har en 19" med 1920x1200-upplösning över. Det kan till och med vara för bra för den riktiga arkadkänslan! (Det ska liksom vara kass upplösning och CRT.)

Så det är en datorjävel, ett högtalarsystem och en skärm som alla behöver ström, så en vanlig hederlig grendosa behöver också skruvas in i skåpet.

Vilket för oss till skåpet. Man kan slakta ett existerande arkadkabinett om man kan hitta ett på Blocket för få pengar, eller såga spånskivor och tvåtumfyra och bygga ett kabinett själv, eller skaffa ett enkelt skåp från IKEA eller och gå lös på för att såga ut arkadspelsformen ur dess spånskiva. Och man kan behöva gå lös på lite mer spånskiva och/eller masonit för snygg montering av jojje och skärm. Egenbyggda skåp eller IKEA-skåp kan behöva pimpas med lite belysning också.

Så ser i alla fall planen ut just nu. Börja med att få mjukvara att funka som koncept på laptopen, lägg på en bättre jojje, eventuellt fixa en dedikerad dator, och bygg in skiten i ett skåp.

Troberg

Sinister eater
Coolt, håll mig uppdaterad, jag har länge funderat på ett sådant bygge själv, men aldrig fått tummen ur.

Min ROM-samling börjar dessutom bli typ 5 år out of date, så jag måste i vilket fall hitta en bra källa för sådana.

Jag såg en gång en annons för ett MAME-kabinett, ett modifierat Gauntlet-kabinett med två trackballs, här i stan som såldes med dator och allt för 2500. Gissa om det sved när jag först gick på toaletten och sedan ringde, och fick reda på att det sålts bara minuter tidigare...

Kanske man borde göra ett über-kabinett, med stor monitor (säg 32" eller mer), plats för fyra spelare, två trackballs, spinner (finns det spel för två spinners?) och rejält med knappar för varje spelare...

Krille said:
Jag har en arkadjojje som jag fick med en Tekken 6 superspecialsamlarutgåva som webhallen reade ut, så den kan jag ha i prototypstadiet av skåpet. I längden kan den ersättas med en X-Arcade Tankstick, som har TVÅ arkadjojjar, och en TRACKBALL (!), när det börjar bli skarpt läge. Den kommer dock kosta 200 dollar plus frakt plus tullens lösensumma när de håller den som gisslan. Då kan jag dessutom ha kvar Tekken 6-jojjen, och då borde man kunna spela tre spelare runt Gauntlet.
Fundera på två trackballs. Marble Madness är ett underbart partyspel.

Edit: En sak till: Fundera på MD-skiva eller plywood istället för spånskiva, det blir både snyggare och stadigare. Har du inte en överhandsfräs redan så fundera på att skaffa en, då kan du få skitsnygga kanter.

Krille

Super Moderator
  • Starta automatisk till MAME.
  • Enbart joystick som spelväljare.
  • Skåp. Ej beslutad. Antingen moddad Ikea eller custom-bygge. Ikea-skåp av lagom storlek går på ~1000 med dörr och andra tillbehör, plus (vild gissning) en tvåhundring för en plåt att montera spakar på.

Sopbil

Veteran
Har du tittat på www.arcadegames.se ?

Dom har det mesta när det gäller arkad, inklusive tomma kabinett.

Jag valde personligen en lösning med Supergun och en Redbox istället för en mamedator och det funkar klockrent.

Krille

Super Moderator
Jag tror inte att de är lösningen för mig. Deras begagnade kabinett var dyrare än budgeten utan frakt och frakten för kabinettet kostade mer än kabinettet.

En redbox är säkert jättetrevlig, men det är inte det jag är ute efter.

Krille

Super Moderator
Jag beställde just två spakar och en massa knappar och kontrollerkort för USB från Kina. Det gick på 430:- inklusive frakt, men vi får se vad tullen slår på när de snor mitt paket och håller det som gisslan.

Det innebär att jag börjar fundera på hur planen ska utvecklas: om jag fortfarande kör med IKEA-planen (vilket det lutar åt) och fortfarande ska ha det portabelt så blir det ju i så fall lämpligt att bygga en instickbar låda som kan skjutas in i kabinettet på en skena eller nåt. Och i så fall kan man ju passa på att bygga in alla datorkomponenter i lådan också, så att de blir en enhet. Det enda som behövs pluggas in är ström och skärm, och sen är det bara att rocka!

I vilket fall som helst så kommer jag att behöva gå lös i en snickarverkstad någon dag i vinter, och borra och såga och ha mig på en stor bit plywood innan jag har en spakplatta som eventuellt kan bli ett lådlock. Och när de kommer så lovar jag att visa bilder.

Troberg

Sinister eater
Krille said:
I vilket fall som helst så kommer jag att behöva gå lös i en snickarverkstad någon dag i vinter, och borra och såga och ha mig på en stor bit plywood innan jag har en spakplatta som eventuellt kan bli ett lådlock. Och när de kommer så lovar jag att visa bilder.
Ett tips: För kontrollpanelen så kan trä bli lite för tjockt för att arbeta med på ett vettigt sätt. Ett bra tips är att göra en ritning, och sedan gå till ett företag som gör skyltar, så gör de en i plåt till dig för en rimlig peng. De har rätt maskiner, så det går på ett kick för dem.

Krille

Super Moderator
Nu har jag åtta stora röda knappar, åtta stora svarta knappar, två små röda knappar, två små svarta knappar, två spakar, en röd knopp, en svart knopp, två styrkort, två USB-sladdar, och tjugoåtta små kablar.

Dvs, det beställda kitet med knappar och spakar har anlänt från Kina.

Jag kopplade ihop en uppsättning, mest för att se om det funkade, och det var inga som helst problem rent elektriskt.

Nästa grej blir att designa en plåt och be en plåtslagare klippa till den och stansa hål för knappar och spakar och skruvar. Dessutom börjar det bli dags att bygga lådan som ska ha styrskap och så småningom dator i sig, och det innebär i sin tur att jag behöver själva skåpet. Och det innebär efter lite forskande på pris verkar leda till en tripp till Ikea.

Ljud har jag också skaffat: en liten 2.1-historia som förmodligen kan sitta rätt fint bredvid skärmen.

---

Jag har också funderat lite på själva datorn som ska köra skiten. Nackdelen med en NUC är att den inte har så jättemycket utrymme på mSATA-SSDn (om den inte blir bra mycket dyrare än jag hade tänkt mig), och det är rätt många rommar. Så jag behöver överbliven USB-hårddisk, men då behövs också en USB-hub (som iofs inte kostar så hejjans mycket, och jag tror jag har nån över), men nu börjar det bli väldigt mycket lösa prylar i lådan som alla behöver ström.

Ett alternativ skulle kunna vara en aningen större dator med fler anslutningar, till exempel en Asus EEE box. Den har visserligen bara 4 gb ram, och dess hårddisk är en vanlig snurrande historia på 5400 varv, men den har 500 gb på sig och det borde räcka ett tag, och i övrigt är den jämförbar med NUC.

Eller så kan jag bygga ihop något själv att sätta i lådan, vilket iofs vore rätt coolt att göra.

---

Men först behövs ett skåp så att jag kan bygga låda så att jag kan montera knappar!

Krille

Super Moderator
Jag skaffade den skarpa datorn. Det blev en Intel NUC med en i3-processor, 4 gig minne och 120 gig mSATA-disk. Totalt pris för detta: 2400 kronor.

Det började riktigt bra: den spelade en liten startup-jingle när man drog ut innehållet. Innehållet bestod i sin tur av själva NUCen och en nätdel utan kontakt. NUCen är i sig ca 10x10x5 cm, och är barebone som fan. Processor, en i3-processor, ingår, men minne, wifi-kort och hårddisk i form av mSATA får man skaffa själv. Men det var inte svårt att få i det: fyra skruvar senare så var det bara att plugga in saker. Den har två mobil-minnesplatser och två små PCI-E x1-platser, och de två senare kommer att upptas av wifi-kort och mSATA-disk. Wifi-kortet var knepigast att montera, då två små sladdar till en dold antenn nånstans i locket skulle tryckas på plats och stora manliga händer gjorde det inte lättare, trots stor lego- och modellbyggarvana.

Det visade sig vara lite meckigare än jag trodde att få igång den. Till att börja med var det bara Ubuntu som hade stöd för grafikkretsarna (Intel HD5000 genom proprietära drivers), så det gjorde valet av distro rätt enkelt. Den NUC som jag skaffade saknar dessutom ethernet-kontakt, och wifi-kretsen krävde en massa handpåläggning för att få att funka. Och handpåläggningen var inte helt lätt att göra om man inte hade tillgång till internet, vilket är svårt att få utan wifi eller ethernet.

Men nu har jag en skarp dator, och nu kommer jobbet att konfigurera upp skiten så att den startar direkt till MAME och man bara behöver joystick för att styra.

Krille

Super Moderator
Jag började bygga en prototyp-spakmontering.

Länk till bild

Syftet är att jag ska ha nånting att testa och konfigurera medan jag bygger ett fysiskt kabinett.

Så än så länge är ingenting inkopplat. Det är bara knapparna på plats. Bredvid lådan finns ett av kontrollerkorten och en av spakarna, och jag behöver skruv och brickor och muttrar för att montera spakarna. Knapparna är dock bara att trycka på plats.

Knapparna är monterade på en kraftig skiva 1,5 mm kraftig foamcore, och lådan är byggd av 5 mm lite luftigare foamcore. Det känns som att det är stabilt nog att spela med om man inte tar i för mycket, men när kabinettet är på plats så får jag se till att designa och beställa och montera den skarpa plattan.

Krille

Super Moderator
Färdig prototypspakmontering: länk

Den funkar fint i Windows och det är snart dags att konfigurera den i Linux/Mame i den riktiga burken.

Also: jag har beställt två trackballs. Hur ska man annars kunna tävla i Marble Madness? Två kulor plus interfacekort till USB plus mer knappar (man kan inte ha tillräckligt med knappar) plus frakt och avgifter kommer dessvärre gå på 1400 spänn. Men det får det fanimej vara värt.