Bumbibjörnar är ett intressant post-apokalyptiskt scenario. En blomstrande renässanskultur blir nedslagen av inkräktande barbarer och tvingas fly eller leva i hemlighet under jorden, medan barbarerna sitter fast i ett primitivt, feodalt system. Det får en att tänka... Det skiljer sig från andra post-apokalyptiska berättelser genom att den förstörde civilisationen fortfarande är vid liv. Överlagringen av två parallella samhällen är också intressant. Jag har googlat runt men inte hittat något rollspel baserat på Bumbibjörnarna, men det borde ju vara en smal sak att skapa något liknande, kanske mindre gulligt och inte copyrightskyddat. Tankar? Någon som kört/skapat något liknande?
En annan sak jag gillar med serien är hur mycket lore det finns, och som vävs upp bit för bit. Det finns sex säsonger, har inte sett hela än, men grundstommen är ganska tydlig: Något gammalt monster eller uppfinning dyker upp som björnarna måste bekämpa/laga/ta sönder, man lär sig något nytt om de gamla uråldriga björnarna, den onda hertigen får spö, allt på 10 minuter och givetvis aldrig utan bumbibjörnssaft. Kul för hela familjen!
OK. Diskussion!
En annan sak jag gillar med serien är hur mycket lore det finns, och som vävs upp bit för bit. Det finns sex säsonger, har inte sett hela än, men grundstommen är ganska tydlig: Något gammalt monster eller uppfinning dyker upp som björnarna måste bekämpa/laga/ta sönder, man lär sig något nytt om de gamla uråldriga björnarna, den onda hertigen får spö, allt på 10 minuter och givetvis aldrig utan bumbibjörnssaft. Kul för hela familjen!
OK. Diskussion!