(inlägget är lätt provocerande, take heed)
En sak som rollspelet Burning Wheel får beröm för är dess "Instincts", dvs tre fraser som "alltid gäller".
Vem behöver sådana? Spelar folk med helt rigida eller inflexibla spelledare som mest verkar vara ute för att sabba för spelarnas glädje? "Jag har alltid minst en dolk på min kropp" - woho, coolt, liksom. Varför behöver jag ha det specat på mitt rollformulär? Och varför får jag bara ha tre saker? Jag kanske vill ha tio sådana saker som jag anser vara självklara, då talar plötsligt systemet om för mig att det inte går.
Jag får känslan av att skaparen av BW har drabbats av usla spelledare som har varit elaka sadister och därför har känt sig tvungen att ha med sådana meningslösa hängsle-/säkerhetsbältesregler.
Eller har jag bara haft turen att spela med vettiga spelledare som förstår vad som är kul och icke-frustrerande spel?
En sak som rollspelet Burning Wheel får beröm för är dess "Instincts", dvs tre fraser som "alltid gäller".
Vem behöver sådana? Spelar folk med helt rigida eller inflexibla spelledare som mest verkar vara ute för att sabba för spelarnas glädje? "Jag har alltid minst en dolk på min kropp" - woho, coolt, liksom. Varför behöver jag ha det specat på mitt rollformulär? Och varför får jag bara ha tre saker? Jag kanske vill ha tio sådana saker som jag anser vara självklara, då talar plötsligt systemet om för mig att det inte går.
Jag får känslan av att skaparen av BW har drabbats av usla spelledare som har varit elaka sadister och därför har känt sig tvungen att ha med sådana meningslösa hängsle-/säkerhetsbältesregler.
Eller har jag bara haft turen att spela med vettiga spelledare som förstår vad som är kul och icke-frustrerande spel?