Sådär. Ny dag.
Skillnaderna är relativt stora mellan systemen men bägge bygger på samma kärna. Att flytta mekanik mellan dem görs inte helt lätt, speciellt inte när det är konflikter som man vill skall få regelmässiga effekter, men det är absolut inte omöjligt. Vi är på väg att starta en kampanj med Burning Wheel i Karameikos i Mystara och jag kommer nog att föreslå, om det blir något behov av det, att vi använder Mouse Guards system för fältslag och liknande. För sådana saker, som ligger utöver vad Burning Wheel annars gör, fungerar det utmärkt, men det fungerar sämre att ersätta redan existerande subsystem.
Vad som kan bli väldigt galet är tex att båda spelens system är väldigt integrerade med sina konfliktregler, både i frågan vilka färdigheter och egenskaper som skall användas och därmed också utifrån hur man avancerar dem. Steel och Speed i Burning Wheel kommer avancera otroligt mycket långsammare om man inte använder Fight! ibland tex. Osv. Inget som är speciellt viktigt om man spelar kortare grejer, men är man sådan där som spelar tvåårskampanjer så misstänker jag att det kan bli väldigt snett. Men det finns ett gäng trådar på Burning Wheels forum om hur man kan integrera dem, ingen av dem har någon optimal lösning på problemet tyvärr, men där finns i vart fall lite tankar.
I stort är BW pilligare än vad MG är, om det just är pilligheten som du stör dig på så kommer inte BW råda bot på det. Snarare tvärt om. BW är också svårare att se hur det är tänkt att spelas, det enda som egentligen sägs om det är "tänk koncept" och "utmana spelarnas beliefs" och sen är det relativt tyst. I vart fall om man jämför med Mouse Guard som håller dig i handen hela vägen. Svårt att svara på vilket som passar bäst för er, bägge är som sagt gjorda för att spela längre kampanjer med dem. Mouse Guard har ett galet snyggt system för årstiderna som jag älskar som verkligen gör att åren går, karaktärerna förändras osv. Utöver det så har du Nature som växlar upp och ner för karaktärerna och även kanske skapar nya Traits åt dem under resans gång.
Oavsett, jag tror det kan vara klokt att spela tre fyra spelmöten med Mouse Guard först. Allt man lär sig där går att applicera på Burning Wheel senare. Både som spelare och spelledare.
Sen bara något avslutande om Mouse Guard allmänt. Jag är rätt fascinerad av att alla tycker det är så gulligt. Just den delen är väldigt skalbar. Du kan ha möss som våldtar, mördar och är allmänt sviniga och skicka musgardet på dem, vilket i min värld tar bort allt det gulliga och nästan gör det hela än vidrigare än om det skulle vara människor det handlar om. Men, att spela möss är förstås inte något alla går igång på.
Därav mitt tips om Realm Guard som är ett vettigt hack för MG.