Nekromanti "BV" på vapen?

VanDahl

Veteran
Är det någon som har koll på om det finns nåt BV-värde på vapnen i WoT eller 3E i allmänhet för den delen?

Jag undrar eftersom att jag skall använda mig av svärdsbrytare och då är det ganska intressant och veta sånt.
Det står ju beskrivet om dem att när de används för att bryta av svärd så gör de 2t6 i skada på vapnet. Troligast vore väl då att värdet ligger någonstans under 13(det vore ju jobbigt om man borde behöva attackera svärdet flera gånger i kniviga situationer).

Någon som vet om detta står i böckerna eller man får hitta på själv?

*gäsp... sängen kallar...*

chrull

Stockholm Kartell
varje föremål har ju en hardness och hp.
hur man räknar ut sådant har jag dock glömt, jag har aldrig använt mig utav det...

och mer om det kan du läsa om du slår på item hardness eller liknande i PHB, såklart...

chrull

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det finns regler för detta i systemet (åtminstone i D&D).

När man gör en attack mot ett föremål slår man träffslag och skadeslag som vanligt, men skadan man gör reduceras av materialets hårdhet. Järn/stål har en hårdhet på 10, så endast den skada från attacken som överstiger 10 minskar dess livspoäng (hit points). Antalet livspoäng vapnet har, beror på dess form och storlek. Ett kortsvärd har 2 livspoäng medan ett långsvärd har 5.

Jag har inte med svärdsbrytare i min kampanj, så jag kan inte utantill vilken skada de gör. Men om det stämmer med 2t6, så har en normalstark kämpe ingen chans att bryta ett långsvärd med en enda attack - och en minimal chans att ens skada det. Om han slår 11 i skada försvinner ju 1 livspoäng och om han slår 12 försvinner 2. Fast ge honom Styrka 30, så bryter han ju av svärden som tändstickor... :gremsmile:

/Mikael

Vindhand

Myrmidon
Men om det stämmer med 2t6, så har en normalstark kämpe ingen chans att bryta ett långsvärd med en enda attack - och en minimal chans att ens skada det

Det låter ganska rimligt. Långsvärd kan vara både flexibla och stryktåliga. Jag har sett ett böjas en halvcirkel utan att ta notervärd skada.

Jag misstänker att den egentliga fördelen med svärdsbrytare eller liknande är mer förmågan att fånga motståndarens egg och hålla fast den eller försöka avväpna... Jag har dock ingen direkt kunskap om det så det är mest en gissning :gremsmile:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag misstänker att den egentliga fördelen med svärdsbrytare eller liknande är mer förmågan att fånga motståndarens egg och hålla fast den eller försöka avväpna...

Jo, antagligen. Jag letade efter en "svärdsbrytare" i de olika supplementen, men hittade bara trippeldolken i Sword & Fist. Den ger en rejäl fördel just vid avväpna, men är inget speciellt bra på att bryta svärd.

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Innan du bestämmer dig definitivt för att använda BV, gör följande experiment.

Ta ett lämpligt metallföremål, exempelvis ett armeringsjärn innehåller ungefär lika mycket material som ett smäckert svärd. Låt en kompis knacka till det för allt vaf han är värd med valfritt tillhygge. Han kanske slår det ur handen på dig eller böjer det, men det knäcks inte. Detsamma gäller svärd. Har inte den som härdat det varit fruktansvärt klantig knäcker du inte ett svärd i en normal stridssituation, man måste i princip ha det fastspänt och bruka mycket kraftigt våld.

De svaga punkterna är respektive slagskämpes muskelstyrka och grepp, inte materialet i vapnet.

Mitt råd är att nöja dig med avväpna.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Svärdsbrytare ...

En svärdsbrytare ser ut så här (47 cm lång):

Exemplet på bilden är en replik av en svärdsbrytare från 1600-talet.

Svärden den är tänkt att användas mot ser ut så här (111 cm lång):

Inte direkt något långsvärd alltså. Jag skulle nog ge en rappir (som bilden föreställer) samma hardness och hp som en dolk (10 resp. 1) med tanke på den smala klingan.

Det innebär att det finns en chans att du lyckas bryta av både dolkar, rappirer och kortsvärd (hardness 10, hp 2) om svärdsbrytaren gör 2d6 i skada mot vapen. Detta är rimligt. Mot större vapen är den (och bör vara) helt värdelös.

Troberg

Sinister eater
Re: Svärdsbrytare ...

Är den verkligen avsedd för att bryta svärdet eller är den (namnet till trots) tänkt för att låsa motståndarens vapen medan man gör ont på honom?

Dante

Staff member
Både och tror jag ...

Jag är långt ifrån någon expert på ämnet, men med en smula logik och kunskaper om vår världs fysiska lagar kommer man ganska långt.

Klart är att klingans utformning lämpar sig utomordentligt väl för att fånga och hålla fast motståndarens vapen (så länge detta vapen har en smal, rappirliknande klinga).

Fångar du motståndarens klinga en bra bit från hjaltet borde du dessutom kunna utnyttja hävstångskraften för att bryta den (eller åtminstone tvinga motståndaren att släppa sitt vapen). Fångar du klingan nära hjaltet (där den är som starkast) borde det bli avsevärt svårare.

Om svärdsbrytaren gör 2d6 i skada mot andra vapen och en rappir har hardness 10 och hp 1 har du alltså 1 chans på 12 att lyckas bryta rappirens klinga. En ganska rimlig chans tycker jag.

Utöver detta borde svärdsbrytaren ge en bonus på försök att avväpna dolk- eller rappirbeväpnade motståndare.

Troberg

Sinister eater
Re: Både och tror jag ...

Fångar du motståndarens klinga en bra bit från hjaltet borde du dessutom kunna utnyttja hävstångskraften för att bryta den (eller åtminstone tvinga motståndaren att släppa sitt vapen). Fångar du klingan nära hjaltet (där den är som starkast) borde det bli avsevärt svårare.
Jag tror det är tvärt om. Längre ut fjädrar klingan mer och kan därför inte snäppas av lika lätt. Prova att knäcka en bit spagetti så förstår du vad jag menar.

Lyckas du inte knäcka spagettin så behöver du antingen träna musklerna eller låta bli att koka den först.

Troberg

Sinister eater
Re: går nog inte att jämföra spagetti med stål [nt]

Jodå, åtminstone när det gäller hur kraften fördelas längs en hård men flexibel stång.

Om man koker den så funkar det dock inte. Färskpasta funkar också markant sämre. Ravioli funkar inte alls.

Om du menar dess duglighet som vapen så tror jag nog fortfarande att stål är snäppet vassare.

Dante

Staff member
Jag tror att du är ute och cyklar ...

Du måste betänka att du har en motståndare som håller i bortre änden av rappiren. Ju närmare hans hand du försöker bryta klingan, desto kortare hävstång har du till ditt förfogande. Dessutom blir klingan allt starkare ju närmare hjaltet du kommer.

Äh vafan, det du säger låter också rimligt. Jag har helt enkelt ingen aning.

Jag känner för övrigt att vi börjat glida från det ursprungliga ämnet (vars fråga dessutom redan är besvarad), så vi kanske ska släppa det här innan jag måste varna mig själv för OT-inlägg och låsa tråden.

Troberg

Sinister eater
Re: Jag tror att du är ute och cyklar ...

Jag har helt enkelt ingen aning.
Inte jag heller egentligen, jag bara gissar utifrån mina erfarenheter om vilken ände av ett fiskespö som lättast knäcks på det sättet. Har dock nyss själv gjort spagettitestet med en gaffel som svärdsbrytare och barilla som svärd och det stödjer min teori. Möjligt att annan pasta skulle ge annat resultat... :gremgrin:

För att återgå till ämnet så är stål starkt. Man knäcker det inte lätt om det inte är för hårt härdat, däremot kan man böja det, speciellt om det är lite för mjukt härdat. Sätt ett plattjärn eller en sparkmed i ett skruvstycke och försök slå av det med slägga. Du kommer inte att lyckas.

Svärd är inte gjorda av glas eller is.

Jag reparerade ena bilen idag och konstaterade att öglan för att lyfta motorn i var cirka 3-4 mm bred, 2 mm tjock plåt. Det är inte speciellt mycket, betydligt mindre än ett svärd. Den är säkert inte heller härdad på något sätt.

Jag känner för övrigt att vi börjat glida från det ursprungliga ämnet (vars fråga dessutom redan är besvarad), så vi kanske ska släppa det här innan jag måste varna mig själv för OT-inlägg och låsa tråden.
Vad är det för mening med att ha makt om man inte missbrukar den? :gremconfused:

OK, dropping it.

Eagleheart

Veteran

det jag menar är att det blir nog lättare att bryta av svärdet om man bryter närmare hjaltet... men det krävs jääävligt mycket mer styrka istället, och så mycket styrka har nog inte en människa

Troberg

Sinister eater

det jag menar är att det blir nog lättare att bryta av svärdet om man bryter närmare hjaltet... men det krävs jääävligt mycket mer styrka istället, och så mycket styrka har nog inte en människa
Vilker för mig tillbaka till min ursprungskommentar. Man bryter inte svärd, man låser dem eller vrider/slår dem ur handen på motståndaren.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Både och tror jag ...

"Om svärdsbrytaren gör 2d6 i skada mot andra vapen och en rappir har hardness 10 och hp 1 har du alltså 1 chans på 12 att lyckas bryta rappirens klinga. En ganska rimlig chans tycker jag."

Egentligen är chansen mindre än så, med tanke på att det bara finns en nummerkombination med 2T6 (dubbelsexa) kan ge 12, medan nummer närmre mitten (7) kan fås fram av fler kombinationer (7 kan till exempel fås med 1+6, 2+5 och 3+4). Man har alltså än mindre chans att bryta av klingan, hur liten kan någon som är bättre än jag på matematik räkna ut...

Dante

Staff member
Nej då ...

Om rappiren har hardness 10 och hp 1 måste du slå 11 eller 12 med 2d6 för att bryta den.

Sannolikheten för att du ska slå 12 är 1 på 36 (två sexor). Sannolikheten för att du ska slå 11 är 2 på 36 (en sexa och en femma eller en femma och en sexa). Sannolikheten för att du ska slå 11 eller 12 är alltså 3 på 36 eller, annorlunda uttryckt, 1 på 12.