Nekromanti [BW/BE] Prometheus Habitat 13

Christoffer

It's all pig.
Jag, Simon och Måns har under en tid planerat en kampanj över GDocs användandes någon slags mix av Burning Wheel och Burning Empires. Eller, egentligen Burning Empires med Range and Cover och utan Infectionmechanic.

Vi kommer som sagt spela över Google Docs och dokumenten kommer antingen vara öppna efter varje avslutat kapitel eller så spelar vi helt öppet. Jag vet inte om vi bestämt oss än för vilket vi önskar. Oavsett kommer länkar komma senare för den som är intresserad att följa hjältarnas äventyrande.

Om det finns ett intresse kommer jag efter vi avslutat ett kapitel öppna upp och dela ut alla de dokument som är kopplade till mina förberedelser. Jag har ansträngt mig för att allt vad jag gör och tänker skall finnas på GDocs för att kunna delas ut om någon är intresserad. Detta kommer dock först ske efter det att vi avslutat allt vad mina förberedelser behandlar.

Men, än så länge får ni suga på namnet, Prometheus Habitat 13. Och en bild kanske jag kan avvara.

Simon och Måns, ni är välkomna att prata mer om det hela här.

Attachments

Simon

Swashbuckler
Sereg said:
hur funkar det i praktiken att spela över google docs?
Mycket bra, i min erfarenhet. Det här är typ femte kampanjen jag kör i den formen och har nog säkert över hundra sidor spel vid det här laget.

Undrar du förresten "hur" som i "hur bra", eller som i "hur går ni tillväga"? :gremsmile:

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Simon said:
Sereg said:
hur funkar det i praktiken att spela över google docs?
Mycket bra, i min erfarenhet. Det här är typ femte kampanjen jag kör i den formen och har nog säkert över hundra sidor spel vid det här laget.

Undrar du förresten "hur" som i "hur bra", eller som i "hur går ni tillväga"? :gremsmile:
ja, alltså kör ni som en chat fast i gdocs?

Christoffer

It's all pig.
Som en långsam chat, typ mer saamhållet forum.

Simon postade om en tidigare kampanj vi spelat här, följ länken till kapitel noll, så ser du hur det kan se ut..

Nabu

Warrior
Jag tycker det där verkar ashäftigt! Jag kanske är dum som inte förstår hur man sätter upp GDokumentet dock. Du skapar dokumentet, delar det med de du vill... finns det något smidigt sätt att skapa rutorna? Är högerkolumen kommentarer? Aaah, I want to know!

Christoffer

It's all pig.
Precis! Skapa dokumentet, dela ut det, skapa rutorna med hjälp av tabellmenyn, från början bara någon rad, sen lägger man till raderna allt eftersom. Vänsterfältet är för fiktionen, för "jag höjer revolvern och skjuter byrackan innan den hinner undan" och högerfältet är för vad det innebär regelmässigt, för "ok det blir Firearms mot byrackans Speed" eller "Gooooiing aggro!!" eller om man inte spelar BW eller AW kanske något i stil med "ok TN är 27, slå T20+revolver".

Klarare?

Simon

Swashbuckler
Poppe said:
Precis! Skapa dokumentet, dela ut det, skapa rutorna med hjälp av tabellmenyn, från början bara någon rad, sen lägger man till raderna allt eftersom. Vänsterfältet är för fiktionen, för "jag höjer revolvern och skjuter byrackan innan den hinner undan" och högerfältet är för vad det innebär regelmässigt, för "ok det blir Firearms mot byrackans Speed" eller "Gooooiing aggro!!" eller om man inte spelar BW eller AW kanske något i stil med "ok TN är 27, slå T20+revolver".

Klarare?
Exakt. Tabellfinesser att nämna är att högerklicka i tabellen och välja Tabellegenskaper för att kunna ställa in linjernas tjocklek och färg, samt att man kan lägga till nya rader smidigt genom att trycka Tab när man är i sista rutan.

Jag gillar att sätta en färg och ett typsnitt specifikt för kampanjen, särskilt trevligt om man har flera igång samtidigt, bidrar till feeling rätt bra. Det gör man under Page Setup under File.

Christoffer

It's all pig.
Re: [BW/BE] Prometheus Habitat 13 - Kapitel 1

Kapitel 1 är nu avklarat. Kort inledning. Jag försökte visualisera hur det här kapitlet känns och en bra jämförelse är nog följande:

En volleybollplan. Alla spelare är på sina platser, spelaren som skall serva har ställt sig på sin plats, studsar bollen ett par gånger och gör sig redo att skicka iväg den, men ännu är bollen bara påväg upp, den har inte lämnat hennes hand än, men den är påväg, uppåt, förväntningarna är sjukt stora. I vart fall för mig. Det intressanta är att jag egentligen inte vet vem det är som kommer dra av serven. Observera, "spelare" i det här fallet, i den här visuella bilden jag har av känslan efter kapitel 1, inkluderar även mig som spelledare. Vi får se i kapitel 2.

Huvudpersonerna hittar ni här. Det är Simon som spelar Oni och Måns som spelar Feydh, vilket även framgår ur speldokumentet. Vill ni följa med kan ni göra det här.

Jag har egentligen inte så mycket att säga än. Jag gillar det. Det finns en spänning som är väldigt personlig, något jag kände av i vårt AW-spel, Silver Desert.

Nabu

Warrior

Kul att se! Kommer med glädje att hänga med!

Nabu

Warrior

Hände något med kapitel 2 eller? Det kanske bara är länken i slutet på kapitel 1 som är missvisande, då den leder till ett nytt dokument (tomt, ej namngivet)?

Mogger

Hipsteranka

Länken var fel, den är uppdaterad nu.

Nabu

Warrior

Finfint! Sedan är kapitel 2 inte öppet för mig :[ Jag har skickat en request (ecultist@gmail.com).

Christoffer

It's all pig.

Den är nog inte öppen för vem som helst. Hur skulle vi göra med det? Öppna efter avslutade kapitel eller spela öppet från början? Mig spelar det ingen roll så ni bestämmer.

Mogger

Hipsteranka

Vi kan öppna efter avslutat kapitel. Jag kan bli lite stressad om det står att någon är viewing när jag ska skriva ett inlägg :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.

Då gör vi så! Håll ut! Kapitel 2 kommer ut publikt inom kort...