Varulv Bybornas hövding - R1

damogn

Swordsman
Regler:

§0: Spelet består av två fraktioner: bybor och varulvar.

§0a: Byborna vinner när alla varulvar är döda.

§0b: Varulvarna vinner när de lika många som byborna.

§1: Bybor får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.

§1a: Varulvarna får prata med varandra utanför speltråden.

§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.

§1c: Det är otillåtet att posta bilder som föreställer roll-PM, eller som föreställer din inbox på WRNU.

§2: En spelare kommer röstas ut varje runda.

§2a: Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas.

§2b: Rösterna måste kunna fångas av Martin3:s rösträkningsverktyg för att räknas. Använd formatering med @-tagg:

Röst: @damogn

§3: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start.

§3a: När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden.

§3b: Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.

§3ba: Om det är oavgjort mellan två eller flera spelare är äldsta röst utslagsgivande.

§3c: Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda.

Julius Caesars Imperium (meny):

Caesar får sätta ihop Praetoriangardet själv.
Statskassan måste ha 0 eller fler sestertier när alla val är gjorda.

A: Cohortes Praetoriae. Välj ett alternativ:
( ) 0 extra romare från Legio X Equestris. (26 s)
( ) 1 extra romare från Legio X Equestris. (18 s)
( ) 2 extra romare från Legio X Equestris. (10 s)
( ) 3 extra romare från Legio X Equestris. (4 s)

B: Troubadix sång. Välj ett alternativ:
( ) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli röda och gallernas gröna. (+6 s)
( ) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli gröna och gallernas röda. (+4 s)
( ) Troubadix sång får allas ansikten att bli gröna. (-2 s)
( ) Troubadix sång får allas ansikten att bli röda. (-2 s)

C: Vae victo, vae vicits! Välj så många du har råd med:
( ) Delenda Carthago: Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor. (-8 s)
( ) Et tu, Brute: Ni får nattmörda på jämna (R2, R4, o.s.v.) rundor. (-8 s)
( ) Caliguliminix har kommit till byn: En romare, ditt val, får alltid grönt ansikte av Troubadix sång. (-8 s)
( ) Aut Caesar, aut nihil: Julius Caesar har en extra röst en gång (skrivs privat till SL). Kan användas för snajp. (-8 s)
( ) Semper Batallius har skapat en tvedräkt: Romarna har ett fritt nattmord att användas när som helst - det förbrukas efter användning. (-8 s)
( ) Druiden har fått en bautasten i huvudet: trolldrycken han delar ut skyddar inte mot nattmord. (-8 s)

Anmälda
@Basenanji
@Anthrox
@Brynolf
@StradhLestat
@Sidd
@Vimes
@fjodorsenuba
@Sysp
@Big Mama
@Sömniga Isaac
@Octagonal

@Anthrox är Majestix, byns hövding och har druckit av trolldrycken. Han är alltså odödlig (kan inte röstas ut eller nattmördas) under R1 och R2.

Byn har även en trubadur (siare) Troubadix och en druid (väktare) Miraculix. Dessa är hemliga men har fått privata meddelanden från mig.

Länk till röstverktyget:
https://werewolf.florin.nu/84472

Tider:
R1 slutar på tisdagen den 17 december klockan 21:00

Last edited:

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
@damogn kommer vi få veta Caesars val under spelets gång eller är det helt och hållet upp till oss att luska ut det?

fjodorsenuba

Krigarpoet
Sitter och kukilurar på vad jag skulle välja or denna sörja så är nog jag inne på 2 med ulvar och semper batallius.
Sannolikt valt två aktiva legionärer och försökt lågflyga i mål med att byn röstar ut sig självt.

Brynolf

Dum fan
"Standard" är ju iaf två legionärer och vanlig Troubadix-siare, vilket går jämnt ut.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
@damogn skriv gärna ut när rundan slutar, så det inte råder några tveksamheter kring det.

Röst: @Sidd
In i spel och säg något roligt!

damogn

Swordsman
Rock och roll!

Fråga: vad menas med att caesars extraröst kan användas för snajp?
Det innebär att den fungerar som en vanlig röst, fast hemlig. Den görs via PM, men tiden antecknas, så ifall den är tidigare än de andra så vinner den om det är lika.

Brynolf

Dum fan
Det innebär att den fungerar som en vanlig röst, fast hemlig. Den görs via PM, men tiden antecknas, så ifall den är tidigare än de andra så vinner den om det är lika.
Intressant. Så den behöver alltså inte läggas på samma person som caesars vanliga röst. Det gör den ju bättre än en "ordinär" dubbelröst.

Sysp

NNO
Kul med varulvsspel igen och lite annorlunda upplägg! En grön Anthrox och säker är ju en rejäl fördel i R1 och R2 som jag tycker vi borde kunna spela hem, det vänder ju på klassisk varulvsspelslogik om den oinformerade majoriteten som förlorar mot den informerade minoriteten.

Detta plus ett MU-upplägg (där inte MU-Ceasars val avslöjas under spel) gör det här ju till en rätt unik omgång så det är väl bara att plocka på sig analyshatten.

Elva spelare gör ju att fyra ulvar måste vara hyfsat attraktivt från ett röstningsperspektiv, men det här känns samtidigt som en omgång där man verkligen måste ha nattmord för att kunna hävda sig som ulv (hyfsat lågt spelarantal och tre powerroller i byn) och det ser spontant svårt ut att klämma in nattmord med så många ulvar (ska räkna lite på scenarion senare i eftermiddag när jag har mer tid). Så ett lägre ulvantal (1-3) och fulla nattmord verkar mer troligt.

Frågan är om vi kan nyttja hövding Anthrox på något sätt likt svällskroppssiaren i Valulv för att koordinera röstning så att det blir svårt att gömma sig. Å andra sidan ledde det ju väldigt dålig signal från röstningen så det kanske är bättre att köra VJVS och verkligen tvinga folk att ta ställning istället för att glatt lägga sig där Anthrox pekar.

Brynolf

Dum fan
"Standard" är ju iaf två legionärer och vanlig Troubadix-siare, vilket går jämnt ut.
Jag skulle gissa att vi har med en standardsituation att göra. Extramord, stympade väktare och annat känns inte lika värt som att ha vanliga nattmord. Möjligen kan man vara färre legionärer och köpa till någon kul bonus utöver det, men jag kommer utgå ifrån att det är vanilla-läge tills jag ser något tecken på motsatsen.

Brynolf

Dum fan
Frågan är om vi kan nyttja hövding Anthrox på något sätt likt svällskroppssiaren i Valulv för att koordinera röstning så att det blir svårt att gömma sig. Å andra sidan ledde det ju väldigt dålig signal från röstningen så det kanske är bättre att köra VJVS och verkligen tvinga folk att ta ställning istället för att glatt lägga sig där Anthrox pekar.
Jag tycker det senare. Svällkroppsjesus var kul på många sätt men att kommendera röster funkade inte då och kommer inte funka nu.

Sysp

NNO
@damogn Fina fluffiga formuleringar :D Men jag måste bara fråga om den här:

"( ) Semper Batallius har skapat en tvedräkt: Romarna har ett fritt nattmord att användas när som helst - det förbrukas efter användning. (-8 s)"

Visst är när som helst fortfarande mellan rundor? Inte tio minuter innan röstningen stängs t ex?

damogn

Swordsman
@damogn Fina fluffiga formuleringar :D Men jag måste bara fråga om den här:

"( ) Semper Batallius har skapat en tvedräkt: Romarna har ett fritt nattmord att användas när som helst - det förbrukas efter användning. (-8 s)"

Visst är när som helst fortfarande mellan rundor? Inte tio minuter innan röstningen stängs t ex?
Ja, det är som ett vanligt nattmord. Så inte exakt när som helst utan vilken runda som helst.

damogn

Swordsman
Intressant. Så den behöver alltså inte läggas på samma person som caesars vanliga röst. Det gör den ju bättre än en "ordinär" dubbelröst.
Det blev så för att jag tolkade extraröst så när jag läste om det... :) Tänkte att poängen var att man kunde vara sneaky med den.

Basenanji

Postd20modernist
Tjobbadabba! Då är vi igång, kul!

Ja, med reservation för att jag kanske missar något skitsmart i upplägget så går jag för VJVS (Vanligt j-a varulvsspel). Det är ju jättekul att fundera på vilka val som är bättre/sämre för ulvkaptenen men också svårt med tanke på att det kan vinbägas hit och dit.

Jag tror mer på att vi spekulerar kring hur vi skulle gjort om vi fick chansen att spela Caesar! Då tvingar vi förhoppningsvis ulv(en/arna) att ljuga. Kom ihåg att all info är guld värd för byn!

Förra Mäster ulv var jag helt bombsäker på att jag skulle välja att vara själv på ulvlaget, men nu vetetusan. Finns det någon rimlig kombination som bäger upp nackdelarna? Då skulle det nog vara smartare att välja EN ulv till och två nattmord. Desarmera siaren för resten av pengarna. Så skulle jag göra!

Sedan det gamla vanliga tjatet:

1) Rösta
2) Motivera din röst

2:an är viktig, även om det ibland kan kännas uppenbart.

Jag är mycket nöjd med att Anthrox blev Majestix och hoppas på tydliga direktiv därifrån, dels för att Anthrox är en skarp kniv och dels för auto-skyddet! Kul mekanik, låt oss utnyttja den!

Till sist: nestorn och upphovsmakaren @Vimes kommer ju bli en särskilt viktig nyckelspelare! Med tanke på risken att du tas ut snabbt, spill bönorna! Hjälp oss att vinna sista matchen 2024! Vad ska vi tänka på särskilt i spelet? Hur hade du valt om du blev Caesar? Finns det någon som du tycker att vi ska se upp med särskilt?

RÖST: @Vimes

Basenanji

Postd20modernist
Särskilt kul att du är med @Sömniga Isaac ! 😃

Det kan vara överväldigande för en nybörjare så jag vill skicka med lite pepp på följande vis:

Kolla in den här guiden av Vimes!

Den är jättebra och ger konkreta råd på hur man ksn spela!

Våga skriv, våga anklaga folk och våga stå för DINA åsikter! Hur jobbigt och läskigt det än kan kännas så hjälper det byn mest att du går din egen väg! Och alla vi bybor har svårt att veta exakt hur saker ligger till då ställ lagom krav på dig själv: gör ditt bästa!

Ställ också frågor om det du undrar! Det hjälper fler än bara dig!

Lycka till och välkommen igen!