Wilmer
Hero
Filar på ett simpelt och speligt system för luftskeppsstrid samt generering av luftskepp. Tagit rätt mycket från det av Castle-Falkensteins system någon tog upp.
Varje skepp har tre värden:
Hjärter: KP och klumpighet
Ruter: attacker
Spader: pansar/undanmanövrer
Man har lika många kort på hand som skeppets värden och spelar ut ett varje runda, när handen är tom drar man en ny likadan. Hjärter gör ingenting, ruter gör 1 skada och spader hindrar ett anfall. När man har tagit lika mycket skada som sitt hjärtervärde så är man ute ur striden och kan bordas eller krashlanda eller något.
Det fina imo är att stora skepp (många kort) kan göra många saker i början men kan bli lätta att förutsäga eftersom man vet vilka kort de har kvar medans små skepp "laddar om" ofta och blir lite smidigare om än mer begränsade i sitt handlande även på full hand.
Finns det några überbuilds som slår allt? Det jag kan komma på är att ha 100000 hjärter och 100000 ruter eftersom man aldrig dör och kan ösa ut attacker tills motståndaren kolar. Det kan ju balanseras bort genom att säga att så stora skepp är för dyra.
Om det är mer än 2 stridande, hur borde det skötas då? Ska stora skepp kunna spela ut flera olika kort mot olika motståndare? Gäller försvar mot alla inkommande attacker eller bara en? Räknar med att en normal hand ser ut:
kogg: 4 kort
fregatt: 6 kort
slagskepp: 8 kort
flygande fästningar: 10 kort.