Ett av mina återkommande sidoprojekt är att bygga en steampunkvärld som verkigen smakar steampunk. En av de saker som jag märker när jag pular i världen är att jag väldigt ofta kommer tillbaka till att jag vill bygga stora viktiga samhällsfunktioner på ett sätt som kan angripas för att skapa ganska tunga kaoriska situationer. Som exempel har jag skapat ett plasmabaserat power grid som är väldigt sårbart och lätt att skada och som kräver kontinuelig manuell övervakning av massor med folk och som är beroende av experter för att inte braka samman. Syftet med saker som dessa är egentligen att lusa ned hela världen med intressanta personer och funktioner och även att skapa en uppsjö av äventyrskrokar.
Är det bara jag som resonerar såhär när jag bygger en värld eller ett samhälle? Jag finner att jag ofta bygger en värld som bara precis håller ihop och där saker allt som oftast barkar rätt rejält åt helskotta när det barkar? Hur tänker ni andra? Hur skapar ni era värdlar, scenarion eller vad det nu må vara?
Är det bara jag som resonerar såhär när jag bygger en värld eller ett samhälle? Jag finner att jag ofta bygger en värld som bara precis håller ihop och där saker allt som oftast barkar rätt rejält åt helskotta när det barkar? Hur tänker ni andra? Hur skapar ni era värdlar, scenarion eller vad det nu må vara?