Vilka grundegenskaper ska en karaktär ha om man vill simulera en social situation istället för en fysisk?
Exempel:
Kön är förmodligen den viktigaste sociala "vinken". Den avgör nästan all annan interaktion. Så kön är en viktig grundegenskap.
Ålder är en annan. En klar förutsättning för hur man förhåller sig hierarkiskt till sina medmänniskor. Äldre har vanligtvis högre status än yngre, men det beror så klart på situationen.
Klass, eller socioekonomisk situation, eller "kapital", men då gäller inte bara pengar och aktier utan även utbildning och kontakter är en typ av kapital.
Ras eller etnicitet kan ha betydelse, och då menar jag Afrikan, Asiat, Europé, osv. Beror väldigt mycket på samhället. Kanske enklare att skippa, för att undvika en infekterad diskussion.
Religion, hamnar i liknande kategori som ras, men beror också på hur man visar sin religion. Igen, vissa samhällen är mer jämlika än andra.
Vad mer?
Exempel:
Kön är förmodligen den viktigaste sociala "vinken". Den avgör nästan all annan interaktion. Så kön är en viktig grundegenskap.
Ålder är en annan. En klar förutsättning för hur man förhåller sig hierarkiskt till sina medmänniskor. Äldre har vanligtvis högre status än yngre, men det beror så klart på situationen.
Klass, eller socioekonomisk situation, eller "kapital", men då gäller inte bara pengar och aktier utan även utbildning och kontakter är en typ av kapital.
Ras eller etnicitet kan ha betydelse, och då menar jag Afrikan, Asiat, Europé, osv. Beror väldigt mycket på samhället. Kanske enklare att skippa, för att undvika en infekterad diskussion.
Religion, hamnar i liknande kategori som ras, men beror också på hur man visar sin religion. Igen, vissa samhällen är mer jämlika än andra.
Vad mer?