Nekromanti Bygga krigsmaskiner

ZerXes

Veteran
För att bygga en krigsmaskin ska ligga på hanvärk står det nånstans i Eon boken, men det finns ju inge speciellt hantvärkarkunskap för att bygga en krigsmaskin. Min RP har färdighet vagnbyggare och krigsmaskiner, borde man inte kunna kombinera dess för att bygga en kriksmaskin eller behöver man några mer hanvärksfärdigheter? dessutom , hur lång tid borde det ta?

Jaak

Warrior
Har aldrig spelat eon så ta de här lite lätt....

Men att bygga en krigsmaskin, en balista eller nåt borde ta ganska lång tid och ensam klarar han det nog inte beror förståss på storleken... men en vecka kanske, stor gissade där men något sånt borde väl va rimligt......

Mouja

Hero
Vagnbygge används bara om du skall ha hjul på din katapult eller vad du nu ska bygga. Enligt mig måste du ha färdigheterna:
Krigsmaskiner, <någon slags färdighet som du använder metall i>, <någon slags färdighet som du använder trä i>.

Och det tar nog 2 månader för 10 duktiga hantverkare att göra en mindre katapult eller liknande.

Jaak

Warrior
"Och det tar nog 2 månader för 10 duktiga hantverkare att göra en mindre katapult eller liknande."

till och med jag och mina kompisar skulle kunna spika ihop en katapult snabbare än så..... nästan... nää men två månader verkar va lite lång tid de tycker i alla fall jag..

Mouja

Hero
Men tänk på att allt arbete .. allt måste stämma !
Allt tänkande och planeringar och ritningar tar nog lite tid det också !

Krille

Super Moderator
"Och det tar nog 2 månader för 10 duktiga hantverkare att göra en mindre katapult eller liknande."

Nu har jag iofs sett två gäng om fyra pers i varje bygga ihop varsin kastmaskin (torsionskatapult respektive motviktskatapult) av skrot på 10 timmar, inklusive inskjutning, men kvaliteten och räckvidden lämnade en del att önska...

Enligt Patriks Kastmaskinsida så byggdes en dragkraftsslunga under fem dagar av fyra personer, med medeltida metoder. Räckvidd var då ca 145 meter för en projektil på 1-1,5 kg, med sex mans dragbesättning.

Jaak

Warrior
"Allt tänkande och planeringar och ritningar tar nog lite tid det också ! "

ritningar har man nog färdiga jag räknade iaf inte med dem eller så typ köper man en... och det var väl att bygga en krigsmaskin och inte rita en det gällde.....

Bjorn

Hero
Glöm inte...

Nu är det väl i och för sig så att även vår tids "skrot" ofta är klart mera sofistikerat och användbart än det "råmaterial" man använde sig av på medeltiden. Dessutom användes det (om jag minns rätt) en hel del högteknologiska metoder typ svetsning i det där avsnittet av Scrap heap...

/Bjorn

Krille

Super Moderator
Re: Glöm inte...

"Nu är det väl i och för sig så att även vår tids "skrot" ofta är klart mera sofistikerat och användbart än det "råmaterial" man använde sig av på medeltiden."

Det beror på vad du menar med "sofistikerad". En rak stång är liksom en rak stång, oavsett om vi talar om en medeltida stock eller ett modernt järnrör. När man ska bygga en kastmaskin så behöver man inte så mycket mer än rakla stänger, eftersom mekaniken är så oerhört grundläggande (kan vi uttala ordet "hävstång"?). Man behöver liksom inte cad/cam eller elektronisk servostyrning av en sak som i princip är en hävstång med en jättetyngd i den ena änden och en lätt projektil i den andra. Den moderna "sofistikeringen" av skrotet är så att säga rätt mycket overkill.

"Dessutom användes det (om jag minns rätt) en hel del högteknologiska metoder typ svetsning i det där avsnittet av Scrap heap..."

Bara i det gula laget. Det orangea laget (som vann den etappen) använde vanlig hederlig spik.

För övrigt har Scrap Heap en helt underbar Gamla Mutant-känsla.

Bjorn

Hero
Re: Glöm inte...

Tjaa det finns ändock en del fördelar. T ex så blir en trebuchetkonstruktion av järnstänger antagligen MYCKET lättare än en av strästockar vilket gör den klart bekvämare att bygga med muskelkraft. Att ha färdiga rörflänsar att sätta i hålen för repet på en torsionskatapult torde spara många timmar jämfört med att tillverka ett tillräckligt runt och slätt hål för att inte skava sönder repet. Moderna spikar har mycket högre böjstyvhet en medeltida vilket gör att man kan samanfoga större trädetaljer på ett enklare sätt. Listan kan göras lång, detaljerna är var och en ganska subtila men i slutändan betydelsefulla.
(IMNSHO!)

Scrap heap är för övrigt en djävligt bra programmserie...

/Bjorn

Jaak

Warrior
jaja

men ändå SÅ mycket längre tid kan det inte röra sig om eller hur..........

ZerXes

Veteran
ritningar och sånt e redan klart, jag behöver bara gå ut i skogen och hugga lite ved och sen sätta igång...typ

Jaak

Warrior
Re: jaja

nää faktiskt inte... de var inte så jag menade de jag menade var att det nog inte tar så mycket längre tid för en tränad hantverkare på medeltiden (med råmaterial och ritning) att bygga en krigsmaskin än om några gubbar/ungdomar (eller va dom nu va) som inte ens har ett jävla humm om hur man bygger den skulle bygga den nu... och det var ju faktiskt några som hade byggt i trä...

Jaak

Warrior
att "hugga lite ved" kan ju faktiskt ta ett tag speciellt om man är ensam men vadå alla snackar ju om att de finns tabeller till allt i EON finns det ingen över att typ bygga saker (krigsmaskin) och "hugga ved"........ kanske inte det absolut viktigaste.... men lite efterfrågan finns det ju (du t.ex)

Krille

Super Moderator
"ritningar och sånt e redan klart, jag behöver bara gå ut i skogen och hugga lite ved och sen sätta igång...typ"

Det svåra med att bygga krigsmaskiner är inte att bygga maskinen. Det kan vilken timmerman som helst om han bara får ledning.

Den som leder arbetet och vet vad han vill ha behöver färdigheten Krigsmaskiner. De som bygger den (de övriga) behöver antingen Grovsmed eller Timmerman. Har du metalldelarna byggda i förväg så behöver du knappt grovsmeden heller. Vad du behöver göra är att bygga två tripoder, en lång kastarm och en låda om du ska bygga en motviktskatapult. Är det en stor jävel kan du behöva bygga en trampkvarn också med lite utväxling för att kunna dra ner kastarmen - i så fall underlättar det om du har Mekanik också.

Den stora krånligheten är avpassning av slunga och krok. Beroende på hur du bygger kroken så kan du avpassa räckvidden och kastbanan på skottet - du kan till och med skjuta baklänges om du inte är försiktig.

Björn Hellqvist

Swordsman
Jag tror nog att man strävar efter att använda torkat timmer istället för att ta nyfällda träd - det gör underverk för konstruktionens hållbarhet! Rep, smidda beslag och timmer bör varje förutseende general ha med på kampanjen - kanske har man rent av byggt maskinen, monterat ned den och sedan lagt den på vagnar för att snabbt montera den igen när den behövs.