Nekromanti Bygga rollspel på äventyr?

Max Raven

T12-kultist
Här nämner Krille (Rävsvans Förlag, har skapat Skymningshem och Västmark och varit medskrivare på en hög andra rollspel) att han börjat bygga sin värld genom att skriva äventyr till den. Motiveringen, med lite omskrivning, är att världen blir mer sammanhängande då, eftersom man börjar tänka på hur de olika element man har liggande fungerar egentligen.

När man gör ett rollspel med berättarfokus så verkar det här ganska smart - och egentligen så fort man bygger på allting med tänkande, aktiva deltagare i en värld - "mänskliga aktörer" då. Om man vill ge världen en historia känns det också som att det är bra.

Min fundering är - varför inte bygga "hela" sitt rollspel på det här sättet? Man skapar äventyr, ser vad man behöver för att spela dem, skapar/modifierar regler efter behov, lägger till/ändrar med den feedback man får... Kort sagt, en större fokus på snabbkoppling mellan spelmakare/spelare, via äventyr. Sedan så kan man behålla de äventyr man skrivit och släppa dem när rollspelet släpps.

För min del fick jag mycket större fokus med mitt bygge på Cydonia när jag skulle göra ett "testäventyr" till mina kompisar, fick feedback som direkt förbättrade det mycket - kort sagt, en del fluff åsido har jag fått mer konkretisering av världen, reglerna och respons från det enda äventyr jag skapat till Cydonia än närapå resten sammanlagt.

Så vad tycker ni - äventyrsbaserat rollspelsskapande? Kan det vara något?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det mesta av Höstdimma är gjort så, jag hade en ide om hur det borde se ut, skrev äventyr och lade till det som behövdes. Skrev nästa äventyr, och lade till det som behövdes för det. Så upprepades processen tills jag var "klar".

Det är därför det finns massor med detaljer i vissa områden, medan andra delar av världsbeskrivningen bara omnämns i förbigående.

Ram

Skev
Absolut. Det är precis rätt sätt för att vara säker på att få med precis det som man vill att spelet skall handla om och även att se till att inte få med de saker som spelet inte skall handla om.

Jag skulle aldrig klara av att göra det dock, jag är för mycket generallist och har för mycket trad-hjärta för att kunna designa bra, fokuserade spel.

Krille

Super Moderator
Ram said:
Jag skulle aldrig klara av att göra det dock, jag är för mycket generallist och har för mycket trad-hjärta för att kunna designa bra, fokuserade spel.
Jag anser mig också vara generalist och ha trad-hjärta, men likförbannat anser jag mig ha nytta av att skriva världen efter äventyret. Även om man inte skriver allt efter sina äventyr så visar även ett äventyr vilken sorts information som du faktiskt behöver.

Ram

Skev
Krille said:
Jag anser mig också vara generalist och ha trad-hjärta, men likförbannat anser jag mig ha nytta av att skriva världen efter äventyret. Även om man inte skriver allt efter sina äventyr så visar även ett äventyr vilken sorts information som du faktiskt behöver.
Ja, men som jag tolkade Max Raven så var frågan mer om man kunde skriva ett helt rollspel efter äventyr, dvs. ta fram regler baserat på det man vill att ett antal äventyr vilket i förlängningen ger spelt skall handla om.

Vad gäller att konstruera en värld så håller jag helt med dig dock.