Här nämner Krille (Rävsvans Förlag, har skapat Skymningshem och Västmark och varit medskrivare på en hög andra rollspel) att han börjat bygga sin värld genom att skriva äventyr till den. Motiveringen, med lite omskrivning, är att världen blir mer sammanhängande då, eftersom man börjar tänka på hur de olika element man har liggande fungerar egentligen.
När man gör ett rollspel med berättarfokus så verkar det här ganska smart - och egentligen så fort man bygger på allting med tänkande, aktiva deltagare i en värld - "mänskliga aktörer" då. Om man vill ge världen en historia känns det också som att det är bra.
Min fundering är - varför inte bygga "hela" sitt rollspel på det här sättet? Man skapar äventyr, ser vad man behöver för att spela dem, skapar/modifierar regler efter behov, lägger till/ändrar med den feedback man får... Kort sagt, en större fokus på snabbkoppling mellan spelmakare/spelare, via äventyr. Sedan så kan man behålla de äventyr man skrivit och släppa dem när rollspelet släpps.
För min del fick jag mycket större fokus med mitt bygge på Cydonia när jag skulle göra ett "testäventyr" till mina kompisar, fick feedback som direkt förbättrade det mycket - kort sagt, en del fluff åsido har jag fått mer konkretisering av världen, reglerna och respons från det enda äventyr jag skapat till Cydonia än närapå resten sammanlagt.
Så vad tycker ni - äventyrsbaserat rollspelsskapande? Kan det vara något?
När man gör ett rollspel med berättarfokus så verkar det här ganska smart - och egentligen så fort man bygger på allting med tänkande, aktiva deltagare i en värld - "mänskliga aktörer" då. Om man vill ge världen en historia känns det också som att det är bra.
Min fundering är - varför inte bygga "hela" sitt rollspel på det här sättet? Man skapar äventyr, ser vad man behöver för att spela dem, skapar/modifierar regler efter behov, lägger till/ändrar med den feedback man får... Kort sagt, en större fokus på snabbkoppling mellan spelmakare/spelare, via äventyr. Sedan så kan man behålla de äventyr man skrivit och släppa dem när rollspelet släpps.
För min del fick jag mycket större fokus med mitt bygge på Cydonia när jag skulle göra ett "testäventyr" till mina kompisar, fick feedback som direkt förbättrade det mycket - kort sagt, en del fluff åsido har jag fått mer konkretisering av världen, reglerna och respons från det enda äventyr jag skapat till Cydonia än närapå resten sammanlagt.
Så vad tycker ni - äventyrsbaserat rollspelsskapande? Kan det vara något?