Re: Bygga värld? D&D : Keep on going
solvebring said:
...Ja, vad sjutton behövs till städernas stad - hela världens nr ono samlingsplats?
Det låter ju som en grytta som sjuder över av intiger om inte annat.
Jag menar om hela den
kända världens makt är centrerad till en enda stad utan nationers rivalitet så kommer ju alla makthungriga varelser
(villka varelser finns det för övrigt?) att samlas där.
Själv brukar jag alltid börja med att rita en karta.
Det gör det mycket enklare för mig att se vad som finns och vad som inte finns och olika typer av uppdrag. Det ger kort sagt en överblick och du kan se dessutom kan man "se" villka platser som är viktiga för allting på pappret framför dig på ett annat sätt.
Min egen "städernas stad" är uppbyggd enligt följande principer:
-Ett gigantiskt palats nästan i mitten av staden med omkring liggande
adels bostäder. Detta område är avgränsat och antngen måste man ha ett
certifikat på att man får vistas här eller att man arbetar för antingen
adeln eller har någon funktion i palatset.
Alt att man själv tillhör en adelsfamilj eller rent av Kejsar familjen.
-Inte mindre än tre marknads områden där det säljs olika typer av varor,
varav en av marknaderna är lite större och lite dyrare.
Det finns ytterligare en marknad ´som inte är öppen för allmänheten och
där det krävs en inbjuden eller liknande för att få vistas.
Här säljs lite mer ljusskygga varor som gift eller förbjudna varor.
-Ett utbrett kloaksystem och under det så finns den ruinerna av den
"gammla staden" kvar. Dvs staden är byggd på ruinerna av en annan stad.
Varför skapa detta nu då ?
Jo därför att då finns det också tillgång till lite dungoen crawling
väldigt nära huvudstaden. Dessutom kan all möjliga (och omöjliga)
varelser finnas där nere utan att hela staden känner till det.
-Ett rent tempel område finns inte utan dessa är uttspridda över staden.
Placera dessa där det känns naturligt att den gudomen tillbeds.
-Eftersom det verkar som du skall göra en stor stad kanske det är lämpligt
att dela in staden i olika "zoner". Där varje "zone" kontrolleras av en egen
del av stadvakten. Dessa stadsvakt kompanier har varsin
kapten som ingår i ett eget råd. Vissa av kompanierna är lagom
korrumperade och det finns väl egentligen ingen lojalitet mot staden som
sådan eller mot dom övriga kompanierna. All lojalitet är vänd mot det egna
kompaniet och deras kapten.
-Antingen så finns det en eller flera organiserad brottsliga rörelser.
Klassiska tjuvgillen eller lönmördar gillen.
Vill du ha flera gillen så gör åtminstone ett "nybörjar gäng" så att inte
hela makten läggs på ett enda. Då får du helt enkelt en bakdörr som du
kan utnyttja. Dessa gillens högkvarter bör du märka ut på kartan då deras
områden kommer att bli mer självklara samt mycket naturligare för dig.
-Själv vill jag alltid ha en hamn i en sån stad eftersom det är en naturlig
handelsplats/mötesplats. Men det verkar som om du inte vill ha det i den
värld själv hade jag tyckt att det hade känns konstigt.
-Lite olika värdshus och pensionat känns alltid bra att ha med och skrivit
karta till. allt från sunkiga ställen där borden inte rengjorts sen
dom bytte ägare för ett halvår sen och riktigt fina ställen.
Vad är det mer man skall tänka på ? Olika adelsfamiljer så klart men även
handelshus och prästerskap. Den här typen av frågor kan jag väl inte svara
på egentligen eftersom jag tycker att det färgar all för stor del av världen.
Har prästerskapet stor makt exempelvis ? Hur påverkar det ?
Var någonstans ligger militärens makt ? Hos en senat eller några enskilda
generaler ?
Märker att jag håller på att skriva alldeles för mycket
men jag hoppas att det har hjälp dig lite