Nekromanti Bygga värld? D&D

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
What can I say?
Du har öga för detaljer, det må jag säga, och du verkar också kunna binda spindelnät av spänning och "trovärdiga" intriger och dess konsekvenser och gensvar. Riktigt coola grejer du kommit upp med. Din värld verkar riktigt grym, Ymir. Tycker verkligen du skall köra vidare på det. Vore kul om du gav en lägesrapport efter nästa spelsession med detta. Det vore också kul om du skrev ett helt eget spel baserat på det där.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
:gremlaugh:

Jag har lånat många av idéerna från en värld jag filat lite på under projektnamnet 'Efter Istiden'. Den innehåller massor av schysst stuff, egentligen, men jag har liksom tappat lusten lite för dess Tolkienfantasy-kärna, så jag vet inte om det någonsin blir något av det hela, speciellt som jag är så dålig på att få saker gjorda.

Settingen jag beskrev i förra inlägget har dock lite för många drag av, well, D&D, för att jag någonsin ska vilja göra något seriöst av den. Den är cool, visst, och en solid spelvärld, men den känns inte innovativ för fem öre.

Anyhow, jag skrev faktiskt en tråd om kampanjen, du hittar den här. Och här berättar jag kort hur sista spelmötet gick. Det kan vara läsvärt, om du verkligen är intresserad, för vid den punkten var allt fullkomligt bäddat för vääärldens fisktank.

- Ymir, hungrig
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bygga värld? D&D : Keep on going

Ja, nu har jag skissat lite och funderat lite över hur det skall se ut i sin helhet.

Jag tänkte mig - som ett enkelt utkast - om man skall se kontinenten eller vad världen nu skall bestå av, ovan ifrån:

I mitten ligger området "The Civilization" [TC].
TC-området består mest att vidsträckta slätter.
Där till området hör 4-5 mindre städer, och i dess mitt ligger the thing - alltså den fetstora, grymt stora, coola, mystiska, innehhållsrika och överdådiga staden "The Inner Realm", varifrån styret av landet sker. Det är alltså stället där "allting händer" och "beslutas" och "styrs".

Norr över om TC ligger Upper Farm Lands. börjar den mer vilda naturen tillta. Här finns det 3-4 mindre, mer byaktiga "städer" samt massor med gårdar och jordbruksägor.

Söderut om TC ser det i princip likadant som ut som norrut. Där ligger the Lower Farm Lands som också har 3-4 större byar och detta är alltså kort och gott stora jordbruksområden det också.

Längre norrut, ovan Upper Farm Lands ligger the Nothern Mounts. Detta är ett landskap av höjder, kullar och berg, självklart med vildvuxen farlig vildmark runtomkring. Här finns det mycket hårdnackade varelser som gärna lurkar i bergens dunkla grottor.

Längre söder ut ligger the Southern Outbacks. Detta är tropicinspirerade skogar och snår så långt ögat når. Här bor det massor med otrevliga varelser som just trivs i mer tropiskt klimat och dylikt.

Väster om TC ligger the Western Wilderness. Detta är mörka snåriga skogar så långt ögat når kan man säga. Här har dock människorna förr och nu haft en del att pyssla med där. T.ex. är många områden här sedan gammalt populära jaktmarker.

Österut ligger the Eastern Territory. Detta är ett blandområde, mest bestående av skog varvat med mer karga, stenbelagda delar.
Här har det hänt mycket genom historien. Krig har utkämpats mot drower, svartblod, odöda och allt annat otrevligt som ansetts som hot mot uppbyggnaden av TC och The Inner Realm.


Well, thats it for now. Minns att detta bara är lite utkast av öppna idéer, och namnen är verkligen temporära.
Nå, skall skisa vidare och det på The Inner Realm tänkte jag. Ja, saker som hur det styrs, vilka som har majoriteten av makt och invåndarantal, stämning osv.
...Ja, vad sjutton behövs till städernas stad - hela världens nr ono samlingsplats?
 

Egge

Veteran
Joined
15 Feb 2009
Messages
11
Location
Din granne i Göteborg
Re: Bygga värld? D&D : Keep on going

solvebring said:
...Ja, vad sjutton behövs till städernas stad - hela världens nr ono samlingsplats?

Det låter ju som en grytta som sjuder över av intiger om inte annat.
Jag menar om hela den kända världens makt är centrerad till en enda stad utan nationers rivalitet så kommer ju alla makthungriga varelser
(villka varelser finns det för övrigt?) att samlas där.

Själv brukar jag alltid börja med att rita en karta.
Det gör det mycket enklare för mig att se vad som finns och vad som inte finns och olika typer av uppdrag. Det ger kort sagt en överblick och du kan se dessutom kan man "se" villka platser som är viktiga för allting på pappret framför dig på ett annat sätt.

Min egen "städernas stad" är uppbyggd enligt följande principer:

-Ett gigantiskt palats nästan i mitten av staden med omkring liggande
adels bostäder. Detta område är avgränsat och antngen måste man ha ett
certifikat på att man får vistas här eller att man arbetar för antingen
adeln eller har någon funktion i palatset.
Alt att man själv tillhör en adelsfamilj eller rent av Kejsar familjen.

-Inte mindre än tre marknads områden där det säljs olika typer av varor,
varav en av marknaderna är lite större och lite dyrare.
Det finns ytterligare en marknad ´som inte är öppen för allmänheten och
där det krävs en inbjuden eller liknande för att få vistas.
Här säljs lite mer ljusskygga varor som gift eller förbjudna varor.

-Ett utbrett kloaksystem och under det så finns den ruinerna av den
"gammla staden" kvar. Dvs staden är byggd på ruinerna av en annan stad.
Varför skapa detta nu då ?
Jo därför att då finns det också tillgång till lite dungoen crawling
väldigt nära huvudstaden. Dessutom kan all möjliga (och omöjliga)
varelser finnas där nere utan att hela staden känner till det.

-Ett rent tempel område finns inte utan dessa är uttspridda över staden.
Placera dessa där det känns naturligt att den gudomen tillbeds.

-Eftersom det verkar som du skall göra en stor stad kanske det är lämpligt
att dela in staden i olika "zoner". Där varje "zone" kontrolleras av en egen
del av stadvakten. Dessa stadsvakt kompanier har varsin
kapten som ingår i ett eget råd. Vissa av kompanierna är lagom
korrumperade och det finns väl egentligen ingen lojalitet mot staden som
sådan eller mot dom övriga kompanierna. All lojalitet är vänd mot det egna
kompaniet och deras kapten.

-Antingen så finns det en eller flera organiserad brottsliga rörelser.
Klassiska tjuvgillen eller lönmördar gillen.
Vill du ha flera gillen så gör åtminstone ett "nybörjar gäng" så att inte
hela makten läggs på ett enda. Då får du helt enkelt en bakdörr som du
kan utnyttja. Dessa gillens högkvarter bör du märka ut på kartan då deras
områden kommer att bli mer självklara samt mycket naturligare för dig.

-Själv vill jag alltid ha en hamn i en sån stad eftersom det är en naturlig
handelsplats/mötesplats. Men det verkar som om du inte vill ha det i den
värld själv hade jag tyckt att det hade känns konstigt.

-Lite olika värdshus och pensionat känns alltid bra att ha med och skrivit
karta till. allt från sunkiga ställen där borden inte rengjorts sen
dom bytte ägare för ett halvår sen och riktigt fina ställen.

Vad är det mer man skall tänka på ? Olika adelsfamiljer så klart men även
handelshus och prästerskap. Den här typen av frågor kan jag väl inte svara
på egentligen eftersom jag tycker att det färgar all för stor del av världen.
Har prästerskapet stor makt exempelvis ? Hur påverkar det ?
Var någonstans ligger militärens makt ? Hos en senat eller några enskilda
generaler ?

Märker att jag håller på att skriva alldeles för mycket :gremwink:
men jag hoppas att det har hjälp dig lite :gremsmile:
 
Top