Nekromanti Bygger svenska En Garde! på En Garde! från GDW?

Mutanten

Hero
Frågan avser:

1. Reglerna?
2. Världsbeskrivningen (dvs texten, inte tidsepoken)?
3. Övrigt?

Jag syftar på första svenska En Garde! (inte de senare versionerna som Tina Engström har gjort) som skrevs av Michael Petersén och Gunilla Jonsson och någon av de utgåvaor av amerikanska En Garde som kom 1975 och 1977 dvs innan det första svenska En Garde.

Jag tycker det är lite osannolikt att två En Garde!-rollspel (med utropstecken och allt) ska se dagens ljus inom loppet av några år oberoende av varandra. Det hade varit roligt att höra historien bakom hur En Garde I kom till och hur Michael och Gunilla förhöll sig till amerikanska En Garde då det begav sig.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det finns redan två svar i tråden där du tar upp frågan, och båda säger att spelen inte har något gemensamt alls förutom att de utspelar sig under samma tidsepok och har valt det för genren uppenbara namnet.

Mutanten

Hero
Gurgeh;n101068 said:
Det finns redan två svar i tråden där du tar upp frågan, och båda säger att spelen inte har något gemensamt alls förutom att de utspelar sig under samma tidsepok och har valt det för genren uppenbara namnet.
Har de jämfört rätt En Garde rollspel? Det finns flera versioner av både svenska och amerikanska En Garde.

Det är nästan så jag tycker att det är konstigt om det inte finns några samband men det kanske beror på att spelen skrevs före internets tid och att det var svårt att överblicka den amerikanska rollspelsmarknaden. Jag menar, om jag skulle skriva ett En Garde under 80-talet så hade jag ju sökt igenom de stora rollspelsföretagens sortiment efter ett liknande spel av många olika anledningar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mutanten;n101070 said:
Har de jämfört rätt En Garde rollspel? Det finns flera versioner av både svenska och amerikanska En Garde?
Enligt de beskrivningar jag läst av det engelska spelet är reglerna i princip desamma i alla äldre upplagor. Och de nyare versionerna av svenska En Garde! bygger på det äldre svenska spelet, som alltså inte har några regelmässiga likheter med det engelska.

Bolongo

Herr Doktor
Jag minns två saker som var intressanta, och unika för sin tid, med Chadwicks En Garde.

Det första var duell-systemet, som byggde på val av taktiker istället för tärningar.

Det andra var att man inte spelade äventyr som sådana. Istället var kärnaktiviteten sådant som skulle kallas downtime i andra spel. Målet var att avancera socialt, och till det syftet måste man resurshantera sin tid och sina pengar: hur mycket resurser läggs på att festa, hur mycket på militärt tjafs (alltså ens yrke i de flesta fall), och så vidare.

Mutanten

Hero
Bolongo;n101081 said:
Jag minns två saker som var intressanta, och unika för sin tid, med Chadwicks En Garde.

Det första var duell-systemet, som byggde på val av taktiker istället för tärningar.

Det andra var att man inte spelade äventyr som sådana. Istället var kärnaktiviteten sådant som skulle kallas downtime i andra spel. Målet var att avancera socialt, och till det syftet måste man resurshantera sin tid och sina pengar: hur mycket resurser läggs på att festa, hur mycket på militärt tjafs (alltså ens yrke i de flesta fall), och så vidare.
Det låter ju riktigt intressant. Downtime-rollspel blir tom till en ny tråd om jag får bestämma.