Nekromanti Bykrångel

Mogger

Hipsteranka
Jag har nu påbörjat mina första trevande försök att skapa egna län efter reglerna i Riddaren, men stöter ibland på problem. :gremconfused: Jag har utgått från modulen "Consaber".

1. När länsherren slår fram länets antal gods, är dessa då sådana som förlänas av en godsherre? (I den sabriska meningen). Bör man inte isåfall slå fram godsherrens län separat?

2. Antalet byar är en ekvation som jag inte får ihop. Någonstans i "Consaber" står det att det finns över 4000 byar i landet. Skulle jag mot förmodan sätta mig ned och regelmässigt slå fram län på län skulle antalet byar på sin höjd bli 1000. Detta kan iofs förklaras med att länet inte är en strikt geografisk enhet utan länsherren har helt enkelt bara rätt att beskatta det antalet byar som tärningen visar, medan regionens övriga byar betalar tribut direkt till konungen, till templet eller helt enkelt ligger så oländigt att de inte betalar skatt alls.

3. Min sista fråga hör delvis ihop med föregående. Består hertigdöme och grevskap av egna landområden som inte upptas av vasaller.

Hoppas någon har svar på tal. :gremlaugh:

Dan (Neo)

Veteran
Jag kan ju göra ett försök. :gremsmile:

För det första: reglerna i Riddaren är generella för feodalriken i Mundana, vilket kan innebär att man som spelledare ibland måste ta hänsyn till särskilda företeelser i respektive land. Där är det upp till varje spelledare att bestämma hur han vill ha det.

Till frågorna så:

1. När länsherren slår fram länets antal gods, är dessa då sådana som förlänas av en godsherre? (I den sabriska meningen). Bör man inte isåfall slå fram godsherrens län separat?
Antalet gods är länsherrens och ingen annans. Sedan finns det naturligtvis ingenting som hindrar länsherren från att förläna en godsherre ett eller flera av dessa gods.

Om rollpersonen är godsherre slås dennes län mycket riktigt fram separat. Reglerna är "rollpersons-centrerade".

2. ...länet inte är en strikt geografisk enhet utan länsherren har helt enkelt bara rätt att beskatta det antalet byar som tärningen visar, medan regionens övriga byar betalar tribut direkt till konungen, till templet eller helt enkelt ligger så oländigt att de inte betalar skatt alls.
Japp!

3. Består hertigdöme och grevskap av egna landområden som inte upptas av vasaller.
Regeltekniskt (i förläningsreglerna), ja. De områden man slår fram är länsherrens egna .

Jag kommer att försöka sammanställa era frågor till en liten förlänings-FAQ för att underlätta för alla som vill ha en egen jordplätt och undersåtar att hunsa i Mundana. Så småningom kommer den väl upp på Neogames hemsida också.

Dan (Neo)

Veteran
Och glöm inte godsherrarna! =)

Skulle jag mot förmodan sätta mig ned och regelmässigt slå fram län på län skulle antalet byar på sin höjd bli 1000.
Tänk dessutom på att systemet med godsherrar är utbrett i Consaber, och att skillnaden mellan godsherren/riddaren och den jordägande adelsmannen i Consaber i praktiken bara är att "en ägd egendom automatiskt ärvs av en arvtagare då ägaren dör [... och att] en ägare [också kan] dra in en förvaltad egendom om han är missnöjd med hur denna sköts." Räknar man med alla godsherrar och riddare som förvaltar jord i Consaber blir siffrorna ganska rimliga.

Vad man ev. kan göra är att justera upp invånarantalet i byarna i Consaber en aning. Jag har nämligen för mig att de är något större i Consaber jämfört med Soldarn och Drunok, och detta reflekteras inte i de generella reglerna för förläningar som finns i Riddaren. (Storfamiljer är betydligt vanligare i Consaber än i t ex Soldarn)

Mogger

Hipsteranka
Re: Och glöm inte godsherrarna! =)

:gremblush: Det är mycket att hålla reda på. Jo, med godsherrar inräknat hyfsas siffrorna till betydligt. Frågan är bara hur många godsherrar det finns. Spontant tycker jag att de borde vara betydligt fler än baronerna. Kanske fyra gånger fler. Hur är det tänkt här?

"Jag har nämligen för mig att de är något större i Consaber jämfört med Soldarn och Drunok"
Jo det stämmer. Men även länen borde vara större om man jämför antalet länsherrar/m2. (Möjligtvis med undantag för baroner/godsherrar då), så en omvandlingstabell kanske kunde vara något. Vad det gäller byinvånare måste siffran korrigeras med mer än det dubbla. Kanske borde även tunnland, antal byar och eventuellt också antal gods korrigeras en aning.

Korpen

Hero

Glöm inte heller att bönderna i soldarn använder skördetröskor, och kanske traktorer. Det är ända sättet att försörja stadsbefolkingingen i Soldarn (40% av befolkingen lever i städer). Hmmm, Soldarn är inte en feodalstat, det måste varan en industrination med den urbaniseringsgraden...

Dan (Neo)

Veteran
Att bo innanför muren

En stor del av befolkningen i städerna livnär sig på jordbruk - många av städerna i Soldarn är ju "förvuxna" och välbefästa byar. Dessutom är "endast" ca 26% av befolkningen bosatt i städerna - fortfarande en hög siffra, men betänk som sagt att många av invånarna är bönder. (Kemithor Riskoz är en fristad med stor grad av självstyre och dess invånarantal skall inte räknas in i Soldarns totala befolkningssiffra)

Dan (Neo)

Veteran

Men även länen borde vara större om man jämför antalet länsherrar/m2
Kanske. Ett län får ju inte vara större än att man kan administrera det - i annat fall är måste man ju dela ut bitar av det som förläningar till sina undersåtar. Detta bör ju också ha blivit följden av ett långvarit feodalt bruk, varför storleken kanske inte behöver ändras.

Exakt hur många godsherrar som finns vet jag inte, men med tanke på att Consaber kan skrapa ihop ca 4.000 riddare i krigstid kan man nog tänka sig att det finns en hel del godsherrar/riddare som förvaltar jord.

Mitt förslag är att du börjar att använda reglerna som de är nu, men lägger in en undersåte som har samma status som en godsherre, d v s förvaltar (och tar så gott som alla inkomster) från en del av länsherrens mark. Om du sedan tycker att rollpersonen som är länsherre är för svag/fattig kan du alltid låta godsherren missbruka sin situation, vilket kan föranleda ett indragande av marken och en utvidgning av länsherrens förläning. På så sätt har du garderat dig. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka

Kanske. Ett län får ju inte vara större än att man kan administrera det - i annat fall är måste man ju dela ut bitar av det som förläningar till sina undersåtar. Detta bör ju också ha blivit följden av ett långvarit feodalt bruk, varför storleken kanske inte behöver ändras.
Ahh. :gremsmile: Absolut, då känns godsherren också nödvändig.

Mitt förslag är att du börjar att använda reglerna som de är nu, men lägger in en undersåte som har samma status som en godsherre, d v s förvaltar (och tar så gott som alla inkomster) från en del av länsherrens mark.
Min tanke också. Det borde ge rätt balans. Blir lite intressant med en undersåte oxå.

Korpen

Hero
Re: Att bo innanför muren

Det spelar ingen roll om Riskoz i prktiken tillhör soldarn eller ej, de äter inte mindre i staden för det. Lägger man till de 8000 pers till soldarns 62K pers så blir det ändå en urbanisering på 34%.

Att sen det på sidan 59 (A&S) att MER än 90% av soldarns befolking tillhör bondeståndet... Så inser man att de demografiska uppgifterna säger imot varandra...

Mogger

Hipsteranka
Re: Att bo innanför muren

Att sen det på sidan 59 (A&S) att MER än 90% av soldarns befolking tillhör bondeståndet... Så inser man att de demografiska uppgifterna säger imot varandra...
Eller att du säger emot Dan. :gremwink:. Jag håller med om att siffrorna är underliga men om bönderna bor i staden och har sin täppa utanför spelar ingen roll, borsett från den tid det tar att färdas från bostad till åker då.

Om du låter befolkningen vara Soldarns officiella folkräkningssiffror så kan den korrekta siffran vara vilken som helst. Men jag tror varken att folk vet om det eller bryr sig. Soldarns invånare då. :gremsmile:

Dan (Neo)

Veteran
Exakt! [ANT]

Enligt mina egna uträkningar (det var faktiskt inte jag som satte befolkningssiffrorna i A&S, även om jag fungerade som konstruktör av boken - mycket av A&S var "översättning-och-redigering-från-en-klase-dokument-som-skrivits-i-samband-med-Mundana-boken-jobb" ) bor det 781 adelsmän, 926 samorimän, 5.433 borgare och 54.860 bönder och egendomslösa i Soldarn (88% av befolkningen).

Byt ut 90% mot ca 80% direkt sysselsatta med jordbruk (s. 59 i A&S) så stämmer det.