Nekromanti Byta bank

Max Raven

T12-kultist
Min bank (Swedbank) har sugit i största allmänhet i ett årtionde, men nu fick jag en postväxel (på 750 kr) som de vill ha 100 kr för att jag ska få lösa in.

Alltså reagerar jag moget och balanserat och- nä, så faen heller - det här var droppen i en hög med annat småskit de sysslat med sedan jag blev kund hos dem. Nu byter jag bank - de kan fortsätta sina spekulationer och kundförakt med andra människor, I'ma getting out.

Så - har ni några rekommendation på bank? Jag vill ha internetbank, helst med billig penning. Ränta på pengar lär jag inte ha oavsett, så det får jag väl skippa, men finns det vore det en bonus. Bor i Hässleholm, Skåne.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har inga klagomål på SEB. De har en väldigt modern internetbank och du kan betala räkningar via deras mobilapp genom att skanna in OCR-nummer, belopp och bankgironummer med kameran. Supersmidigt!

Vill du ha ränta på pengarna har du rätt i att du får söka dig utanför storbankerna. Jag har ett sparkonto+ på Avanza, och det hade typ 3% ränta när jag öppnade det, men i dessa lågräntetider har den sjunkit till typ hälften av det. Vilket fortfarande är dubbelt så mycket som man får hos SEB. Men Avanza kan man inte ha som enda bank.

Jocke

Man med skägg
Jag är beväpnad med Handelsbanken. De har en riktigt bra app (i alla fall för apple -enheter. inte testet den till android) men allt annat är lite smådåligt.

Det sämsta var nog det att ingen på kontoret som kände till paypal när jag kom in för att jag hade fått min paypal hackad och saknade 11000 på mitt handelsbankenkonto och undrade hur jag skulle agera. Och de kunde inte rådge mig utifrån någon slags internetkunskap utan bara typ på samma sett som om någon skulle ha använt mitt bankkort utan min vetskap. Det var rätt kass.
Det kompenserades av att de var jävligt snabba på att ersätta mitt saknade belopp -tills utredningen är klar, med riska att jag skulle bli återbetalningsskyldig- vilket paypal inte alls vara lika bra på.

Cybot

Mest spelbar
Använder också handelsbanken (både som huvudbank och för visa kort). Bra, pålitliga, inga bullshit avgifter och trixar inte med en för att komma undan jobb.

Har varit tvungen att interagera med Swedbank några gånger pga arbetsgivare, och Swedbank har alltid varit så jäkla bullshit.

Robban

Hero
Kan du inte växla in såna på typ Ica eller nåt? Jag vet att det finns en del ställen som växlar in sånt bara för att bankerna är såna svin.

Troberg

Sinister eater
Jag har själv bytt från Swedbank till SEB, och är helt nöjd.

Det var när de införde att man inte kunde ha rena uttagskort, utan att det måste gå att betala med dem också, och motiverade detta med att det var en EU-regel.

Jag kollade upp det, och det fanns ingen sådan regel. Jag upplyste dem om det, men nej, de stog på sig. OK, jag behövde ju ett kort, så jag bytte. Två dagar senare läser jag i tidningen att det mycket riktigt inte fanns en sådan regel, och att konsumentombudsmannen prickat dem för detta.

Jag går tillbaka till banken och vill ha tillbaka ett rent uttagskort, och får då reda på att detta inte går. Jag visar artikeln i tidningen och en utskrift från konsumentombudsmannens websida, båda visar att de handlat fel. De vägrar dock att ge mig ett sådant kort, så då går jag över gatan till SEB och byter bank.

Det kostade mig iofs några tiotusenlappar att lösa huslånen i förtid, men det fick jag tillbaka på sikt på en markant lägre ränta.

Så jäkla värt det. Kan man inte leverera varan kunden vill ha (och som konsumentombudsmannen kräver att de ska kunna leverera), då förtjänar man inga kunder.