Nekromanti Byta RP mitt i kampanjen

Andy

Vila i frid
Hur brukar ni gör när en spelare har tröttnat på sin rollperson mitt i ett äventyr eller kampanj och vill spela något annat, gör en ny gubbe helt enkelt?

Det finns ju flera senarion. Ett är ju att en rollperson dör (ofta av fysiskt våld från en fiende) och det är ju helt okej. En ny rollperson bör skapas och intrudoceras till kampanjen.

Ett annat senario är att rollsperson som är med finner att han inte längre har någon uppgift i gruppen eller äventyret eller saknar drivkrafter och livsmål som sammanfaller med historien. Är det en anledning lika god som att rollpersonen dör, för att byta gubbe?

Det tredje, och sista senariot, som jag tänkte presentera är om spelaren helt enkelt har tröttnat på sin rollperson. Rollpersonen är tråkig, den utvecklades inte i den rikting som spelaren hade hoppats eller att rollpersonen är en stadsperson men äventyret utspelar sig i en vildmark hela tiden. Spelaren har helt enkelt tröttnat på gubben. Är det okej att byta då?

I den spelgrupp som jag spelar med (och har gjort under lång tid, för tillfället M:UA, Kaisers testamente), så är det okej att hoppa in med en ny rollperson om den gamla skulle dö. Däremot så är SL enligt mig (och det har jag också sagt till honom) lite feg vad gäller motståndet från fienden. Det flesta strider är en dans på rosor för våra erfarna zonrävar och det har gått så långt att rollpersonerna ofta använder närstridsvapen för att slippa slösa forntida ammunition. Ni ser själva att motståndet i denna megakampanj är på ett Kalle Anka stadie. Så, visste, dör en rollperson så får man hoppa in med en ny, inga problem.

Men nu kommer vi till senario två och tre och det är här som det inte funkar i vår spelgrupp, anser jag. Jag har vid kanske tio tillfällen under UA-äventyret sagt att jag vill byta rollperson och jag har haft mist lika många anledningar. Jag anser att min rollperson inte har något incitament att fortsätta äventyra, han passar inte in i gruppen, jag får inte det utrymme jag vill ha för att min karaktär ska utvecklas, vårat sätt att spela är play-to-win men jag vill ha ett personlighetsdrivet spel med min rollperson, jag är trött på min sugiga automatrollperson, min rollperson är bästa på att slåss och överskuggar de andra, min rollperson är bäst på teknologi och överskuggar de andra, min rollperson är robot och kan inte dö av fysiskt våld osv.

Men jag får inte byta rollperson. SL vill inte det och framför allt en av spelarna tycker absolut inte att man ska byta rollperson i en pågående kampanj hur som helst. Jag kan hålla med om att det kan vara kul att lyckas överleva och behålla en rollperson och se honom utvecklas men om man har tröttnat på en gubbe och verkligen inte vill och skiter i karaktärsutveckling för sin rollperson så måste man väl få byta, oavsett anledning?

Hur funkar det i din spelgrupp och hur ofta uppstår problemet?

Vicotnik

Den onde
Staff member
I det kampanjer jag har spelat med min grupp så är alla väldigt öppna och vi låter nya gubbar komma till eller falla bort från gruppen gruppen. Så att alla känner sig nöjda och bekväma med de roller de spelar.
Dvs vill jag byta ut min karaktär så är det inga problem bara jag har en vetig anledning (typ jag trivs inte med min karaktär), sen kanske jag får vänta en stund med att komma in med en ny karaktär då det kanske inte är lämpligt/passande att en ny karaktär kommer in i kampanjen just då. Men det brukar inte vara ett problem.

Och om du har svårt att få dem att lyssna, låt din karaktär begå självmord, då kan de ju inte neka dig en ny karaktär och om de gör det så är de inte värda att spela med enligt min åsikt, för alla ska ha det roligt och trevligt när man spelar (och det har man sällan när man inte trivs med sin karaktär).

//Vicotnik som blir av av med karaktärer på löpande band.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hur brukar ni gör när en spelare har tröttnat på sin rollperson mitt i ett äventyr eller kampanj och vill spela något annat, gör en ny gubbe helt enkelt?
Jag tar ett snack med spelaren om vad det egentligen är som är problemet. Första steget är att försöka lösa detta.

Som din SL hade jag t.ex analyserat problemet och först och främst låtit din karaktär infekteras av något virus eller rost eller syraregn eller liknande, för att göra den mindre mäktig i strid. Jag tycker ju inte att strid är så roligt, men det är heller inte roligt med Kalle Ankastrider... Alternativt hade jag dragit upp motståndet, men då låter det på dig som att övriga rollpersoner skulle klara sig mycket sämre...

Sedan skulle jag ha funderat kring hur jag kunde tillfredsställa ditt behov av karaktärsspel/personlighetsspel. Det är ju vanligtvis sådant spel jag förordar själv, så jag skulle definitivt varit villig att hitta på saker.

Det är trots allt SL som ger utrymmet, det är SL som skapar scenen, det är SL's i första hand att se till så att alla spelarna får sina behov tillfredsställda.

Jag är alltid skeptisk till karaktärsbyten i mitten av kampanjer eftersom jag nästan alltid bygger episka kampanjer med många hemligheter och grejer som avslöjas i ökande tempo, och vill gärna se karaktärer som växer med kampanjen, drabbas av insikt efter insikt och utvecklas...

Men, om problemet verkligen inte går att lösa, så är det självklart så att man får byta karaktär om man inte trivs med den. Mitt spelbord ska man gå ifrån nöjd, och jag går gärna ganska långt för att få mina spelare att göra just detta.

Så: Först försöka andra lösningar, men sedan räcker det med vilken som helst av dina uppräknade anledningar. Då återstår bara att komma på ett rimligt sätt för den nya karaktären att komma in i gruppen...

Big Marco

Läskig
I grund och botten är rollspel till för att ha "roligt" (i vid betydelse). Du har tydligt inte roligt och förklara det för de övriga. Skulle de vilja spela om inte de hade roligt?

Jag menar, är de obstinata med dig så kan ju du vara obstinat tillbaka. Låt din RP göra dumheter, vandra iväg under natten, lägg dig i sjö, släng dig i en krater/ravin/hisschackt, vägra utför de uppgifter som du normalt gör, etc. På så sätt får ingen kul. Lite barnsligt men också väldigt effektivt.

För vem skall behöva spela rollspel om det är tråkigt? Det är inget jobb.

Arfert

Facit
Jag tycker det är självklart att man ska få byta rollperson om man inte trivs med den man har... även mitt i en kampan eller i ett äventyr... tycker dina medspelare verkar konstigt obstinata.

/T

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har inga problem med att spelarna byter karaktärer under spelomgången (okej, möjligt i de sista äventyren då man arbetar mot klimax, men annars inga problem alls).

För mig innebär bytet att jag får en ny berättarperson som jag kan göra hemska saker med som karaktärerna redan har en relation till, vilket är guld värt för mig.

Andy

Vila i frid
Man tackar för alla bra svar och jag tycker det verkar som den samlade rösten här på forumet tycker att det är okej att byta rollperson med den enkla anledningen att man inte trivs med sin gubbe.

Jag ska spela ikväll så vi får se vad jag kan hitta på. :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
Falluckor

Jag är alltid skeptisk till karaktärsbyten i mitten av kampanjer eftersom jag nästan alltid bygger episka kampanjer med många hemligheter och grejer som avslöjas i ökande tempo, och vill gärna se karaktärer som växer med kampanjen, drabbas av insikt efter insikt och utvecklas...
JMS (han bakom B5) skrev någonstans att han alltid byggde in en fallucka i alla karaktärer som han skriver in i en TV-serie, just utifall att man behöver bli av med dem på något sätt av någon anledning.

Ett bra exempel är...

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">...telepaten Talia Winters, som hade falluckan att hon var hemlig agent för Psi-kåren. Hon var så hemlig att hon inte ens visste om det själv, utan hade allt det där låst bakom telepatiska spärrar. När kontraktet med skådespelerskan Andrea Thompson inte kunde förnyas så aktiverades falluckan, och Talia försvann ur serien.</font></td></tr></table>

...jag kom att tänka på den gamla Star Wars-serietidningen, där Luke gullat ner sig i rödtotten Shira Brie. Plötsligt visar det sig att hon är imperiespion med enda uppgift att diskreditera Luke och få honom uthivad ur alliansen. Sen går hon och dör men lyckas få Luke uthivad i alla fall. Där satt man som läsare och tyckte "wtf?!!!", och sen kom världens äventyr om hur Luke försökte få reda på bevis att Shira var imperiespion (ett äventyr som gav Chewbacca en massa strålkastarljus också, för övrigt).

Det kan vara en idé att ta liknande hänsyn och bygga in en fallucka i rollpersonen när man skapar den, eller bygger in en sådan fallucka tillsammans med spelledaren när den behövs. Skulle rollpersonen bli ohanterbar av en eller annan anledning så aktiveras falluckan.

Rätt hanterat kan det bli riktigt jefla episkt och storslaget.

Organ

Out of time, out of mind
Jag tycker det är SJÄLVKLART att man ska få byta ut sin rollfigur om man vill det. Man kan dock göra det i samförstånd med spelledaren och de andra spelarna så att det sker på ett bra sätt men i slutändan är det upp till spelaren och ingen annan om och hur det ska ske. Tycker i alla fall jag.

/Anders

Bjorn

Hero
Lite omoget kanske?

[ QUOTE ]
I grund och botten är rollspel till för att ha "roligt" (i vid betydelse). Du har tydligt inte roligt och förklara det för de övriga. Skulle de vilja spela om inte de hade roligt?

Jag menar, är de obstinata med dig så kan ju du vara obstinat tillbaka. Låt din RP göra dumheter, vandra iväg under natten, lägg dig i sjö, släng dig i en krater/ravin/hisschackt, vägra utför de uppgifter som du normalt gör, etc. På så sätt får ingen kul. Lite barnsligt men också väldigt effektivt.

För vem skall behöva spela rollspel om det är tråkigt? Det är inget jobb.

[/ QUOTE ]

Altså jag tycker det här är lite väl omoget kanske? Om det nu är så att det sätt din "spelgrupp" spelar på och de "begränsningar" de lägger på ditt spelande är så pass stora att rollspelandet inte längre är roligt tycker jag att det är mycket mera naturligt att helt enkelt inte spela med dom.

Inte i form av att sura eller bara låta bli att dyka upp eller hitta på svepskäl utan helt enkelt så sakligt som möjligt förklara att rollspel på de premisser som finns i gruppen helt enkelt inte är roligt längre och meddela att du hellre gör något annat med din tid.

/Bjorn

Bjorn

Hero
Inte intressant vad vi tycker

Altså varför skulle det vara intressant vad vi här på forumet tycker? Alla spelgrupper måste själva i någon mening finna vad som är ett rimligt "socialt kontrakt" i just den gruppen.

Saker som i vilken utsträckning man har ansvar för varandras "nöje" med spelandet är t.ex. en typisk sådan sak. I en spelgrupp kan det vara helt självklart att man får byta RP för alla de skäl du nämner, i en annan kan det vara helt otänkbart för att man anser att det drabbar andra spelare negativt och man tycker att man får "offra sig för laget".

Ingen annan än ni sjläva kan avgöra vad som är rätt för er grupp!

/Bjorn

Andy

Vila i frid
Re: Jag ställde ju frågan

Om jag inte var intresserad av vad folk på forumet tyckte om denna fråga så skulle jag aldrig ha ställt den.

Jag förstår att det är upp till varje spelgrupp att göra det som känns bäst för dom som är medlemmar.

Jag ställde frågan om hur andra hanterar det faktum att man kan tröttna på sin rollperson och om det är okej att byta den mitt under äventyr.

Ram

Skev
Re: Inte intressant vad vi tycker

Ingen annan än ni sjläva kan avgöra vad som är rätt för er grupp!
Nej, men man måste väl fortfarande kunna diskutera frågan? Att fråga andra vad de har för erfarenheter och åsikter?

Ram

Skev

Jag ställde frågan om hur andra hanterar det faktum att man kan tröttna på sin rollperson och om det är okej att byta den mitt under äventyr.
I ditt specifika fall, vad anger de andra som anledning till att du inte skulle få byta?

Andy

Vila i frid

SL tycker att jag ska behålla den för han gillar min rollperson. Dessutom sitter min automat inne med optionen cyberdeck som tydligen är viktigt senare i äventyret.

Jag har gett förslaget att SL ska låta rollpersonerna hitta ett substitut till cyberdeck så att någon annan kan fixa dom bitarna med hjälp av en manick.

En spelare, som generellt är emot att man byter karaktär för att man har tröttnat, tycker att gruppen är så bra sammansatt och att det finns en bra gemensam historia som våra rollpersoners relationer bygger på.

Jag tycker inte att vi har något speciellt bra spel i gruppen idag och att det inte spelar någon roll vilken historia vi har. Jag tror att om jag får byta rollperson så kommer jag att spela bättre och alla kommer att få det roligare. :gremlaugh:

Ram

Skev

Intressant... Och bara för att få hela scenariot, vad vill du byta till?

Andy

Vila i frid

Vad som helst. Jag har varit inne på en äldre IMM herre, en PSI mutant (med avatar, så löser man cyberjacks biten direkt), en MM smugglare, IMM polis från Hindenburg, IMM Göborgsk diplomat med mera.

Ram

Skev

en PSI mutant (med avatar, så löser man cyberjacks biten direkt),
Det var lite det jag tänkte på. Om du via din nya karaktär löser "problemet", t.ex. genom att din nya karaktär kan laga/extrahera informationen från din gamla karaktär som "råkade trampa på en truppmina" så är det både ett incitament till äventyrare (att hitta din nya karaktär för att lösa ett problem) samt en faktiskt lösning på problemet. Lite krystat, men jag har sett värre... :gremgrin:

Bjorn

Hero

[ QUOTE ]
SL tycker att jag ska behålla den för han gillar min rollperson. Dessutom sitter min automat inne med optionen cyberdeck som tydligen är viktigt senare i äventyret.

[/ QUOTE ]

Uppenbarligen är SL av uppfattningen att spelet skulle bli "tråkigare" för honom om du hade en annan rollperson. Detta är inte nödvändigtvis sant men som en första ansats måste man ju ändå anta att din SL har en hyffsat god uppfattning om vad som är roligt för honom.

Ser två möjliga "angreppsvägar" här som båda i viss mån kan användas parallellt. Dels kan du försöka övertyga SL om att han har misstagit sig och att det skulle bli lika roligt för honom om du hade en annan rollperson.

Det andra handlar om att förklarar att det skulle bli mycket roligare för DIG med en annan rollperson och att i en gruppaktivitet måste man kompromissa och det ska rimligtvis vara roligt för alla. Att man måste göra avvägningar mellan de olika deltagarnas "lycka" kommer man likssom inte ifrån.

[ QUOTE ]
En spelare, som generellt är emot att man byter karaktär för att man har tröttnat, tycker att gruppen är så bra sammansatt och att det finns en bra gemensam historia som våra rollpersoners relationer bygger på.

[/ QUOTE ]

Det är uppenbart att även denna deltagare tycker att han skulle få det "tråkigare" om du bytte rollperson. I princip gäller samma sak som ovan även om det inte riktigt blir samma sak då en spelare-spelare relation har en lite annan maktdynamik.

[ QUOTE ]
Jag tycker inte att vi har något speciellt bra spel i gruppen idag och att det inte spelar någon roll vilken historia vi har. Jag tror att om jag får byta rollperson så kommer jag att spela bättre och alla kommer att få det roligare.

[/ QUOTE ]

Jo detta har framkommit tidigare i tråden. Fast frågan är ju här vad man lägger i begreppen "bra spel" och "spela bättre" och vad man tycker är "roligare".

Om (bara för att ta ett hypotetiskt exempel, jag vet ju inte om det applicerar på din grupp) någon eller några av spelarna tycker att det roligaste med rollspel är att vinna strider och besegra fiender helst så överlägset som möjligt så kommer det ju definitivt påverka deras nöje om en annan spelare byter till en mindre stridskompetent rollperson.

Fakta är att minst två av de andra deltagarna i din grupp verkar tycka att spelet skulle bli "sämre" för dom om du bytte rollperson. Jag säger inte att det nödvändigtvis skall vara utslagsgivande eller att du för den sakens skull ska foga dig men det kan heller inte bara förkastas som ovidkommande.

/Bjorn