Nekromanti Byta ut bakgrundsslagen mot valfria enheter? Tips?

RasmusL

Champion
Jag håller på att dra igång en Eon IV-kampanj och igår testade två av oss rollpersonsskapandet. Och jag blev rädd.
Jag var beredd på att det skulle ta lång tid så vi kom överens om att inte vara så noggranna när vi gjorde val (i och med att det var testroller vi skapade) och vi landade på ca 1,5 tim för en rollperson: godkänt med tanke på att ingen av oss kunde reglerna. Det som förvånade och skrämde upp en aning var dock att 75 % av tiden tycktes gå åt till att slå på tabeller och anteckna olika enheter, lättlärdhet, expertiser och dylikt från dessa och det skämmer mig. Jag ser framför mig situationen när vi ska göra skarpa karaktärer och spenderar 4-5 timmar väntandes på varandras avläsande av tabeller och det kommer inte att fungera, dels för att det är tråkigt och dels för att vårt intresse som spelgrupp inte ligger där. Det kommer inte att ske, jag kommer inte att låta det ske, och vi måste hitta alternativ. Så:

Om du skulle ta bort de regelmässiga effekterna av bakgrundsslagen (färgen de bidrar med kan vara lite spännande och tar mycket mindre tid att hantera), hur skulle du ha gått till väga? Om en skulle byta ut dem mot valfria enheter, vilken mängd är bruklig?

God45

#PrayersForBahakan
Grejen här är att du just stött på en av grejerna som gör Eon dåligt. De dåliga tabellerna kommer aldrig sluta, kolla stridssystemt om du inte tror mig.

Jag hade spelat ett bättre spel direkt om jag var du.

RasmusL

Champion
God45;n128415 said:
Grejen här är att du just stött på en av grejerna som gör Eon dåligt. De dåliga tabellerna kommer aldrig sluta, kolla stridssystemt om du inte tror mig.

Jag hade spelat ett bättre spel direkt om jag var du.

Jag har hört att det ska finnas bananbeskrivningskonfliktresolution så jag är ännu hoppfull!

F ö, du har ingen awesome ruler-move åt mig? Känns som att du skulle briljera här :)

https://www.rollspel.nu/threads/64805

God45

#PrayersForBahakan
RasmusL;n128416 said:
Jag har hört att det ska finnas bananbeskrivningskonfliktresolution så jag är ännu hoppfull!

F ö, du har ingen awesome ruler-move åt mig? Känns som att du skulle briljera här :)

https://www.rollspel.nu/threads/648...ir jag inbjuden så får jag väll ta en titt :)

RasmusL

Champion
God45;n128418 said:
Jag såg att det handlade om Eon på namnet på tråden och stannade ute ur den :p Men blir jag inbjuden så får jag väll ta en titt :)

Yay! :D

Kaigon

Helmgast
Ett schablonresultat för bakgrunstabellerna är 4 valfria enheter eller +2 i valfritt grundläggande attribut.

Några saker jag brukar använda för att snabba upp skapandet av rollpersoner är dels att hjälpformuläret som finns på http://helmgast.se/helmgast/formular-till-eon-iv/ samt att man alltid börjar med att slå ~10 st 1T100-slag och skriver ner dessa. För en grupp RP:er betar man då av alla resultat på en tabell i taget.

Rhodryn

Hero
Kan inte hålla med Kaigon nog om att använda Hjälpformuläret.

Jag ser inte ens den som "bara ett hjälpsamt kladdpapper", som senare kommer kastas, utan för mig är den en del av "karaktärsbladen" och är ett blad som jag även tar fram när jag spelar. Den underlättar oerhört mycket med karaktärsskapandet. Dessutom så är den användbar längre fram i tiden om SL bestämmer sig för att låta karaktärerna höja sina grundegenskaper på något sätt, eftersom då kommer man behöva räkna om de härledda egenskaperna, och där kan det vara bra att veta vad som kom från grundegenskaperna och vad som var rakt av rena "bonus" på den specifika härledda egenskapen i sig (har inte alltid betydelse, men ibland har det).

Jag skulle också göra så att SL är den som större delen av tiden hanterar regelboken, och metodiskt går igenom varje delmoment, och går inte vidare föränn alla är klara med det momentet. Åtminstone tills alla har kommit fram till, och gjort, steg 7 (enligt steg ordningen på Hjälpformuläret), men eventuelt även fram tills steg 9... eftersom det är fram till steg 9 som de flesta/alla tabellslagen finns, efter 9 så är där inte längre några slag på tabeler som måste göras (vad jag minns i alla fall).

Sen är där val som gör att spelaren behöver titta i boken, som t.ex val av vapen från arketypen, etc. Men en hel del av dessa behövs nödvndigtvis inte göras direkt, utan med vissa så kan man vänta med det till senare i rollspelsskapandet... men att så klart någonstans skiva upp vilket val man hade "Ett kastspjut eller en kortbåge", eller "1 unikt vapen, 2 ovanliga vapen, 3 vanliga vapen", etc. Och sedan göra de valen senare. Vissa val är nog bäst att göras när man kommer till dem i stegen dock, men en del är inte helt nödvändigt att göra direkt.

Den biten som kräver mest tabelslag är ju då Händelse slagen. Vad jag skulle göra här är att all personer slår samtliga sina slag direkt (eventuelt vänta med kanske de valfria slagen till efter man slagit de andra och vet vad man fått), noterar vilken tabell och nummer det var (jag brukar skriva första bokstaven från tabellen framför numret... så t.ex "F42" för ett slag av 42 på Färder & Äventyr tabellen, och för valfria så skriver jag ett V framför bokstaven för tabellen jag valde... så t.ex VS79 om jag valde att slå på Strider & drabbningar som ett valfritt, och slog 79)... och efter det så går SL igenom varje tabell för sig och ger varje person deras slag. Och då föreslåt jag att man på Hjälpformuläret lämnar varannan rad ledig, så att man kan skriva vad för grejs man fick från slaget där (så man lättare kommer ihåg senare, och så att man inte nödvändigtvis behöver kolla i boken lika mycket). Då kan man också lättare se vilket av slagen som man vill slå om (har för mig man kunde slå om ett slag)... och då skulle jag bara stryka över den man slår om, och skriva upp omslaget i botten på listan... även här använder jag förkortning... så O för omslag, eventuelt ett V om det var ett valfritt, och sedan bokstaven för tabellen, och så klart numret på det.

Jag kanske är lite väl... detaljerad med sådant här... alla dessa förkortningar, och upskrivningar av val, och allt vad det nu än kan vara. Men jag är som jag är, och jag gillar göra det på detta sättet oavsätt vilket rollspel det är... men specielt Eon är ett sådant spel där man tjänar väldigt mycket på att vara lite mer noggran med sitt "kladdpapper", det underlättat det mesta tycker jag.