Sent 80-tal/tidigt 90-tal, på tal om BGC 2040:
(Jag tycker 2040 börjar starkare och sedan blir svagare till någonstans avsnitt 16. Original-BGC går lite åt andra hållet. Men vem bryr sig? Hardsuits! Bärsärkande robotar! J-pop i två olika musikstilar!)
Tenchi Muyo är bra skit, indeedy. Jag föredrog första två OAV-serierna (dragit mig för att se den tredje) men gillade första TV-serien, mangan och filmerna (ok, Tenchi Muyo in Love 2 kändes lite halvtrist vad jag minns. Bra ledtema dock)
På tal om robotgrejer, G Gundam är en sån där doldis. Bästa Gundam-serien som inte egentligen är en Gundam-serie. Wunderbar.
Och Turn A Gundam, som jag personligen sätter som min favoritgundamserie (även om Zeta Gundam är den mest arketypiska Gundam-serien och 8th MS Team den bästa "militär-Gundam"-serien). Varför? För att det är en postapokalyptisk industriell revolution-värld med invaderande människor från månen? För att det är en serie kriser där de flesta ledarna faktiskt inte vill ha krig med krigshökar i bägge faktioner? ... Det och mer faktiskt.
(och andra endingen)
Helt ok-kategorin: Outlaw Star. Hamnade lite i skymundan när Cowboy Bebop kom. Men kanske också för att det kändes lite som att en andra säsong hade varit på sin plats. Kanske bara min uppfattning.
El Hazard är också bra. Iaf första OAVn. Sedan vet jag inte riktigt. Det här var på tiden jag köpte (engelskdubbade) VHS-band från motsvarigheten till SFBok, ok? Iaf, enkelt men smart koncept: Kör typ John Carter-konceptet med person som transporteras till annan värld och får krafter. Släng in en hel grupp med personer från ye average Japanese high school. Ha några faktioner i krig med varandra som de landar i, på olika sidor.