Nekromanti Cålling åll datanördar: 7zip?

Nightowl

Champion
Vad tycker ni om programmet 7zip? Fördelar? Nackdelar?
Jag funderar i första hand eftersom jag har några isofiler som jag kan behöva fippla med, och det kan packa upp dem, men hajpen säger tydligen att det är bättre än WinZip. Jag kan nada om datorer, så jag undrar om ni som kan mer kan utreda detta och berätta om era personliga erfarenheter.

Erik

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Programmet 7zip? Tja, är man ute efter gratisalternativ tycker jag nog att det är helt OK, faktiskt. Det klarar de flesta filformat, plus naturligtvias 7zip-formatet som inom vissa områden vunnit mark den senaste tiden.

Feuflux

omjonasson.se
Använt det pyttelite på jobbet och det verkar vara som WinRAR fast gratis typ. WinRAR är väl gratis med för den delen, men ger dig en fånig ruta som antyder att du borde ge dem pengar när du startar programmet.

Så kör på du bara.

Troberg

Sinister eater
Jag använder det när jag kör från kommandoraden/batchfiler, eftersom det är smidigast där och beter sig mest som jag vill. Annars gäller WinRar för mig.

Jarl

Hero
Ett helt okej program, fungerar smidigt att använda. Deras eget format är rätt meningslöst tycker jag dock. Det som är värt att zippa är vanligtvis så litet att man inte behöver något effektivare än .zip.

Troberg

Sinister eater
Deras eget format är rätt meningslöst tycker jag dock. Det som är värt att zippa är vanligtvis så litet att man inte behöver något effektivare än .zip.
Nja, jag håller med om att 7z är ett rätt onödigt format, men att falla tillbaka på en dinosaurie som zip känns fel. Både rar och ace har liknande spridning bland användarna, men har brutalt bättre packning, speciellt om man packar många småfiler. De är flera procent bättre, ibland ända upp till 15-20%, i extrema fall (100 000-tals ikoner) över 500% bättre. Zip kan bli lite bättre om man först zippar en gång utan kompression, sedan komprimerar zipfilen, eftersom den har lättare för en stor fil än flera små, men den är fortfarande sämre än rar och ace.

Jarl

Hero
Jag håller med om att rar är klart mer vettigt, fast så länge Windows bara klarar zip i sin grundkonfiguration kan det ofta vara vettigt att packa saker i zip. Du får pressa MS att inkludera rar-stöd :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Jag håller med om att rar är klart mer vettigt, fast så länge Windows bara klarar zip i sin grundkonfiguration kan det ofta vara vettigt att packa saker i zip. Du får pressa MS att inkludera rar-stöd
I så fall får du börja med att pressa mig att gå tillbaka till Windows. Jag håller på att gå över till Linux så fort jag kan. Windows gick på knä med XP, Vista var nådastöten. Jag hörde några visa och profetiska ord som väldigt väl beskriver Microsofts lansering av Vista på en brottningsgala, där en publik på 70 000 pers skanderade i kör "You fucked up! You fucked up! You fucked up!". I och med Vista rök MS monopol, nu är det bara en transportsträcka för att bekräfta det.