Nekromanti Cadwallon

Som säkerligen några av er vet så kommer Rackham att släppa ett rollspel baserat på världen de byggt upp kring figurslagsspelet Confrontation. Tankar och förväntningar på detta nya spel ?

För den nyfikne finns mer att läsa på http://www.rackham.fr

Storuggla

Champion
Jag är intresserad, men jag kom aldrig fram till själva rollspelet. Maken till svårnavigerad sida får man leta efter :gremsmile:

Storuggla, i'm screwed

Honken

Hero
Som säkerligen några av er vet så kommer Rackham att släppa ett rollspel baserat på världen de byggt upp kring figurslagsspelet Confrontation. Tankar och förväntningar på detta nya spel ?

Jag kan väl inte säga att jag har så bra koll på just Confrontation, eller dess värld. Har aldrig spelat i det, eller ens hållit det i mina händer.

Sidan var bra och snygg, inte så mycket information kanske, vilket iofs brukar känneteckna så häftiga sidor. Hoppas bara spelet i sig blir lika bra som dess illustrationer(även om jag kanske tycker de är lite för flådiga).

/Honken

Eksem

Champion
1. Klicka på Confrontation-länken. Där kan man se att en av undersidorna är Cadwallon.

2. Klicka på "menu".

3. Leta upp globen i menyn som länkar till Catalog. Klicka.

4. Välj Cadwallon från listan.

Framme! Väl där upptäcker du att sidan inte innehåller någonting alls.

Det är just det att det verkar vara svårt att finna speciellt mkt. Det finns ett forum, där kan man säkerligen gotta sig en del.
Till Forumet

Officiell poster...eller nåt

Jag klistar även vad jag postade på RMs forum, borde kanske gjort detta med en gång :gremtongue:

Cadvallon kommer vad jag förstått att utspela sig i den enorma staden Cadvallon där tanken är att spelarna skall gestalta personer i små "warbands" som slåss om makt för olika starka gillen/Adelshus.

Jag fick reda på detta idag nere på det lokala rollspelshaket och började blädra igenom deras figurkatalog och JISSES är allt jag har att säga.
För det första är världen full av coola raser, allt från Kelter, Vargmän (Wolfen på engelska), Alver, Goblins, Orcher, Dvärgar och självklart människor och för det andra ser alla raser så enormt coola ut !!
Det känns desutom som om dom har satt sin egen nisch på allt och det verkar bara sååååå coolt !!
Allt desutom i en fet highfantasyvärld som verkar enormt lockande att spela i !
Detta är något jag garanterat kommer köpa när det kommer på engelska och det tror jag kommer ske i Oktober i år, längtar redan så mycket så jag mår dåligt ! Den som väntar på något gott väntar alltid för länge !!

Kolla desutom in vem som målat omslaget till regelverket !

Arfert

Facit
vet ju inget om spelvärld och liknade, men det där kan säkert både vara kul och kommersiellt...

Hunk

Hero
Har snackat med en av speltestarna för rollspelet och han säger att det verkar bli en hybrid mellan roll- och figurspel. Mer får han inte säga p.g.a. strikt NDA. För mig känns det som ett juste koncept, men det är nog inget för storytelling-/karaktärsgestaltnings-/friformsfolket.

Har snackat med en av speltestarna för rollspelet och han säger att det verkar bli en hybrid mellan roll- och figurspel. Mer får han inte säga p.g.a. strikt NDA. För mig känns det som ett juste koncept, men det är nog inget för storytelling-/karaktärsgestaltnings-/friformsfolket.
Äh, man kan göra vad man vill med vad som helst. Vi lirar WH 40 K som rollspel utan att det finns ett rollspel ens. Visst det finns mkt info om världen osv, men det kommer det säkerligen att göra om Cadwallon också, ja det gör det säkerligen i viss mån redan. Absolut inte i nån 40 K klass men man kan säkert sätta lite press på speltillverkarna genom att vara aktiv på deras forum och kanske dra med sig lite starka röster! Jag kommer inte sitta med figurer och annat trams när jag spelar iaf, kommer kolla in det när det anländer och så får vi se. Snyggt och coolt verkar det vara iaf !
Men 50 % tabletop och 50% rollspelande är väl som att säga 50 % strid och 50 % rollspelande, under den "kategorin" platsar många rollspel.

Eksem

Champion
" Jag kommer inte sitta med figurer och annat trams när jag spelar iaf"

Frågan är varför man ska spela en hybrid mellan roll- och figurspel utan figurer, eller missförstod jag dig helt nu?

Frågan är varför man ska spela en hybrid mellan roll- och figurspel utan figurer, eller missförstod jag dig helt nu?
För att man finner spelet intressant bortsett från användandet av figurer.
Det verkar vara en cool och charmig värld, intressanta och coola raser och framförallt så verkar staden Cadwallon vara en mäktig setting.
Alla spelargrupper har ju sina husregler, inte sant ? Ganska samma sak att utelämna figurerna.
Jag tror inte att spelets atmosfär försvinner bara för att man låter bli att använda figurer, tror du ?

Eksem

Champion
Jag har förstås aldrig varit den husreglande typen (däremot gillar jag att spela med miniatyrer), men jag förstår vad du menar.

Jag uppfattade settingen som ett upplägg för lite skönt skirmish-våld, utan något vidare djup (man har en chef som säger åt en vem som man ska ut och slåss med, typ), och tyckte väl att man skulle gå miste om spelets syfte om man inte använde figurer. Därför blir jag förstås lite nyfiken på hur du uppfattar settingen?

Annars kan jag rekommendera Sharn, en stad i Eberron. Om man är ute efter en stor fantasystad med många olika raser och faktioner i, alltså.

Jag uppfattade settingen som ett upplägg för lite skönt skirmish-våld, utan något vidare djup (man har en chef som säger åt en vem som man ska ut och slåss med, typ), och tyckte väl att man skulle gå miste om spelets syfte om man inte använde figurer. Därför blir jag förstås lite nyfiken på hur du uppfattar settingen?
Det står ju att det är 50 % skirmish och 50 % rollspelande så nog bör det finnas detaljer alltid, om inte så får man utgå från det som finns och utveckla lite mer detaljer själv, är man bara lite kreativ så lär det inte vara några problem. Precis som 40K är full av info som gör det spelvänligt som rollspel är säkert Confrontation fyllt med liknade info, mao så har man världen beksriven om än kanske något löst. För att ytterligare gå in på skrimish grejen så kommer jag personligen om inte deras system funkar riktigt bra som ett renodlat rpgsystem att använda mig utav av något annat system som vi brukar göra i mina nuvarande spelgrupper. En rejält bantad och mer situationsanpassad version av Eons regler funkar till de allra flesta fantasyspel.

Vad jag finner intressant med själva Cadwallon ? Jo jag tyckte ju att Chronopia var ett bra upplägg som dock inte riktigt föll mig i smaken, jag anar redan likheterna städerna imellan så därför hoppas jag och är ganska övertygad om att jag kommer gilla settingen.
Vad jag gillar med Chronopia är dess enorma storlek, dess mångfald. Cadwallon har byggts ovanpå gammla alvruiner och är ett centra för det mesta kan jag tänka mig med tanke på dess storlek och har precis som Chronopia en oerhörd mångfald som jag förstått det hela. Intriger lär smidas runt vart och vartannat hörn, gäng som slåss om stadens undervärld och dess godis, Sociteten som ser ner på staden smutsigare nedre regioner och disskuterar över ett glas vin om hur man bäst borde sopa rent i deras en gång så storslagna stad. Kultister och annat klyschigt lär stortrivas i myllret i storstaden där deras tillbedjan och åkallan av mörka makter inte märks. Jag kan tänka mig att Cadwallon riktigt har förfallit dels kanske i dekadens och även till stora delar kaos. Är det inte som upplagt för härligt äventyrande på en sådan plats så säg ?

Detta är förstås bra den bild jag själv byggt upp i huvudet.

Oj vad långt det blev. Jag som behöver sova efter nattens långa rollspelspass :gremgrin:

Har lagt in en beställning på Cadwallon hos den lokala butiken, borde få spelet till veckan troligtvis.

Jag fick chansen att bläddra i boken härom veckan innan det sista exet såldes och av det lilla jag han uppfatta så är det extremt snyggt, med många läckra bilder av Paul Bonner (därav priset skulle jag kunna tänka mig) och desutom är boken riktigt tjock.

Några dagar senare så snackade jag med killen som hade köpt spelet och det han hade att säga gjorde mig inte direkt mindre sugen på spelet i fråga.
Och enligt honom så var figur biten något som man om man ville kunde använda som hjälpmedel vid strider och inte alls något som Rackham fokuserat stenhårt på, och det är ju positivt.
Mycket fluff om staden och om raserna som bor däri, fanns en hel del likheter med Chronopia tydligen, och det är väl kanske både på ont och gott ?

Någon som kanske lagt vantarna på spelet redan och kan berätta vad mer man kan vänta sig ?

Vad jag har hört så skall det vara dåligt översatt från dåligt skriven franska. Detta från en ganska tillförlitlig källa.

Vad jag har hört så skall det vara dåligt översatt från dåligt skriven franska. Detta från en ganska tillförlitlig källa
Ja, tyvärr har jag hört samma sak, men jag hoppas endå på att innehållet i boken är bra trots dålig översättning.
Det återstår att se ! Det är trots allt en bunt rödvins tokar som gett ut ett rollspel, vem vet hur många hundra flaskor rödvin som passerat genom strupen under konstruktionen av spelet :gremwink:

I övrigt kommer det släppas en världsmodul, om det var till just Cadwallon, Ragnarök eller Confrontation har jag glömmt bort :gremlaugh:
Men det är i vilket fall samma värld så det blir något som går att använda.

claes

Swordsman
Jag har haft Cadwallon ett tag nu. Fick även hem första tilläget Secrets i veckan. Ett mycket spännade rollspel men det är ganska svårt att förstå sig på reglerna. Onödigt krångligt upplägg på regelkapitlena som gör det svårt att få en bra överblick. Det krävs nog att man läser igenom regelkapitlena ett par gånger. Känner dock att jag fortfarande inte ha knas på det. Rackham tar dock förgivet att figurer och spelplaner (reversible gaming tiles, som de kallar det) ska användas och många regler fokuserar kring det. Med lite knåpande är det nog inga problem att spela utan. Det största regelmässiga problemet är hur erfarenhetspoäng används. Reglerna är långt ifrån solklara på den punkten och ämnet had debatterats livligt på forumet. Dock har ännu ingen från Rackham gett ett officiellt uttalande om det.

Fluffkapitlena är imponerande. Riktigt roligt att läsa och titta på de otroligt snygga bilderna. Språket är lite sådär och ibland får man fundera en extra gång vad de menar men det är inget jättestort problem som många skrivit i Rackhams forum.

Jag gillar spelet skarpt men det kan ha att göra med att jag tycker DoD Chronopia var (och är) den bästa versionen av DoD. Har letat länge efter något liknande och Cadwallon är en riktigt bra ersättare.