Jag uppfattade settingen som ett upplägg för lite skönt skirmish-våld, utan något vidare djup (man har en chef som säger åt en vem som man ska ut och slåss med, typ), och tyckte väl att man skulle gå miste om spelets syfte om man inte använde figurer. Därför blir jag förstås lite nyfiken på hur du uppfattar settingen?
Det står ju att det är 50 % skirmish och 50 % rollspelande så nog bör det finnas detaljer alltid, om inte så får man utgå från det som finns och utveckla lite mer detaljer själv, är man bara lite kreativ så lär det inte vara några problem. Precis som 40K är full av info som gör det spelvänligt som rollspel är säkert Confrontation fyllt med liknade info, mao så har man världen beksriven om än kanske något löst. För att ytterligare gå in på skrimish grejen så kommer jag personligen om inte deras system funkar riktigt bra som ett renodlat rpgsystem att använda mig utav av något annat system som vi brukar göra i mina nuvarande spelgrupper. En rejält bantad och mer situationsanpassad version av Eons regler funkar till de allra flesta fantasyspel.
Vad jag finner intressant med själva Cadwallon ? Jo jag tyckte ju att Chronopia var ett bra upplägg som dock inte riktigt föll mig i smaken, jag anar redan likheterna städerna imellan så därför hoppas jag och är ganska övertygad om att jag kommer gilla settingen.
Vad jag gillar med Chronopia är dess enorma storlek, dess mångfald. Cadwallon har byggts ovanpå gammla alvruiner och är ett centra för det mesta kan jag tänka mig med tanke på dess storlek och har precis som Chronopia en oerhörd mångfald som jag förstått det hela. Intriger lär smidas runt vart och vartannat hörn, gäng som slåss om stadens undervärld och dess godis, Sociteten som ser ner på staden smutsigare nedre regioner och disskuterar över ett glas vin om hur man bäst borde sopa rent i deras en gång så storslagna stad. Kultister och annat klyschigt lär stortrivas i myllret i storstaden där deras tillbedjan och åkallan av mörka makter inte märks. Jag kan tänka mig att Cadwallon riktigt har förfallit dels kanske i dekadens och även till stora delar kaos. Är det inte som upplagt för härligt äventyrande på en sådan plats så säg ?
Detta är förstås bra den bild jag själv byggt upp i huvudet.
Oj vad långt det blev. Jag som behöver sova efter nattens långa rollspelspass